کد خبر: 248409
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در نقاط مختلف تهران

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « لزوم توسعه ایستگاه‌ های شارژ متوازن با ناوگان » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بازار رونمایی و تولید خودروهای برقی درحال داغ شدن است و دولت و وزارت صمت تمام‌تمرکز خود را بر توسعه ناوگان برقی کشور گذاشته است. اما آنچه حائزاهمیت است توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به صورت متوازن در شهرها و راه‌های بین‌شهری است.

اگرچه توسعه ایستگاه‌های شارژ به مپنا سپرده شده اما جانمایی این ایستگاه‌ها در مناطق مختلف شهری و جاده‌ای نکته‌ای است که به‌نظر می‌رسد مسئولان، کمتر به آن توجه کرده‌اند.

براساس گفته مسئولان گویا قرار است ایجاد ایستگاه‌های شارژ در راه‌های بین‌شهری با اولویت مراکز خدمات بین‌راهی صورت بگیرد و در شهرها نیز جایگاه‌های ویژه ای در مراکز خرید و ...ایجاد شود.

اما آنچه بین مردم به‌عنوان مصرف‌کننده خودروهای برقی درخصوص تامین سوخت موردنیاز خودرو خود حال می‌خواهد برقی باشد یا بنزینی، جاافتاده است، سوختگیری در مراکز ارائه سوخت یا همان پمپ‌های بنزین است که توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدیریت می‌شود.

بنابراین به‌نظر می‌رسد مسئولان توسعه ناوگان برقی در کشور، باید اولویت ایجاد جایگاه‌های شارژ در شهرها و جاده‌های بین‌شهری را در جایگاه‌های سوخت قرار دهند تا مصرف‌کنندگان خودروهای برقی برای پیدا کردن جایگاه‌های شارژ دچار سردرگمی نشده و به‌راحتی بتوانند این جایگاه‌ها را شناسایی و جهت شارژ باتری وسایل نقلیه خود از آنها استفاده کنند. ضمن اینکه جایگاه‌های سوخت زیرساخت مناسبی برای ارائه اینگونه خدمات به خودروها دارند و به‌راحتی می‌توان با تعبیه حداقل یک ایستگاه شارژ سریع در هر پمپ‌بنزین، خیال مردم را از بابت تامین برق موردنیاز خودروهای برقی راحت کرد و سهولت دسترسی به این ایستگاه‌ها را فراهم کرد.

ازسوی‌دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد جایگاه‌های جدید در شهرهای بزرگ که خود معضلی بزرگ است نیز به حداقل می‌رسد و مالکان جایگاه‌های سوخت ضمن تعامل با مپنا می‌توانند با حداقل هزینه ممکن این خدمت جدید را به متقاضیان ارائه دهند.

بی‌شک سهولت در دسترسی به ایستگاه‌های شارژ به‌ویژه در شهرها می‌تواند تمایل مردم به استفاده از خودروهای پاک را افزایش دهد و دغدغه اصلی آنها یعنی نحوه دسترسی سریع و راحت به ایستگاه‌های شارژ را برطرف کند.

ازسوی‌دیگر دولت می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی از ظرفیت‌های این بخش نیز در ساخت و واردات ایستگاه‌های شارژ استفاده کند تا از همین ابتدای راه انحصاری در ایجاد جایگاه‌های شارژ توسط مپنا ایجاد نشود و با رقابتی شدن بازار، شرکت‌هایی با توانمندی بالاتر بتوانند در رأس هرم ارائه خدمات به خودروهای برقی قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

آخرین اخبار