تسلا

تسلا یک سال دیگر توانسته عنوان پرفروش‌ترین برند لوکس بازار آمریکا را از آنِ خود کند؛ آن ‌هم با اختلاف بسیار زیادی نسبت به ب‌ام‌و.

سال ۲۰۲۳ برای صنعت‌خودرو سال خوبی بود و با برطرف شدن مشکلات زنجیره‌تامین قطعات، فروش اکثر خودروسازان افزایش یافت. این موضوع درمورد برندهای لوکس هم صدق می‌کند و آن‌ها نیز طی سال گذشته میلادی خصوصا در آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای لوکس است، فروش خوبی را تجربه کردند. با وجود مشکلات اقتصادی که تسلا از ابتدای سال جدید میلادی داشته و سبب شد بسیاری از آمارها حتی به‌اهداف خود هم نزدیک نشود، اما در بین محصولات لوکس کماکان بیشترین خریدار را به‌خود اختصاص داده است.

در ادامه به‌مرور فهرستی می‌پردازیم که تسلا در صدر آن قرار گرفته است.

۱-تسلا

فروش: ۶۷۰ هزار دستگاه
تغییر: ۲۵ درصد افزایش

تسلا یک سال دیگر توانسته عنوان پرفروش‌ترین برند لوکس بازار آمریکا را از آنِ خود کند؛ آن ‌هم با اختلاف بسیار زیادی نسبت به ب‌ام‌و. بخش عمده‌ای از فروش تسلا یعنی ۶۱۸ هزار و 600 دستگاه از ۶۷۰ هزار دستگاه فقط به دو مدل Y و ۳ اختصاص دارد و مدل‌های X و S روی‌ هم تنها ۵۱ هزار و 400 دستگاه فروخته‌اند. مدل Y همچنین به پرفروش‌ترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

۲-ب‌ام‌و

فروش: ۳۶۲ هزار و 244 دستگاه
تغییر: ۹.۱ درصد افزایش

ب‌ام‌و با رشد فروش ۹ درصدی در سال ۲۰۲۳ توانسته دو برند لوکس هم‌وطن و همین‌طور لکسوس را همچنان پشت سر خود نگه دارد. این همچنین یک رکورد جدید برای ب‌ام‌و محسوب می‌شود؛ زیرا سال گذشته با بیش از ۳۶۲ هزار دستگاه، بیشترین فروش تاریخ خود را در ایالات‌متحده تجربه کرده است.

۳-مرسدس بنز

فروش: ۳۵۱ هزار و 746 دستگاه
تغییر: ۲.۶ درصد افزایش

برخلاف اکثر برندهای لوکس بازار آمریکا، مرسدس‌بنز سال ۲۰۲۳ را با رشد فروش جزئی ۲.۶ درصدی به‌پایان رسانده و در پس رقیب سنتی خود یعنی ب‌ام‌و قرار گرفته است. همچنین فروش ۳۵۱ هزار دستگاهی این شرکت با احتساب ون‌ها است و اگر صرفا خودروهای لوکس سواری مرسدس را در نظر بگیریم، این رقم به ۲۸۲ هزار و 229 دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

۴-لکسوس

فروش: ۳۲۰ هزار و 249 دستگاه
تغییر: ۲۳.۹ درصد افزایش

لکسوس با عرضه محصولات جدید متعددی مثل نسل جدید شاسی‌بلندهای RX، LX و GX و همین‌طور مدل الکتریکی RZ، حمله‌ای همه‌جانبه را به بازار آمریکا آغاز کرده و نتیجه آن را در سال ۲۰۲۳ با افزایش فروش ۲۴ درصدی دیده است. همچنین با عرضه کراس‌اوور جدید TX انتظار می‌رود برند لوکس تویوتا طی سال جاری هم فروش خوبی را تجربه کند.

۵-آئودی

فروش: ۲۲۸ هزار و 550 دستگاه
تغییر: ۲۸.۵ درصد افزایش

آئودی یکی دیگر از برندهای لوکسی است که در سال ۲۰۲۳ در بازار آمریکا شرایط بسیار خوبی داشته است. فروش این شرکت با افزایش قابل‌ توجه ۲۸ درصدی به‌بیش از ۲۲۸ دستگاه رسیده است؛ درحالی‌ که درسال ۲۰۲۲ زیر ۱۷۸ هزار دستگاه فروخته بود. بااین ‌حال، آئودی در بازار آمریکا هنوز هم فاصله زیادی با دو رقیب آلمانی اصلی خود دارد.

۶-کادیلاک

فروش: ۱۴۷ هزار و 214 دستگاه
تغییر: ۹.۳ درصد افزایش

کادیلاک هرچند قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به‌برندی تمام‌الکتریکی تبدیل شود اما هنوز طیف متنوع و به‌روزی از مدل‌های بنزینی را به‌بازار عرضه می‌کند و از این طریق توانسته فروش خود را بالا نگه دارد. جالب این‌که پرفروش‌ترین محصول کادیلاک در سال ۲۰۲۳ در بازار آمریکا CT5 بوده است که نشان می‌دهد سدان‌ها هنوز هم محبوبیت دارند.

۷-آکورا
فروش: ۱۴۵ هزار و 655 دستگاه
تغییر: ۴۲.۴ درصد افزایش
برند لوکس هوندا سال بسیار خوبی را سپری کرده است. فروش آکورا با افزایش چشمگیر ۴۲ درصدی از ۱۰۲ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ به‌بیش از ۱۴۵ هزار دستگاه رسیده است. یکی از دلایل این موفقیت، سدان جدید اینتگرا است که سال گذشته ۳۲ هزار دستگاه فروخته است. علاوه‌بر این، فروش کراس‌اوورهای MDX و RDX هم افزایش قابل ‌توجهی داشته است.

۸-ولوو

فروش: ۱۲۸ هزار و 701 دستگاه
تغییر: ۲۶.۲ درصد افزایش

ولوو سال‌هاست که به‌لطف عرضه طیف گسترده‌ای از محصولات جدید، روزهای خوبی را تجربه می‌کند. درحالی‌ که فروش این برند سوئدی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در آمریکا تنها حدود ۵۵ هزار دستگاه بود، این رقم در سال ۲۰۲۳ به‌نزدیک ۱۲۹ هزار دستگاه رسیده که افزایشی بیش از دو برابری را نشان می‌دهد؛ بنابراین، قرار گرفتن ولوو زیر چتر جیلی را باید اتفاق مثبتی برای این شرکت دانست.

۹-لینکلن

فروش: ۸۱ هزار و 818 دستگاه
تغییر: ۲.۵ درصد کاهش

با این‌که لینکلن طی سال‌های اخیر محصولات جدیدی مثل اویاتور و کُرسیر را به‌بازار عرضه کرده اما فروش برند لوکس فورد از سال ۲۰۲۰ همواره کاهش داشته است. درحالی ‌که لینکلن در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخت، این رقم در سال ۲۰۲۳ به‌حدود ۸۲ هزار دستگاه رسیده است؛ بنابراین، به‌نظر می‌رسد تصمیم به‌کنار گذاشتن سدان‌های این برند اشتباه بوده است.

۱۰-پورشه

فروش: ۷۵ هزار و 415 دستگاه
تغییر: ۷.۷ درصد افزایش

هرچند میانگین قیمت محصولات پورشه بالاتر از دیگر برندهای لوکس است و قیمت ارزان‌ترین محصول آن یعنی ماکان از ۶۲ هزار دلار آغاز می‌شود، اما فروش بسیار خوبی دارد. درحالی ‌که این شرکت در سال ۲۰۲۲ در آمریکا حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو فروخته بود، در سال ۲۰۲۳ این رقم افزایشی ۷.۷ درصدی را تجربه کرده است.

۱۱-جنسیس

فروش: ۶۹ هزار و 175 دستگاه
تغییر: ۲۳.۱ درصد افزایش

درحالی ‌که جنسیس در سال‌های آغازین فعالیت خود فروشی در حدود ۲۰ هزار دستگاه را در آمریکا تجربه می‌کرد، طی سال‌های اخیر به‌لطف گسترش سبد محصولات خود و عرضه شاسی‌بلندهایی مثل GV70 و GV80 رشد فروش چشمگیری را تجربه کرده است. این برند نوپای کره‌ای با فروشی نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳، توانسته اینفینیتی و لندروور را پشت سر بگذارد.

۱۲-لندروور

فروش: ۶۶ هزار و 39 دستگاه
تغییر: ۱۱ درصد افزایش

هرچند جگوار اصلا اوضاع خوبی ندارد، اما شرکت برادر آن یعنی لندروور به‌لطف عرضه طیف گسترده‌ای از شاسی‌بلندهای جدید و متنوع، فروش مناسبی را تجربه می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ در آمریکا موفق به‌فروش ۶۶ هزار دستگاه خودرو شده که هرچند نسبت به‌فروش ۹۵ هزار دستگاهی سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری داشته، اما ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بوده است.

۱۳-اینفینیتی

فروش: ۶۴ هزار و 699 دستگاه
تغییر: ۳۸.۸ درصد افزایش

درحالی‌ که به‌نظر می‌رسید نیسان برند لوکسش را به‌حال خود رها کرده است، اینفینیتی با عرضه محصولات جدیدی مثل کراس‌اوور کوپه QX55 و نسل جدید QX60 توانسته فروش خود را احیا کند. فروش این شرکت در سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری نزدیک به ۴۰ درصد داشته؛ اما به‌لطف رشد فروش لندروور و جنسیس، نتوانسته جایگاهی بهتر از سیزدهم کسب کند.

۱۴-آلفارومئو

فروش: ۱۰ هزار و 898 دستگاه
تغییر: ۱۵.۱ درصد کاهش

دیگر برند لوکس استلانتیس هم در قعر جدول فروش بازار آمریکا جا خوش کرده است.
البته با وجود عرضه تنها دو محصول نسبتا سالخورده، این وضعیت فروش آلفارومئو چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد. بااین‌ حال، عرضه کراس‌اوور جدید توناله باید بتواند در سال ۲۰۲۴ فروش این برند ایتالیایی را در بازار آمریکا افزایش دهد.

۱۵-جگوار

فروش: ۸ هزار و 348 دستگاه
تغییر: ۱۳.۶ درصد کاهش

جگوار این روزها دوران سیاهی را تجربه می‌کند. هرچند این برند بریتانیای قصد دارد در آینده نزدیک متحول شود، اما تا آن زمان به‌عرضه خودروهای قدیمی خود ادامه می‌دهد که هرروز کمتر از دیروز می‌فروشند. درحالی ‌که فروش جگوار در سال ۲۰۱۷ در آمریکا به‌نزدیک ۴۰ هزار دستگاه رسید، در سال ۲۰۲۳ این برند کمتر از ۹ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

آخرین اخبار