واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای دو شرکت بزرگ خودروساز، به‌صورت معاف از مالیات (صرفا برای یک بار) تا پایان تیرماه سال آینده شد.

عباس علی‌آبادی در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به‌بیان نگرانی خودروسازان از بابت افزایش زیان انباشته و شمولیت ماده ١۴١ قانون تجارت برای سومین سال متوالی و همچنین عواقب ناشی از این زیان‌دهی بر سهامداران خرد و تاثیر قابل توجه معاملات دو نماد سایپا و ایران‌خودرو بر روند شاخص کل و کاهش ارزش دارایی‌های سهامداران پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به‌شرایط حاکم بر صنعت‌خودرو کشور و افزایش زیان دو خودروساز بزرگ، طی نیمه نخست امسال، خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت از طریق کاهش زیان انباشته تا مهلت تعیین‌شده را غیرممکن‌ خوانده و تنها راهکار عملیاتی جهت این امر (خروج از شمولیت ماده ١۴١ قانون تجارت) را افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعلام کرده و خواستار احتساب معافیت مالی تا پایان تیرماه ١۴٠٣ شده است.

براساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکتی از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کرده تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود.

از طرفی بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد صنعت‌خودرو کشور طی ۱۱ ماهه امسال، از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه، حدود یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که نسبت به‌حدود یک‌میلیون و ۱۲۶ هزار دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، رشد حدودا ۸ درصدی را ثبت کرده است.

از این تعداد خودرو تولیدی در کشور، قریب به‌یک میلیون و ۴۰ هزار دستگاه سهم خودروهای سواری در کشور است که نسبت به ۹۸۰ هزار دستگاه تولیدشده در مجموع ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، شش درصد بیشتر شده است.

طی مدت مذکور سال جاری ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید شده که نسبت به‌سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

آمار ثبت‌شده از تولید وانت کشور در ۱۱ ماهه سال گذشته رقمی در حدود ۱۰۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است. آمار تولید خودروهای سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) درمجموع ۱۱ ماهه سال جاری عدد ۳۴ هزار دستگاه را ثبت کرده که رشد ۱۰ درصدی تولید این خودروها را نسبت به ۳۰ هزار دستگاه خودرو سنگین باری تولیدشده در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

همچنین از آمار تولید خودروها در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲، قریب به ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو با سهم ۱۱ درصدی، مختص تولید خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروساز خصوصی است که در مقایسه با تولید ۱۷۳ هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، ۶۱ درصد رشد داشته است.

به‌تازگی آمار واردات خودرو با تفکیک شرکت‌های واردکننده نیز منتشر شده است. بر اساس این آمار، در ۱۱ ماهه امسال ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودرو سواری وارد شده که از این میزان، یک هزار و ۹۴۷ دستگاه خودرو سهم گروه خودروسازی سایپا بوده است.

در جایگاه‌های بعدی هم کرمان‌خودرو با واردات یک‌هزار دستگاه، معین خودرو ایرانیان با ۷۳۶ دستگاه، ماموت‌خودرو با واردات ۶۱۶ دستگاه، بهمن‌موتور با واردات ۵۹۷ دستگاه، ایران‌خودرو با واردات ۵۰۶ دستگاه، ایساکو کیش با واردات ۴۵۰ دستگاه، کرمان‌موتور با واردات ۲۹۹ دستگاه، کوشا خودرو نگین با واردات ۲۱۸ دستگاه و پارس‌خودرو با واردات ۴۶۳ دستگاه قرار دارند.

کاهش بهای خودروهای داخلی و چینی در آخرین روز هفته گذشته

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۱۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش قیمت ۹۶۴ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۹ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۶ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۷ میلیون‌تومان و تارا اتومات ESP (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۰۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =