سایپا

تعهدات معوق گروه سایپا نیز پیش‌از حضور تیموری، ۳۷۴هزار دستگاه بوده که هم‌اکنون ۵۰ درصد کاهش یافته است

محمدعلی تیموری دو سال پیش و در شرایطی که سایپا با چالش‌های متعددی روبه‌رو بود، با تصمیم هیات‌مدیره این گروه خودروسازی به‌عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی منصوب شد.

زمانی‌که تیموری فعالیت خود را آغاز کرد، این خودروساز وارث ۸۰هزار دستگاه خودرو ناقص، ۵۲۰۰ دستگاه خودرو یورو۴ و ۱۷۰۰ دستگاه خودرو بدون گارانتی (جمعا حدود ۸۷هزار دستگاه) بود.

همچنین انباشت طلب قطعه‌سازان، پاس‌نشدن برخی استانداردهای ۸۵گانه اجباری، نارضایتی شدید مردم از کیفیت محصولات، از دیگر مشکلاتی بود که گریبان‌گیر گروه خودروسازی سایپا شده بود. اما در مدت کوتاه یک‌ساله، گروه خودروسازی سایپا با تجاری‌سازی تمام خودروها که کف پارکینگ‌ها بود، به افزایش تیراژ تولید ضمن ارتقای کیفیت و رعایت استانداردها دست یافت.

جایگزینی محصولات به‌روز و کیفی با سه محصول پرتیراژ و قدیمی

در این مدت خطوط تولید سه‌محصول پرتیراژ و قدیمی به نام‌های تیبا۱، تیبا۲ و ساینا معمولی متوقف شد و جای این خودروها را محصولات داخلی به‌روز، کیفی و قابل‌رقابت با محصولات خارجی گرفت.

در این راستا، با رویکرد اقتصاد مقاومتی که مدنظر گروه سایپاست و با فوریت افزایش تولید، خودرو به‌روز شاهین (دنده‌ای و اتوماتیک) و خودروهای تجاری سبک جایگزین محصولات مذکور شد و گروه سایپا خلأ سه خودرو یادشده را جبران کرد.

با افزایش تولید این خودرو به‌روز و ایمن، شاهد افزایش ایمنی رانندگان و سرنشینان، افزایش رضایت مشتریان و همچنین کاهش تصادفات جاده‌ای کشور هستیم. برای خودرو شاهین، ۲۴۰پروژه بهبود کیفیت تعریف شد که طی ماه‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از آن‌ها محقق شده است.

از دیگر اقدامات صورت‌گرفته طی ۲۵ماه اخیر، تولید کراس‌اوور آریا است که در شهریورماه سال آینده این خودرو با موتور N۲۰ به تولید انبوه می‌رسد. بیش‌از ۴۰ نمونه از این خودرو تولید شده که درحال طی کردن فرآیندهای تست و شماره‌گذاری است. همچنین در این مسیر، خودروهای اطلس، سهند و پی۹۰ به‌عنوان محصولات جدید درحال تولید است. این محصولات به‌روز، استانداردهای ۸۵گانه را با موفقیت سپری کرده‌اند و با بالاترین سطح کیفیت به مشتریان تحویل داده خواهند شد.

روند افزایشی تولید

طی ۲۵ماه گذشته، وضعیت تولید گروه خودروسازی سایپا مناسب و قابل‌قبول بوده است؛ زمانی‌که تیموری سکان گروه سایپا را به‌دست گرفت، میزان تولید روزانه این مجموعه تنها ۱۰۵۰دستگاه بود. اما با رویکرد و نگاه جدیدی که مدیرعامل سایپا داشت، روند تولید افزایشی شد، به‌گونه‌ای که اکنون به‌صورت میانگین، میزان تولید روزانه به ۱۹۰۰ دستگاه خودرو رسیده است و دیگر هیچ خودرویی با نقص قطعه تولید نمی‌شود.

بدین جهت این امکان و توانایی وجود دارد که تولید سایپا به بیش‌از ۲هزار دستگاه در روز برسد. تیراژ تولید گروه سایپا از ابتدای سال تا نیمه بهمن‌ماه، ۴۱۶ هزار و ۷۵۳ دستگاه خودرو بوده و تا پایان سال جاری تعداد ۱۸۹هزار دستگاه تعهد باقی مانده است که ۴۴هزار دستگاه آن موجود و در مرحله تحویل به مشتری بوده و ۷۱هزار دستگاه آن نیز مربوط‌به سال ۱۴۰۳ است.

با در نظر گرفتن تعداد تعهد یادشده و با کسر ۱۱۵هزار دستگاه از کل ۱۸۹هزار دستگاه تعهد گروه سایپا تا پایان سال، ۷۴هزار دستگاه باقی می‌ماند که با پیش‌بینی تولید روزهای باقی‌مانده تا پایان سال، تعداد ۴۶هزار دستگاه تولید مازاد بر تعهدات خواهد بود. این در حالی است که تعهدات معوق گروه سایپا پیش از حضور تیموری ۳۷۴هزار دستگاه بوده که نسبت‌به سال‌های گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رشد حدود دوبرابری درآمدها

درآمد گروه سایپا در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰همت بود، اما در سال ۱۴۰۱ با اصلاح ترکیب محصول و افزایش تولید، این درآمد به ۹۱همت رسید. پیش‌بینی‌ها بر این است که با توجه به وضعیت موجود تا پایان سال جاری، درآمد گروه سایپا به ۱۵۰همت برسد.

همچنین در سال۱۴۰۰ شرکت‌های قطعه‌ساز گروه سایپا در مجموع ۵۸۰۰میلیارد زیان داشتند، اما با فعالیت‌های توسعه‌ای که انجام شد، در سال ۱۴۰۱ تمام آن‌ها سودآور شدند و حدود ۶۸۰۰میلیاد تومان سود قطعه‌سازی در گروه سایپا کسب شد. بر این اساس، می‌توان با اطمینان گفت نزدیک به ۳۰درصد قطعات خودروهای گروه سایپا به جز موتور، گیربکس و اکسل توسط شرکت‌های قطعه‌ساز این گروه تولید می‌شود.

ازسوی‌دیگر، گروه سایپا با خودکفایی در تولید قطعات، افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه توانست بیش‌از ۲۵۰۰ میلیاردتومان در خرید خارجی خود صرفه‌جویی کند. همچنین بر اساس اطلاعاتی که در کدال آمده، سایپا به سمت سودآوری حرکت کرده و با وجود قیمت‌گذاری دستوری، زیان سال جاری آن نسبت به سال گذشته ۵۰درصد کاهش یافته است.

جایگزینی محصولات مونتاژی با محصولات به‌روزتر در خطوط تولید

طی ماه‌های گذشته خطوط تولید سراتو به خط تولید چانگان CS۵۵ هیبرید و بنزینی تبدیل شده است. در این میان، خط تولید خودرو چانگان CS۳۵پلاس نیز در پارس‌خودرو جایگزین خط تولید خودرو برلیانس شده است.

یکی از خطوط تولید سایپا-سیتروئن نیز در حال آماده‌سازی برای تولید خودرو چانگان CS۱۵ است. همچنین با آزادسازی واردات خودرو، گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان اولین شرکت نسبت‌به واردات خودروهای به‌روز و با رعایت مصوبات دولت و مجلس اقدام کرده و اکنون ظرفیت تولید خودروهای مونتاژی گروه سایپا به ۵۰۰ دستگاه در روز رسیده است.

تعدد طرح‌های فروش و پیش‌فروش

طی چند سال اخیر، سایپا در دهه مبارک فجر، هیچ‌گونه فروشی نداشت، اما در چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی، این گروه خودروسازی با همت مهندسان و کارگران این مجموعه موفق شد حداقل ۵طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده در قالب طرح‌های عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده داشته باشد.

علاوه‌بر این، پیش‌فروش ۵محصول سایپا و پارس‌خودرو ویژه نیمه‌شعبان که شامل اطلس G،‌ کوییک GXR تیپ L با ترمز ESC، کوییک GX تیپ L با ترمز ESC،‌ ساینا S با استانداردهای ۸۵گانه و شاهین با گیربکس اتوماتیک است، از روز چهارشنبه هفته گذشته (دوم اسفندماه) آغاز شده که تا زمان تکمیل ظرفیت،‌ متقاضیان امکان ثبت‌نام دارند.

افزایش دوره گارانتی محصولات

بر اساس دستور ۸ماده‌ای رئیس‌جمهور در اسفندماه ۱۴۰۰ و افزایش گارانتی از ۲ به ۳سال (۳۶هزار کیلومتر به ۶۰هزار کیلومتر) هزینه گارانتی گروه سایپا نه‌تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه یک‌سوم شده است. این موضوع حاصل سیاست افزایش کیفیتی است که تیم سایپا از ۲۵ ماه پیش دنبال کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =