بازیافت تایر

نوکیان قرارداد خرید بلندمدتی با یک جوینت‌ونچر بازیافت تایر منعقد کرد. این شرکت اعلام کرده است این توافق به نوکیان کمک می‌کند تا به یکی از اهداف کلیدی پایدارسازی و حفاظت از محیط‌زیست خود برسد، یعنی افزایش سهم موادخام بازیافتی و تجدیدپذیر در تایرها به ۵۰درصد تا سال ۲۰۳۰. 

نوکیان در سال ۲۰۲۲ شروع به استفاده تجاری از دوده یا کربن‌سیاه بازیافت‌شده در خطوط تولید خود کرد. حال این قرارداد خرید بلندمدت با جوینت‌ونچر بازیافت لاستیک امکان استفاده بیشتر از آن در تایرها را فراهم می‌کند و در نتیجه استفاده مجدد و پایداری مواد در صنعت تایر را بهبود می‌بخشد.

به‌گفته نوکیان، جوینت‌ونچر آنها توسط دو شرکت آنتین (Antin Infrastructure Partners) و اسکاندیناوی اِنویرو (Scandinavian Enviro Systems) ایجاد شده و قصد دارد کارخانه‌های متعددی را برای بازیافت لاستیک‌های فرسوده در سراسر اروپا تاسیس کند.

ظرفیت کل بازیافت سالانه آنها تا یک‌میلیون تن لاستیک تا سال ۲۰۳۰ می‌رسد.

اولین کارخانه در سوئد تاسیس شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل وارد فاز عملیاتی شود. تحویل تایرهای فرسوده نوکیان به این سایت هم در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. البته باید گفت دوده را به‌عنوان یکی از پرکننده‌ها و تقویت‌کننده‌ها در آمیزه لاستیک‌ می‌شناسیم که برای افزایش خواص فیزیکی مانند استحکام به‌کار گرفته می‌شود.

به گفته نوکیان، از آنجاکه دوده خالص مبتنی‌بر ذغال سنگ و فسیل‌هاست، جایگزینی آنها با دوده بازیافت‌شده، بار زیست‌محیطی مواد خام لاستیک را کاهش می‌دهد، همچنین حلقه اقتصاد دوار صنعت تایر را تکمیل می‌کند، زیرا دوده بازیافت‌شده با تجزیه در اثر حرارت از لاستیک‌های فرسوده ساخته می‌شود.

یوها هیتالاتی، معاون تدارکات نوکیان گفت: «استفاده از دوده بازیافت‌شده چند مزیت مرتبط با محیط‌زیست دارد؛ استفاده از مواد خام بکر را کاهش و البته سهم مواد بازیافتی را افزایش می‌دهد. همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت کربن مصنوعی تا بیش‌از ۹۰درصد کمتر از آلاینده‌های دوده خالص است. در مقیاس بزرگ‌تر، استفاده از دوده بازیافت‌شده، هماهنگی با محیط‌زیست و پایداری را در صنعت تایر افزایش می‌دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

آخرین اخبار