فورد

فورد اخیرا درآمد چشمگیر و چشم‌انداز سود مثبت ۲۰۲۴ را گزارش و اعلام کرد این شرکت برای تحول و رفتن به‌سمت طراحی و تولید خودروهای برقی، هزینه‌ بیشتری خواهد کرد. بر این اساس جزئیات آخرین تغییر استراتژی این خودروساز، سرمایه‌گذاران آن را بیشتر از هرزمانی هیجان‌زده کرده است.

جیم فارلی، مدیرعامل فورد در کنفرانس تلفنی درمورد بازار خودروهای برقی در ایالات‌متحده گفت: «ما فکر می‌کنیم ظرف ۶ ماه گذشته یک تغییر عمیق رخ داده است.» مناطق جغرافیایی مختلف و حجم عظیمی از سرمایه مورد توجه قرار گرفته و ظرفیتهای جدیدی در سگمنت کراس‌اوورهای دو ردیفه شکل گرفته است.

ریسک بزرگ

بازنگری فورد در بخش مرتبط با بازار خودروهای برقی باید رضایت سرمایه‌گذارها را حاصل کند و به‌نظر می‌رسد این خودروساز تا حدی در این بخش موفق بوده است. اما بیشتر بر مدل‌های برقی نسل ۲ خود تمرکز کرده است که آن را از بازار کراس‌اوورهای دو ردیفه تحت سلطه تسلا و سایرین دور خواهد کرد.

فارلی گفته فورد به‌سمت طراحی و تولید خودروهای برقی بزرگ‌تر مانند وانت‌ها حرکت خواهد کرد و همچنین سعی خواهد کرد از فضای جدید سرمایه‌گذاری حداکثر استفاده را ببرد. این بدان معناست که فارلی و فورد بازار متوسط‌های برقی را کنار می‌گذارند.

بازی در زمین رقبا

چرخش به‌سمت خودروهای برقی کوچک‌تر اقدام جدیدی برای فورد بود که در سال‌های اخیر از بازار پایه سدان‌ و کامپکت‌های جمع‌وجور خارج شده و تلاش‌های برقی‌اش را بر محصولات گران‌قیمتی مانند کراس‌اوور موستانگ Mach-E متمرکز کرده بود.

فارلی جزئیات بیشتری از طرح‌های کوچک فورد برای خودروهای برقی فاش کرد و مدعی شد این مدل‌ها برای مدتی در دست ساخت بوده‌اند.

او گفت طی دو سال گذشته، فورد یک استارت‌آپ مخفی یا تیم «اسکانک کار» داشته که روی ساخت یک پلت‌فرم ارزان‌قیمت برقی کار می‌کند.

آدام جوناس مورگان استنلی، به‌عنوان تحلیلگر از فورد به‌دلیل استفاده از تجارت سودآور مدل پرو که او آن را فراری فورد نامید، برای کمک به‌پروژه علمی برقی انتقاد کرد و گفت: «چه چیزی برای داستان رتبه‌بندی مجدد دیربورن اهمیت دارد؟»

همکاران چینی

فارلی نگفت که آیا تیم فورد با شرکای چینی خود همکاری خواهد کرد یا خیر؛ تنها گفت که آن‌ها تهدیدی برای تجارت هستند. فارلی گفت: «تمام تیم‌های برقی ما بی‌رحمانه روی هزینه و کارایی محصولات الکتریکی ما متمرکز هستند؛ زیرا رقابت نهایی تسلا مقرون‌به‌صرفه بودن و ساخت‌وسازهای چینی آن‌هاست.»

دان لوی، تحلیلگر بارکلیز نیز از تغییر استراتژی فورد در رابطه با هزینه‌های خودروهای برقی خوشش آمد. «درحالی که انتقال خودروهای برقی برای فورد همچنان محوری است، تفسیر این تماس حاکی از محوریت استراتژی خودروهای برقی فورد است که منعکس‌کننده چالش‌های بازار به‌شکل گسترده‌تر در ارتباط با تقاضای موجود بر سر خودروهای الکتریکی است. به‌طور کلی، فورد بر سرمایه مورد نیاز در بخش طراحی و تولید مدل‌های برقی تاکید کرده و همچنان سرمایه‌گذاران را به‌این امر تشویق می‌کند.»

با این حال، لوی خاطرنشان کرد که چرخش برای ساخت خودرو الکتریکی کوچک‌تر نیز خطرناک است.

او گفت: «درحالی که در ارتباط با این پیشنهاد می‌توان به‌گزینه‌های بسیاری اندیشید، این روند با تلاش‌های فورد برای برقی‌سازی در شکل کلی آن تضاد شدیدی دارد و این سوال را مطرح می‌کند که فورد در نهایت می‌تواند با چنین خودرویی به‌نوعی اقتصاد پویا دست پیدا کند یا خیر؟»

از نقطه‌نظر رقابت، تسلا تنها خودروساز غربی است که خودروهای برقی را با حاشیه سود سالم تولید می‌کند. یعنی این‌که تسلا احتمالا تنها خودروسازی است (غیر از رقبای چینی مانند BYD) که می‌تواند یک خودرو برقی ارزان‌قیمت را مقرون‌به‌صرفه کند.

حداقل این هدف تسلا و خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری آن‌هاست. این‌که آیا فورد می‌تواند استراتژی خود را دنبال کند و بازار مدل‌های متوسط و رده‌بالا را در بخش برقی‌ها به‌نفع ‌پایین‌رده‌ها یا خودروهای برقی کوچک کنار بگذارد، ریسکی است که سرمایه‌گذاران فورد در درازمدت متوجه پیامدهای آن خواهند شد.

اما همان‌طور که فورد اشاره کرده، حداقل در کوتاه‌مدت، تجارت خودرو براساس عملکرد تجارت سنتی‌شان با درون‌سوزها و رشد مستمر فورد پرو قابل ملاحظه و چشمگیر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =