در زمینه ایمنی خودروها، ولوو همواره حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. البته از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد و با پیشرفت فناوری‌های نوین در خودروسازی، شاهد ارتقای ایمنی محصولات خودروسازان مطرح نیز هستیم. در حال حاضر سازمان‌های بسیاری هستند که در زمینه سنجش استاندارد ایمنی خودروها فعالیت می‌کنند. یکی از این سازمان‌ها، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های ایالات‌متحده یا «IIHS» است. این موسسه اخیرا محصولات کمپانی‌های مطرح را مورد بررسی قرار داده است که در ارزیابی‌های اخیر این موسسه، کمپانی‌های تویوتا، کیاموتورز و

تویوتا کمری

قیمت ۳۲ هزار و ۱۸۵ دلار

سدان محبوب و خوش‌نام میان‌سایز خانوادگی تویوتا یعنی کمری، یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های حاضر در بازار جهانی به‌شمار می‌رود. تاکنون هشت نسل از کمری روی خط تولید این خودروساز صاحب‌نام ژاپنی حضور داشته است.

هرچند نسخه فیس‌لیفت این سدان محبوب اواخر سال گذشته میلادی به‌جهان معرفی شد، اما نسخه مورد بررسی ما و مدنظر موسسه ایمنی بیمه بزرگراه، نسل هشتم کمری موسوم به XV۷۰ است که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی به‌جهان معرفی شد.

تویوتا، کیا و هوندا در فهرست ایمن‌ترین‌های جهان قرار گرفتند

کمری XV۷۰ برخلاف نسل‌های قبل از خود، با ظاهری اسپرت و البته جذاب به‌بازار آمد. خطوط تیز، فرم‌ها و سطوح تخت، کاراکتر نافذی به این سدان خانوادگی محبوب بخشیده است. پوزه خودرو با کاپوت نسبتا کشیده و چراغ‌های کشیده مشابه XV۴۰، ظاهر زیبا و دلفریبی به‌کمری داده است.

در نمای عقب این خودرو نیز شاهد چراغ‌های کشیده‌ای مشابه محصولات لکسوس و دیفیوزر و خروجی‌های مجزا در طرفین هستیم که نمای اسپرت و تهاجمی از یک سدان خانوادگی را به‌نمایش می‌گذارند. برخلاف نسل‌های قبلی کمری، نسل هشتم با طراحی زیبا و مدرن به‌بازار آمده است. کابین خودرو ساده و به‌روز است و وجود نمایشگر ۱۰ اینچی کنسول میانی، طراحی ادوات متمایل به‌سمت راننده، دسته‌دنده اسپرت و غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر پشت فرمان، هیجان رانندگی با کمری جدید را دوچندان می‌کنند.

کابین XV۷۰ به‌حدی مورد توجه قرار گرفت که سال ۲۰۱۸ جزو یکی از زیباترین کابین‌های سال معرفی شد. پیشرانه‌های متعددی قوای محرکه کمری را تشکیل می‌دهند. قوی‌ترین نسخه کمری موسوم به SX با کیت TRD و با موتور ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی، حداکثر ۳۰۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

ایمنی

کمری XV۷۰ برپایه و اساس پلت‌فرم TNGA GA-K شکل گرفته است. بر اساس اعلام کمپانی تویوتا، این پلت‌فرم از دو عنصر اصلی آلومینیوم و فولاد سبک‌وزن ساخته شده است. مهندسان کمپانی تویوتا با ریز فریم‌های X تایپ در شات‌گان‌ها و پروفیل‌های جلویی شاسی، توانسته‌اند حدود ۱۷ درصد استحکام سازه را بهبود بخشند.

این خودرو در تست‌های موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) از جمله تست نیمه‌روبه‌رو از جلو (در این حالت سرنشینان جلو مورد ارزیابی قرار می‌گیرند)، تست جانبی (در این حالت ایمنی سرنشینان عقب ارزیابی می‌شود)، استحکام سقف و تست صندلی و نوع قرارگیری سرنشینان و به‌ویژه تست ایمنی در ناحیه سر و گردن توانسته امتیاز سطح خوب را از آنِ خود کند.

کمری در تست جانبی با توجه به‌نوع فریم V طراحی‌شده در درها و زمان مناسب باز شدن ایربگ‌های پرده‌ای، بالاترین سطح امتیاز را در میان همکلاسان خود دریافت کرده است.

این خودرو در تست سیستم ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل تطبیقی، سامانه تشخیص نقاط کور، شناسایی عابرپیاده و سیستم هشدار انحراف از مسیر نیز امتیاز خوبی را دریافت کرده است.


کیا اپتیما (K۵)

قیمت ۳۰ هزار و ۴۹۰ دلار

ورود کریم حبیب به‌تیم طراحی کیاموتورز، منجر به‌انقلاب گسترده‌ای در طراحی محصولات این کمپانی کره‌ای شد. نسل پنجم اپتیما (که در برخی بازارها مانند آمریکای شمالی با نام K۵ شناخته می‌شود) که شاهکار کریم حبیب است، در فرم کوپه چهاردر به‌بازار عرضه شد. این نسل از اپتیما با خطوط نرم و تناسبات عالی، کاراکتر جذابی به‌خود گرفته است.

جلوپنجره پوزه‌ببری عریض و چراغ‌های کشیده به‌شکل حرف Z نیز چهره تهاجمی به‌این سدان کوپه بخشیده است. در نمای عقب نیز فرم کمانی سقف و چراغ‌های پیوسته ظاهری زیبا دارند.

تویوتا، کیا و هوندا در فهرست ایمن‌ترین‌های جهان قرار گرفتند

نسل پنجم کیا اپتیما بر پایه و پلت‌فرم جدید هیوندای-کیا N۳ شکل گرفته که از سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این پلت‌فرم با هیوندای سوناتا مشترک است و میان اپتیمای جدید و سوناتای جدید مشترکات بسیاری وجود دارد. بر این اساس زبان جدید طراحی کیاموتورز به‌خوبی در کابین اپتیمای جدید نیز مشهود است.

نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کنسول میانی در کنار صفحه‌نمایش ۷ اینچی دیجیتالی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) فضای مدرنی به‌کابین اپتیما می‌بخشند. درعین حال طراحی کابین این خودرو نسبت به‌نسل‌های قبلی جدید و متفاوت است و سبک مینیمالی به‌خود گرفته است. در بخش فنی نیز شاهد اپتیمایی متفاوت‌تر از قبل هستیم؛ زیرا دیگر خبری از پیشرانه تتا ۲، ۲.۴ لیتری نیست.

در قوی‌ترین نسخه اپتیما موسوم به GT موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۲.۵ لیتری T-GDI توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم نصب شده است. این پیشرانه حداکثر ۲۸۶ اسب‌بخار قدرت را در ۶ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۴۲۲ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴ هزار آرپی‌ام‌ تولید می‌کند. در این خودرو گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به‌چهار چرخ را برعهده دارد.

ایمنی

در تست‌های انجام‌شده از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) کیا اپتیما یا K۵ موفق به‌کسب بالاترین امتیاز این سازمان یعنی Top Safety PICK+ شده است. این امتیاز در واقع به‌سازه و بدنه جدید و منعطف و سیستم‌های الکترونیکی هوشمند تعبیه‌شده در اپتیمای جدید تعلق گرفته است.

بر اساس آن‌چه کمپانی کیاموتورز اعلام می‌کند، سازه بدنه جدید این خودرو (برپایه و پلت‌فرم هیوندای-کیا N۳) باتوجه به استفاده از متریال آلومینیوم، میزان تنش وارده بر سازه را در زیر شرایط بحرانی قرار می‌دهد.

در تست‌ نیمه‌روبه‌رو Overlap با سرعت ۴۵ کیلومتر برساعت، نیروی وارد شده بر شات‌گان‌های شاسی این خودرو در حد زیادی بود که باتوجه به‌متریال آلومینیوم، کمترین نیرو به‌کابین این خودرو وارد شد. یکی از تست‌های مهم دیگر در این سازمان، تست ضربه جانبی Side impact است. این تست میزان ایمنی سرنشینان در ردیف عقب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در این تست باتوجه به‌سازه X شکل فریم درهای اپتیمای جدید، میزان نیروی وارده، سرنشینان را با خطر جدی مواجه نکرده و امتیاز خوب را برای این خودرو به‌ارمغان آورد. درمجموع این خودرو در تست‌های روبه‌رو، نیمه‌روبه‌رو و ضربه جانبی و سیستم‌های ایمنی غیرفعال مانند ایربگ و سایر ادوات الکترونیکی مانند سیستم هشدار نقاط کور و هشدار انحراف از مسیر، عملکرد خوبی داشت.


آکورا TLX

قیمت ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار

خودرو سایز بزرگ خانوادگی اسپرت برند لوکس هوندا یعنی آکورا TLX از سدان‌های محبوب بازار آمریکای شمالی به‌حساب می‌آید. آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی کمپانی آکورا از نسل دوم این خودرو رونمایی کرد.

زبان جدید طراحی آکورا که با خطوط تیز و سطوح تخت مواجه است، استایلی سنگین به‌لحاظ بصری برای TLX خلق کرده است. دماغه و چراغ‌های کشیده با LED هایی به‌شکل حرف L و جلوپنجره ۵ ضلعی، چهره‌ای کاملا تهاجمی به این سدان بخشیده است.

تویوتا، کیا و هوندا در فهرست ایمن‌ترین‌های جهان قرار گرفتند

در نمای عقب نیز چراغ‌های کشیده و حجم‌پردازی صریح با زاویه بیشتر ستون C، نمای زیبایی از این سدان به‌نمایش می‌گذارد. کابین آکورا TLX از ویژگی‌های اسپرتی برخوردار است.

بر این اساس طراحی صندلی‌های اسپرت و غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال آلومینیومی شیفتر پشت فرمان، رانندگی با این سدان خانوادگی را اسپرت جلوه می‌دهد. قرارگیری نمایشگر ۱۰.۵ اینچی کنسول میانی و صفحه‌نمایش ۷ اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) از دیگر مواردی است که کابین این سدان را به‌روز نمایش می‌دهد.

مهندسان آکورا برای TLX دو پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ و ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل ۳ لیتری تویین‌توربوشارژ در نظر گرفته‌اند. در نسخه تایپ S موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توانایی تولید ۳۵۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌ها را برعهده دارد.

ایمنی

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) در جدیدترین تست‌های خود، آکورا TLX را مورد ارزیابی قرار داده است. سازه شاسی آکورا TLX حدود ۸۴ درصد از آلومینیوم است و این طراحی سبب شده است تنش‌های وارده به کابین تا حد زیادی جذب شده و نیروی منفی زیادی به‌سرنشینان وارد نشود.

این خودرو در تست‌های نیمه‌روبه‌رو از جلو برای سرنشینان جلو، جانبی برای سرنشینان عقب، استحکام سقف، طراحی صندلی، قرارگیری سرنشینان روی صندلی و تست‌های ناحیه سر و گردن، امتیاز خوبی را کسب کرده است.

تنها تستی که آکورا TLX نتوانست آن را به‌خوبی پاس کند، سیستم ترمز اضطراری خودکار در ۲۰ متر بود. البته کمپانی آکورا پس از دریافت نتایج تست‌ها درصدد بهینه‌سازی این سیستم برآمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

آخرین اخبار