خودروهای راهسازی و معدنی

آمار تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال۱۴۰۰ حدود ۱۷۰۰دستگاه و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۰۰دستگاه بوده است

تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی که درحال‌حاضر با بخش بزرگی از تقاضا همراه است، به گفته معاون وزیر صمت در ۱۰ماهه سال جاری با رشد ۳۰درصدی همراه شده است؛ رشدی که علاوه‌بر تامین تقاضای داخلی می‌تواند در مسیر صادرات این خودروها نیز سرنوشت‌ساز باشد. با این‌حال در سال‌های اخیر، افت تولید و رشد تقاضا در این صنعت به اندازه‌ای بوده که تعداد خودروهای فرسوده در این ناوگان را به طرز چشمگیری افزایش داده است. حالا سیدمحمد موسوی دلیل این وضعیت را واگذاری‌های غلط در زمان خصوصی‌سازی عنوان کرده است که باعث رکود برخی از شرکت‌ها شده بود.

نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی و راهسازی

به‌دلیل برخورداری ایران از معادن و نیاز شدید کشور به ساخت راه‌ها و گذرگاه‌ها، اهمیت استفاده از ماشین‌الات معدنی و راهسازی بیش‌از همیشه خود را نشان می‌دهد. با آن‌که در کشور، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خاورمیانه در حال فعالیت بوده و هستند، اما حضور مشکلات متعدد بر سر راه فعالیت آن‌ها باعث شده است تا نه‌تنها امکان تامین تقاضای بازار را نداشته باشند، بلکه روزبه‌روز بر مشکلات آن‌ها افزوده شود.

معاون وزیر صمت درخصوص فعالیت این خودروسازان داخلی اظهار کرد: «میراث‌دار یک‌دهه عدم تحرک و عدم‌جدیت در تولید بودیم. مثلا در حوزه ماشین‌آلات راهسازی و معدنی شرکت‌های بزرگی مثل هپکو و برخی شرکت‌های دیگر به دلیل واگذاری‌های غلطی که در زمان خصوصی‌سازی به افراد نااهل شد، دچار رکود شده بودند.»

افزایش صددرصدی تولید در سال گذشته

با وجود آن‌که بخش بزرگی از صنعت ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در این سال‌های با مشکلات بسیاری مواجه بوده است، اما همچنان این تولیدکنندگان به دنبال راهی برای ادامه فعالیت خود بوده و توانسته‌اند مسیر صعودی تولید را پیش بگیرند.

در همین خصوص، سیدمحمد موسوی عنوان کرد: «براساس آمار در ۱۰ماهه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد رشد تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی ثبت شده است.»

وی ادامه داد: «آمار تولید سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۷۰۰ رسیده بود و برآوردها نشان از وجود ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده راهسازی و معدنی در کشور داشت. اما حرکت جهشی برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شد و شاهد افزایش تولید ۱۰۰درصدی در این حوزه بودیم.»

موسوی افزود: «در سال ۱۴۰۱ علاوه‌بر هپکو ۱۰ شرکت فعال بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کردند و حاصل دستاورد آن‌ها تولید ۳۵۰۰ ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال ۱۴۰۱ بود.»

وی تصریح کرد: «همین برنامه رشد را برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کردیم. بر اساس آمار ۱۰ماهه، ۳۰درصد رشد تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال۱۴۰۲ نسبت‌به سال ۱۴۰۱ داشتیم.»

فرسودگی ۱۵هزار دستگاه ماشین‌الات در کشور

در حالی افت تولید و سعی برای تسریع روند صعودی ماشین‌آلات در کشور مورد بحث قرار می‌گیرد که ناوگان معدنی، راهسازی و حتی کشاورزی به اوج فرسودگی خود رسیده و بیش از همیشه به مدل‌های جدید نیاز دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات در تمام بخش‌ها که مشکلات بسیاری را برای فعالان این حوزه به وجود آورده است، گفت: «در این حوزه میراث‌دار یک دهه عدم تحرک، تولید و تصمیم‌گیری بودیم و ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده داشتیم.»

وی اظهار کرد: «ما ۱۰ شرکت مشابه هپکو داریم که همه متعلق به بخش خصوصی هستند. اتفاق بزرگی که در سال۱۴۰۱ رقم خورد رشد ۱۰۰درصدی تولید در این حوزه بود که براین اساس آمار ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از ۱۷۰۰ دستگاه به ۳۵۰۰ دستگاه افزایش یافت.»

صادرات و واردات؛ بعد از تامین نیاز داخل و حمایت

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات همچنین درخصوص نگاه صادراتی این تولیدکنندگان عنوان کرد: «هرجاکه نیاز در داخل داریم تولید را افزایش می‌دهیم و سپس به صمت صادراتی شدن می‌رویم.»

وی بیان کرد: «برنامه داریم ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی و معدنی فرسوده را نوسازی کنیم و سپس به سمت صادراتی شدن این محصولات برویم.»

موسوی اظهار داشت: «به تبع این‌که درحال‌حاضر نیاز در داخل داریم صادرات انجام نمی‌شود.»

وی همچنین درخصوص واردات این خودروها نیز عنوان کرد: «در این حوزه هرجا که تولید داخل نداریم، اجازه واردات می‌دهیم.»

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تصریح کرد: «ما ضمن حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل کشور، آن‌جا که تولید نداریم؛ اجازه واردات می‌دهیم و دست معدن‌کاران را از ماشین‌آلات پرمی‌کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =