فونیکس NEV

نشان این برند که قرار است به‌صورت اختصاصی روی خودروهای انرژی پاک و نو تمرکز کند، با رنگ آبی در یکی از بال‌های لوگوی فونیکس در جمع خریداران تیگو ۸ پرو e پلاس و اصحاب رسانه رونمایی شد

شرکت صنایع خودروسازی مدیران‌ خودرو از سال ۱۳۹۹ به‌بعد با ایجاد یک برند جدید با نام فونیکس، توانست محصولات جدید و لوکس کمپانی چری را به‌دست‌ مشتریان برساند. این برند حدود سه سال است در بازار خودرو کشورمان حضور دارد. سال گذشته نخستین محصول پلاگین-هیبرید مدیران خودرو با نام تیگو ۸ پرو e پلاس عرضه شد و این رونمایی، حرکت جدی این کمپانی در بخش خودروهای انرژی پاک بود. پنجشنبه، دهم اسفندماه سال جاری صنایع خودروسازی مدیران خودرو برند مستقل و جدیدش را با عنوان فونیکس NEV معرفی کرد. نشان این برند که قرار است به‌صورت اختصاصی روی خودروهای انرژی پاک و نو تمرکز کند، با رنگ آبی در یکی از بال‌های لوگوی فونیکس در جمع خریداران تیگو ۸ پرو e پلاس و اصحاب رسانه رونمایی شد.

فونیکس NEV؛ گام‌های محکم برای ترویج انرژی پاک در ایران

پیش از شروع مراسم، خشایار خوارزمی (مدیر مارکتینگ فونیکس) با ارائه توضیحاتی درباره برند فونیکس NEV به‌ «دنیای خودرو» گفت: «فونیکس NEV مخفف عبارت «New Energy Vehicle» است که روی خودروهایی با انرژی‌های نو تاکید دارد. قرار شد بخش فونیکس NEV متمرکز بر خودروهای پاک و انرژی‌های نو باشد.

بر این اساس در بخش فروش، مارکتینگ و تمام آن‌چه در خودروسازی وجود دارد (که ما اصطلاحا به آن ۴P می‌گوییم)، بخش‌هایی مجزا به‌خودروهای انرژی پاک (فونیکس NEV) اختصاص داده شده است. این تفکیک اخیرا انجام شده که براساس آن، خودروهای پلاگین-هیبرید مانند تیگو ۸ پرو e پلاس و تیگو۷ پلاگین-هیبرید یا همان پرو e پلاس، زیر شاخه‌ای از NEV هستند. فونیکس NEV به‌عنوان چهارمین برند از شرکت مدیران‌خودرو شناخته می‌شود.»

در بخش نخست مراسم رونمایی از برند فونیکس NEV مستر مِن (معاون مدیرعامل مدیران خودرو) گفت: «در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای انرژی نو به‌خوبی توانسته‌اند ترکیبی از فناوری‌های توسعه‌یافته را در کنار حفاظت از محیط‌زیست عرضه کنند. خودروهای انرژی‌ نو به‌طور کلی، آینده صنعت‌خودرو چه در ایران و چه در سراسر جهان را رقم می‌زنند. در هفته‌های اخیر همه ما با مساله آلودگی‌ هوا درگیر بودیم و این آلودگی، تهدید جدی برای سلامت ما به‌شمار می‌رود. مدیران‌خودرو برای کمک به‌حفظ محیط‌زیست، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است و ما معتقدیم می‌توانیم با معرفی فناوری‌های نوآورانه و محصولات کم‌مصرف NEV تغییری در این شرایط ایجاد کنیم. همچنین امیدواریم محصول NEV ما بتواند تجربه رانندگی راحت، کارآمد و سازگار با محیط‌زیستی را برای خریدارانش فراهم کند.»

