حبیب‌اله محمودان

کارشناسان صنعت موتورسیکلت معتقدند؛ باید از فرصت کمبود منابع ارزی در کشور استفاده و ساخت داخل را تقویت کرد، این در حالی است که در زمینه ساخت قطعات موتورسیکلت پتانسیل بسیار خوبی در داخل وجود دارد و تنها برای قطعاتی مانند انجین که ساخت آنها در داخل صرفه اقتصادی ندارد نیاز به واردات است.

در ادامه حبیب‌اله محمودان، نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور به بیان نظرات خود می پردازد.

دلیل کاهش تقاضا برای این وسیله‌نقلیه چه بوده است؟

با توجه به کاهش تقاضا برای موتورسیکلت در فصل زمستان می‌توان این افت تقاضا را فصلی است اما با آغاز اسفندماه به تدریج شاهد رشد تقاضا در بازار موتورسیکلت خواهیم بود. ایجاد آرامش در بازار خودرو و موتورسیکلت با وضعیت اقتصادی کشور همخوانی ندارد، در شرایطی که کشور در مرز اقتصاد جنگی قرار دارد، نمی‌توان انتظار داشت بازارهای مالی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند.

آیا مشکلات ارزی تولیدکنندگان موتورسیکلت در سال جاری متوجه قطعه‌سازان نیز بوده است؟

باتوجه به محدودیت منابع ارزی کشور قاعدتا کالاهای اساسی مانند دارو و مواد غذایی باید در اولویت تخصیص ارز قرار بگیرند. از دیدگاه کلان نیز تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای غیر استراتژیک مانند موتورسیکلت برای ایجاد تنوع، بازارسازی کاذب و نمایشگاهی از مصنوعات چینی صحیح نیست. خوشبختانه در زمینه ساخت قطعات موتورسیکلت پتانسیل بسیار خوبی در داخل وجود دارد و تنها برای قطعاتی مانند انجین که ساخت آنها در داخل صرفه اقتصادی ندارد نیاز به واردات است.

راهکار پیشنهادی شما برای مدیران اجرایی کارخانه فعال در این حوزه چیست؟

باید تمرکز کارخانجات موتورسیکلت‌سازی بر تولید موتورسیکلت‌هایی که نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور دارند، باشد. متاسفانه به جای استفاده از ظرفیت داخلی و افزایش سهم تولیدات داخل با مونتاژ یا واردات مدرن‌ترین مصنوعات چینی، ذائقه مشتریان را به سمت خرید موتورسیکلت‌های لوکس تغییر داده‌ایم در حالی که واردات موتورسیکلت‌های پیشرفته چینی کمکی به توسعه صنعتی کشور نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =