C63 S AMG W205

کمپانی مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۱ سوپرسدان C۶۳ S AMG را با قیمت ۷۶ هزار و ۲۰۰ دلار به‌مشتریانش تحویل داده است. ناگفته نماند که این سدان بسیار محبوب و جذاب بوده و همچنان مورد پسند بسیاری از اسپرت‌دوستان است. در حال حاضر مدل ۲۰۲۱ این خودرو با کارکرد ۸۵ هزار کیلومتر و رنگ سفید صدفی براق در بازار کانادا با قیمت ۷۲ هزار و ۸۴۰ دلار به‌فروش می‌رسد.

C کلاس به‌عنوان سدان کامپکت سگمنت D موفق مرسدس‌بنز در بازارهای جهانی از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. تا به‌امروز پنج نسل از این خودرو که یکی از پرطرفدارترین سدان‌های بازار جهانی است، روی خط تولید این خودروساز مطرح قرار گرفته و روانه بازار شده است. نسل پنجم C کلاس موسوم به W۲۰۶ ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی به‌جهان معرفی شد که برخلاف نسل قبلی خود، دیگر از پیشرانه ۸ سیلندر و ۶ سیلندر بهره نخواهد گرفت. C کلاس W۲۰۵ در چند نسخه به‌بازار عرضه شده؛ اما قوی‌ترین نسخه این سدان کامپکت پرفورمنسی یعنی C۶۳ S AMG W۲۰۵ آن مورد بررسی ماست. ناگفته نماند که این نسل از C۶۳ S AMG آخرین نسل این خودرو با موتور ۸ سیلندر است.

استایل اسپرت و جذاب

مرسدس‌بنز C۶۳ S AMG W۲۰۵ از نظر طراحی تطابق کاملی با زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز در زمان خود داشت.

با نگاهی به‌پروفیل بدنه این سوپرسدان اشتوتگارتی، شاهد خط تیز شخصیتی در کنار سطوح تخت هستیم که با فرم خمیده سقف و زاویه ستون C، مشابه خودرویی فست‌بک شده است.

این خودرو با رینگ‌های ۱۹ اینچی، کاراکتر نافذ و اسپرتی دارد. چراغ‌های مشابه قطره آب وارونه، جلوپنجره پنج ضلعی با خطوط عمودی AMG به‌سبک مرسدس‌بنز و خطوط تیز و برآمدگی نسبتا زیاد روی کاپوت، چهره تهاجمی و اسپرتی برای C۶۳ S AMG به‌ارمغان آورده است. البته این نوع طراحی، مشابه برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی S کلاس است که این نسل و نسل بعدی (یعنی W۲۰۶) به‌بچه S کلاس معروف هستند.

در نمای عقب، چراغ‌های بیضی‌شکل عمودی با گرافیک C شکل درون کاسه چراغ و حجم‌پردازی ویژه ظاهری زیبا و چشم‌نواز به این سوپرسدان بخشیده است. اضافه شدن اگزوزهای دوبل مربع‌شکل در طرفین سپر و دیفیوزر میانی نیز ویژگی اسپرت این سوپرسدان را دوچندان می‌کند.

چرا محبوبیت مرسدس‌بنز تمام‌شدنی نیست؟

فضای داخلی لوکس و هیجان‌انگیز

در زمان ورود به‌کابین C۶۳ S AMG W۲۰۵ و قرارگیری در پشت فرمان این هیولای ۸ سیلندر جمع‌وجور، با طراحی زیبا و دلنشینی مواجه می‌شویم. طراحی کلاستر ۱۲.۳ اینچی تمام‌دیجیتال در مقابل راننده و وجود یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، فضای داخلی این خودرو را کاملا مدرن و به‌روز جلوه می‌دهد.

طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت نسل ششم AMG با حالت جذاب دی-کات، دو پدال شیفتر بزرگ آلومینیومی در پشت فرمان و صندلی‌های اسپرت نیز هیجان بیشتری را در زمان رانندگی فراهم می‌کنند.

طراحی نیم‌دایره‌ای کلاستر، دریچه‌های سه‌گانه گرد در مرکز داشبورد و طرفین، ساعت آنالوگ گرد و کلیدهای پیانویی سیستم تهویه‌مطبوع در بخش تنظیمات، جاذبه فضای داخلی این خودرو را دوچندان می‌کنند.

چرا محبوبیت مرسدس‌بنز تمام‌شدنی نیست؟

همچنین استفاده از نورپردازی LED های نواری و استفاده از متریال چرم ناپا و دکوراتیو باکیفیت میکروفایبر DINAMICA کابین لوکسی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین آپشن‌های C۶۳ S AMG W۲۰۵ می‌توان به‌سامانه فوق پیشرفته کمکی رانندگی منطبق بر سطح دو خودران، سیستم کمکی پیشرفته پارک، سامانه فوق پیشرفته پیشگیری برخورد از جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل پیشرفته، سیستم تابلوخوان، سیستم کنترل‌کننده سرعت، سیستم لانچ‌کنترل (تسریع‌کننده شتاب)، ۱۰ ایربگ، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم پیشرفته استارت و راه‌اندازی خودرو، سیستم کنترل الکترونیکی دینامیکی پایداری و... اشاره کرد.

قلب تپنده ۸ سیلندر

مرسدس‌بنز برای جاودانگی C۶۳ S AMG W۲۰۵ هیچ‌چیز کم نگذاشته است. بر این اساس آن‌چه قلب تپنده C۶۳ S AMG W۲۰۵ را تشکیل می‌دهد، یک پیشرانه ۸ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۳۹۸۲ سی‌سی و مزین به‌تکنولوژی بای-توربو (توربوشارژرهای دوقلو) است.

چرا محبوبیت مرسدس‌بنز تمام‌شدنی نیست؟

این موتور که با کد M۱۷۷ DE۴۰ LA شناخته می‌شود، علاوه‌بر سیستم پرخوران منحصربه‌فرد بای-توربو از سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها نیز برخوردار است.

نکته بسیار مهم درباره طراحی این پیشرانه، نسبت تراکم ۱۰.۵ به‌یک، بهینه‌سازی اتاق احتراق و استفاده از سیستم خاص تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌هاست که می‌تواند در دورهای بالای ۲۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) قدرت و گشتاور بالایی را در اختیار راننده قرار بدهد.

بر این اساس پیشرانه M۱۷۷ DE۴۰ LA از سایز قطر پیستون ۸۳ میلی‌متری و سایز کورس پیستون ۹۲ میلی‌متری برخوردار است که این طراحی در تولید قدرت و گشتاور بالا تاثیر بسزایی دارد.

بر این اساس پیشرانه ۳۹۸۲ سی‌سی بای-توربوشارژ M۱۷۷ DE۴۰ LA این سدان کامپکت اسپرت اشتوتگارتی، حداکثر ۵۱۰ اسب‌بخار قدرت را در ۶۲۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام فراهم می‌کند.

نکته مهم دیگر درباره طراحی این پیشرانه، استفاده از واترپمپ (پمپ آب) الکترونیکی و اویل‌پمپ (پمپ روغن) نسل جدید مکاترونیکی است که به‌گفته مرسدس‌بنز سبب شده است اتلاف انرژی ناشی از حرارت موتور تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

از سوی دیگر این سیستم نسل جدید خنک‌کننده موتور سبب می‌شود عملکرد سیستم پرخوران توربوشارژ دوقلو (بای-توربو) راندمان موتور را افزایش دهد.

لازم به‌ذکر است که در کلاس ۸ سیلندرها، سه سال پی در پی پیشرانه M۱۷۷ DE۴۰ LA مرسدس‌بنز در فهرست ۱۰ پیشرانه برتر جهان قرار گرفته است. گشتاور این موتور از دور ۴۷۰۰ آرپی‌ام به بالا، گشتاور نسبتا خطی است که در پیشرانه‌های ۸ سیلندر پرخوران، این گشتاور تولیدی با نوسانات زیادی همراه است. همان‌طور که ذکر شد، این موتور دارای گشتاور نسبتا خطی است که در شیب‌روی و شتاب‌های لحظه‌ای، به‌خوبی نیاز راننده را مرتفع می‌کند.

از سوی دیگر مهندسان کمپانی مرسدس‌‎بنز و بخش های-پرفورمنسی آن یعنی AMG در این خودرو از یک سیستم اگزوز فوق‌العاده خاص استفاده کرده‌اند تا صدای خروجی این سدان تمام‌اسپرت کامپکت را مهیج کنند.

چرا محبوبیت مرسدس‌بنز تمام‌شدنی نیست؟

سیستم اگزوزی که برای C۶۳ S AMG W۲۰۵ در نظر گرفته شده، از متریال تیتانیوم است که با در نظر گرفتن سراگزوزهای مربع‌شکل دوبل در طرفین سپر و همچنین شکل هندسی مافلر و دان‌پایپ، صدای بسیار مهیج و گوش‌نوازی از پیشرانه وی هشت این سدان به‌گوش می‌رسد.

در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز یک گیربکس ۹ سرعته اسپیدشفت به‌سبک مرسدس‌بنز تعبیه شده تا قدرت و گشتاور به‌کمک سامانه فوق هوشمند فورماتیک پلاس به‌چهار چرخ منتقل شود.

این گیربکس ۹ سرعته، ساختاری خاص داشته که به‌لطف طراحی کلاچ‌های چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن، مکانیزم جدید و به‌روز و البته طراحی مدارهای هیدرولیکی خاص می‌تواند پروسه تعویض دنده را تسریع کند.

این گیربکس جدید به‌لطف استفاده از سیستم کلاچ‌های هیدرولیکی نسل جدید و بهینه‌سازی‌شده، می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۳.۸ ثانیه‌ای را فراهم کند. حداکثر سرعت رسمی این سدان کامپکت ۳۰۰ کیلومتر برساعت است. اگر پدال گاز را تا انتها فشار داده و وضعیت دنده را در حالت اسپرت پلاس یا ریس قرار دهید، تنها ۱۲.۸ ثانیه زمان نیاز است که C۶۳ S AMG W۲۰۵ از حالت سکون به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

چرا محبوبیت مرسدس‌بنز تمام‌شدنی نیست؟

ویژگی‌های منحصربه‌فرد C۶۳ S AMG

کمپانی مرسدس‌بنز برای C۶۳ S AMG یک سیستم تعلیق فوق‌العاده و باعملکرد بالا را طراحی کرده است. در محور جلو وجود ساختار دابل ویشبون با دامپرهای قابل تنظیم و در محور عقب وجود فایولینک (اتصال پنج گانه) با دامپرهای قابل تنظیم هیدرولیکی با فنرهای لول، سبب شده است سواری باکیفیتی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار بگیرد.

همچنین تایرهای ۳۵/۲۴۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی AMG در جلو و تایرهای ۳۵/۲۶۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی AMG در بهبود سواری این خودرو اثرگذارند.

استفاده از سیستم مکاترونیکی فرمان، توزیع وزن عالی ۵۲ به ۴۸ و مرکز ثقل نسبتا بالا، هندلینگ فوق‌العاده‌ای از این سدان کامپکت اسپرت اشتوتگارتی به‌نمایش می‌گذارند.

سیستم تعلیق این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که کمترین ضربات و ارتعاشات به‌بدنه وارد شده و سواری باکیفیتی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام واقعا اینا دیگه‌ نمیان ایران؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

آخرین اخبار