چالش‌های موجود بر سر راه گسترش خودروهای الکتریکی و هیبرید

پس از سخنرانی آقای مِن، نوبت به‌سخنرانی دکتر امیرحسین کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت رسید که به‌عنوان کارشناس ارشد صنعت‌خودرو نظرات خود را بیان کرد و گفت: «پیش از این‌که به بحث خودروهای الکتریکی ورود کنم، باید بگویم ما باید نگاه کلانی به‌شهرهای‌ بزرگ کشور داشته باشیم و مشکل آلودگی هوا را به‌طور عام ببینیم؛ این مساله ناگزیر به‌خودرو نیز مربوط می‌شود. در این زمینه دو بخش شهرسازی و حمل‌ونقل بسیار مهم هستند. واقعیت این است که ما قبل از هر موردی، به‌ایجاد تحول در نظام حمل‌ونقل احتیاج داریم. البته شهرسازی پاک نیز مهم است؛ اما نظام حمل‌ونقل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در بحث اتوبوس‌ها و خودروهای جمعی مانند ون‌ها و مینی‌بوس‌ها، متاسفانه در سال‌های اخیرا کمترین میزان توجه به‌این دسته از خودروها شده است؛ هرچند که این وسایل حمل‌ونقل عمومی در صحبت‌های مسئولان جزو اولویت‌ها به‌حساب می‌آیند، اما هیچ سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه انجام نمی‌شود. امیدواریم در برنامه جدیدی که دولت سیزدهم دارد، این اولویت‌های جابه‌جاشده به‌جای اصلی خود بازگردد و شاهد صرف هزینه‌‎های اساسی در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی باشیم. در زمینه خودروهای شخصی و تاکسی‌ها، باید به‌خودروهای پاک اشاره داشته باشیم. خودرو پاک، نگاه بسیار کلی است که تنها به‌خود خودرو مربوط نمی‌شود و در این زمینه باید به‌تمام انرژی‌هایی که استفاده می‌شود و تمام آلاینده‌هایی که تولید می‌شود، توجه کرد.

بر این اساس برنامه بسیار جدی در جهان برای خودروهای نوین (که در این‌جا NEV نامیده می‌شود) در نظر گرفته شده است. به‌جرأت می‌توان گفت دنیا در این بخش از یک برنامه ۴۰ ساله عبور کرده و امروز به‌این مرحله رسیدیم که هیجان همه کشورها را فرا گرفته و همه فکر می‌کنند خودروهای آینده همان الکتریکی‌ها هستند.

درحال حاضر هدف کشورهای مطرح جهان برقی‌سازی خودروهای تولیدی‌شان است؛ اما در مقوله خودروهای پاک، یکی از آپشن‌هایی که در این زنجیره تعریف می‌شود، خودرو برقی است. ما مجموعه گسترده‌ای در این زمینه داریم که شامل خودروهای هیبرید متوسط، هیبرید فول و پلاگین-هیبرید می‌شود. این مجموعه، مصرف سوخت را به‌ترتیب از ۱۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و درنهایت به‌خودروهای تمام‌برقی می‌رسیم.» دکتر امیرحسین کاکایی بیان کرد: «در کنار این موارد خودروهای پیل سوختی یا Fuel Cell را نیز داریم که تا یک دهه دیگر به‌صورت عملی تجاری‌سازی می‌شوند. هر کدام از کشورهای مطرح جهان، از برقی‌سازی خودرو متناسب با شرایط‌شان تعریفی را ارائه کرده‌اند. به‌عنوان مثال صنایع مرتبط با خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ میلادی در ایالات‌متحده به ایجاد مشاغل جدید در این کشور کمک می‌کند و در کشور چین نیز که دارای بزرگ‌ترین معادن و فناوری‌های ساخت باتری در جهان است، از حدود ۲۰ سال قبل برنامه‌ای برای این موضوع تدارک دیده شده بود.

چینی‌ها ابتدا پیشرانه‌های احتراق‌داخلی را توسعه دادند و در ادامه به‌هیبریدها و در نهایت به‌خودروهای تمام‌برقی رسیدند. چند هفته قبل در گزارشی که در رسانه‌های خارجی منتشر شده بود، این‌طور بیان شده بود که به‌زودی چین، صنعت‌خودرو اروپا را به‌زانو در خواهد آورد. البته اروپایی‌ها نیز در این زمینه موفق بوده‌اند و درحال جایگزینی انرژی‌های نو به‌جای سوخت‌های فسیلی هستند.

براساس آمارها، سال گذشته میلادی تولید خودروهای الکتریکی در آمریکا و چین تا دو برابر افزایش داشته و در اتحادیه‌اروپا نیز تولید خودروهای بنزینی ۳۵.۸ درصد، دیزلی‌ها ۱۴.۹ درصد، هیبریدها ۲۵.۶ درصد، خودروهای تمام‌برقی‌ ۱۳.۶ درصد و پلاگین-هیبریدها ۷.۹ درصد رشد داشته است. در این زمینه می‌توان گفت برنامه‌های تولید و فروش ترکیبی است و هدف تنها فروش برقی‌ها نیست. البته باید در این زمینه با احتیاط بیشتری حرکت کنیم و با دقت تمام جوانب را در نظر بگیریم. اگر یادتان باشد، حدود ۲۵ سال قبل راه‌حل کاهش آلایندگی‌ها را استفاده از گاز LPG می‌دانستند که این طرح به‌سرعت با شکست مواجه شد و پس از آن استفاده از CNG مطرح شد که درحال حاضر به‌نظر بنده استفاده از این سوخت، راه نجات کشور است. اما CNG نیز به‌دلیل عدم توجه به‌زیرساخت‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، خیلی کارآمد نبوده است. البته در بحث خودروهای برقی تمهیداتی نیاز است که به‌سمت سبد سوختی پاک حرکت کنیم. »

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت در پایان گفت: «درنهایت باید گفت با توجه به‌سبد سوختی موجود در کشورمان و امکانات نیروگاهی، یکی از بهترین راه‌حل‌های ممکن برای ایران گسترش استفاده از خودروهای فول‌هیبرید است. در این صورت دیگر فشاری به‌نیروگاه‌ها وارد نمی‌شود و نگرانی برای تامین انرژی الکتریکی نخواهیم داشت. البته هر کار بزرگی نیاز به‌سرمایه‌گذاری دارد و لازم است دولت در این بخش نیز هزینه کند.»

میزگردی برای ارائه طرح‌های نوین

در ادامه، میزگردی برگزار و در آن سوالی مطرح شد با این مضمون که باتوجه به‌شرایط فعلی بازار ایران، کدام‌یک از خودروهای پلاگین-هیبرید یا الکتریکی برای عرضه مناسب‌تر است؟

درپاسخ به این سوال عادل دمشقی، مدیرعامل شرکت نوین ماهان به‌عنوان یکی از اعضای دعوت‌شده به این میزگرد گفت: «بازدهی یک خودرو بنزینی در صد کیلومتر، پیمایش ۱۱ درصد و برای خودروهای الکتریکی این پیمایش ۲۲ درصد خواهد بود. همچنین تامین انرژی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد ذخیره‌سازی‌ها در دستور کار قرار گرفته است. این موضوع می‌تواند اثر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا و توسعه خودروهای پاک داشته باشد. برنامه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برقی‌سازی خودروها در کشور دنبال می‌شود و توسعه محصولات تمام‌برقی و پلاگین-هیبرید گام مهمی در راستای تحقق این مهم هستند.»

در ادامه آقای شیائو (معاونت فروش مدیران خودرو) بیان کرد: «مدیران خودرو با عرضه تیگو ۸ پرو e پلاس در ابتدای سال جاری مشخص کرد که در زمینه خودروهای نوین و انرژی پاک اهداف بزرگی دارد که البته آن‌ها را محقق خواهد کرد. ما برای سال آینده برنامه‌ داریم تا از ۵ محصول جدید که یکی از آن‌ها آریزو ۸ پلاگین-هیبرید و دیگری اف‌ایکس تمام‌الکتریکی خواهد بود، رونمایی کنیم. این اتفاق می‌تواند در زمینه کاهش آلاینده‌ها بسیار موثر باشد و سبب شود گام بلندی در رفع مشکلات فعلی برداشته شود.»

آقای جوی، معاونت فروش فونیکس NEV نیز دراین‌باره گفت: «از آن‌جا که بسیاری از مردم ایران هنوز در زمینه شناخت خودروهای پلاگین-هیبرید اطلاعات کافی ندارند، ما این برنامه را برگزار کردیم تا زمینه‌های آشنایی با چنین خودروهایی فراهم شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا ما در زمینه تامین قطعات این دسته از خودروها هم برنامه‌ای داریم؟ درپاسخ باید گفت ما با در نظر گرفتن یک رویکرد جدید، در بخش تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای پلاگین-هیبرید هیچ مشکلی نخواهیم داشت و به‌مشتریان‌مان این اطمینان را می‌دهیم که در این زمینه به‌هیچ‌عنوان نگرانی نداشته باشند.»

آقای کاکایی نیز درپاسخ به‌سوال مطرح‌شده در این میزگرد گفت: «اگر به سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد در ایالات‌متحده نخستین افرادی که اقدام به‌خرید خودروهای انرژی پاک و الکتریکی کردند، از قشر متمول شهر کالیفرنیا بودند. بنابراین از افراد متمول کشور نیز این انتظار می‌رود برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، خرید این دسته از خودروها را در نظر بگیرند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NOOO IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام فونیکس خوبه ولی نمیدونم چرا اطمینان نمیکنم برم بخرم چون کلیپای ازش تو اینستا دیدم که دوربین دنده عقب کار نمیکنه یا خود به خود رادارش از کار می افته اگه کیفیتش رو میبرد بالا حاضر بودم خودم و اعضای خونوادم بریم بخریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =