کارواش‌ های اتوماتیک

در آمریکا، صنعت بیش از ۱۴ میلیارد دلاری کارواش‌های خودکار، سالانه ۵ درصد رشد می‌کند. برخی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود.

کارواش‌های عادی یا همان سنتی از روش‌های قدیمی شست‌وشوی خودرو، یعنی به‌کار بردن مواد شوینده و اسفنج استفاده می‌کنند و عمل شست‌وشوی خودرو نیز توسط کارگران کارواش و به‌صورت کاملا دستی انجام می‌شود. البته تعداد کارواش‌های عادی در سطح شهرهای کشور درمقایسه با کارواش‌های اتوماتیک بیشتر است؛ زیرا به‌دلیل هزینه کمتر، معمولا طرفداران بیشتری دارد. از طرفی کارواش اتوماتیک نسبت به‌کارواش عادی، قدمت کمتری دارد و چند سالی است که وارد کشور ما شده و به‌نظر می‌رسد راه زیادی در پیش دارد تا با استقبال مردم مواجه شود.

در کارواش اتوماتیک شست‌وشوی خودرو بدون دخالت دست و با سرعت بیشتری در یک پروسه کاملا اتوماتیک صورت می‌گیرد. از نظر مساحت مورد نیاز، کارواش عادی در مقایسه با کارواش اتوماتیک به‌زمین بیشتری نیاز دارد؛ چراکه هر خودرو در یک جایگاه مشخص و توسط کارگران مختلف شسته می‌شود.

بیشتر کارواش‌های اتوماتیک موجود در کشور فرسوده هستند

در سال ۱۹۴۰ نخستین مرکز شست‌وشوی غیر دستی خودرو در کالیفرنیای آمریکا افتتاح شد. این کارواش تمام‌اتوماتیک نبود و در اصل خودروهایی که وارد این کارواش می‌شدند، توسط یک وینچ (کشنده) به‌سمت جلو کشیده شده و کارگران در همین حین، مشغول تمیز کردن خودروها می‌شدند.

سرانجام در سال ۱۹۵۱ نخستین کارواش تمام‌اتوماتیک جهان در واشنگتن افتتاح شد. در این کارواش همه مراحل شست‌وشو مثل آب‌پاشی،‌ پاشیدن مواد شوینده، برس زدن و خشک کردن به‌صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌شد. به‌طور کلی کارواش‌های اتوماتیک به دو دسته دروازه‌ای و تونلی تقسیم می‌شوند.

سازه اصلی کارواش‌های دروازه‌ای روی یک ریل سوار است؛ به‌طوری‌ که تمام برس‌ها، نازل‌های آب‌پاش، نازل‌های شوینده‌پاش و... روی این ریل و به دور خودرو مورد نظر می‌چرخند.

هزینه خرید این دستگاه به‌مراتب کمتر از نسخه‌های تونلی است؛ اما سرعت شست‌وشوی آن نیز بسیار پایین‌تر از نسخه‌های تونلی است. کارواش‌های دروازه‌ای در یک ساعت نهایتا قادر به‌شستن ۱۵ خودرو هستند؛ در صورتی که کارواش‌های تونلی در یک ساعت چند برابر این تعداد، خودرو می‌شویند.

کیفیت شست‌وشوی کارواش دروازه‌ای تفاوت خاصی با نسخه‌های تونلی ندارد. در کارواش تونلی برخلاف کارواش دروازه‌ای، تمام اجزا به‌صورت مجزا و در یک خط مستقیم قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌ که خودرو توسط تسمه نقاله به حرکت درمی‌آید و در هر قسمت، ربات‌ها فعالیت خاصی روی آن انجام می‌دهند.

همان‌طور که بیان شد، کارواش‌های دستی در کشورمان محبوبیت بیشتری دارند. البته این محبوبیت بی‌دلیل نیست؛ قیمت پایین و فراوانی این نوع کارواش‌ها در سطح شهرهای بزرگ سبب شده است بسیاری از مالکان خودروهای لوکس نیز خودروی‌شان را به‌مراکز شست‌وشوی دستی ببرند. تقریبا تمام مراکز شست‌وشوی اتوماتیک ایران از نوع دروازه‌ای هستند.

استفاده از این نوع کارواش اتوماتیک در ایران به‌صرفه‌تر است؛ زیرا کارواش تونلی به‌واسطه هزینه سنگین خرید و نصب تجهیزاتش، نیاز به‌مشتری فراوانی دارد.

تقریبا ۶۰ تا ۸۰ درصد کارواش‌های دروازه‌ای موجود در کشور فرسوده و قدیمی‌اند. این امر سبب شده است کیفیت شست‌وشوی آن‌ها نسبت به‌نسخه‌های جدید و به‌روز، کاهش محسوسی داشته باشد. البته مراکز شست‌وشویی هم در ایران وجود دارند که کارواش‌های‌شان از لحاظ کیفیت شست‌وشو به‌راحتی با نسخه‌های به‌روز و مدرن رقابت می‌کنند.

شست‌وشوی خودرو در کارواش اتوماتیک بسیار دقیق‌تر و تمیزتر صورت می‌گیرد. برس‌های شست‌وشوی خودرو در کارواش اتوماتیک طوری طراحی شده‌اند که نسبت به‌اسفنج و دستمال، آسیب کمتری به‌رنگ خودرو می‌زنند.

علاوه‌بر این، مواد شوینده‌ای که در کارواش اتوماتیک به‌کار می‌روند، نسبت به‌مواد شوینده خانگی که معمولا در کارواش‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

علاوه‌بر این، شست‌وشو در کارواش عادی توسط کارگران کارواش صورت می‌گیرد که امکان صدمه رسیدن به‌خودرو بیشتر از روش اتوماتیک است. از لحاظ صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کارواش اتوماتیک به‌صرفه‌تر است و برای مقابله با بحران آب در جهان می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

شست‌وشوی نامحدود خودرو با خرید اشتراک کارواش اتوماتیک

در آمریکا، صنعت بیش از ۱۴ میلیارد دلاری کارواش‌های خودکار، سالانه ۵ درصد رشد می‌کند. برخی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود. به‌لطف فناوری‌های تازه، شمار شست‌وشوها در مراکز تخصصی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ تا ۲۹ درصد رشد داشته است.

گویا مردم با وجود گران‌تر بودن این مراکز از آن‌ها بیشتر استقبال می‌کنند. حتی بیماری کرونا نیز روی کار کارواش‌ها تاثیری نداشت و آمریکایی‌ها همچنان خودروهای‌شان را در دوران پاندمی در کارواش‌ می‌شستند.

به‌گزارش سازمان بین‌المللی کارواش، در پاییز گذشته بیش ‌از ۷۵۰ میلیون‌دلار سرمایه برای توسعه این صنعت اختصاص داده شده است. مدیرعامل این سازمان امید دارد درآمد هر مرکز شست‌وشوی تخصصی خودرو سالانه به ۱.۵ میلیون‌دلار برسد.

هلدینگ کارواش INTERNATIONAL CAR WASH GROUP با 890 نمایندگی در 14 کشور دنیا از جمله آمریکا، استرالیا و اروپا یکی از بزرگ‌ترین و پر شعبه‌ترین کارواش‌های دنیاست که سالانه به‌بیش از 35 میلیون خودرو خدمات شست‌وشو ارائه می‌کند. همچنین در کارواش‌های خودکار ایالات‌متحده هم‌اکنون ۸۰ درصد آب مصرف‌شده در هر کارواش برای مصرف دوباره بازیابی می‌شود.

تازه‌ترین راهکار رایج بازار کارواش‌ها در این کشور را می‌توان ارائه خدمات اشتراکی به‌مشتریان دانست. مشترکان برخی کارواش‌های اتوماتیک زنجیره‌ای در آمریکا به‌صورت ماهانه مبلغ ۲۰ دلار پرداخت می‌کنند و در ازای آن می‌توانند به هر تعداد که دوست دارند، خودرو خود را بشویند؛ البته واکس و پولیش چرخ‌ها هزینه اضافه دارند.

امروزه دیگر خبری از کارکنان در کارواش‌های خودکار نیست و برخی از این کارواش‌ها می‌توانند تنها در عرض ۹۰ ثانیه یک خودرو را تمیز کنند. گسترش کارواش‌های اتوماتیک در ایران می‌تواند علاوه‌بر موثر بودن در حل معضل کم‌آبی، به این کسب و کار رونق بیشتری بدهد و البته شست‌وشوی خودروها به این روش به محیط‌زیست نیز آسیب کمتری وارد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =