کد خبر: 248416
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
جواد مرزبان راد

زیان در صنعت خودرو طی سال‌های اخیر به یک اپیدمی تبدیل شده است. این روند با تغییر قیمت‌گذاری می‌تواند بهتر شود و شرایط برای این صنعت به‌طور کلی شکل دیگری پیدا کند. قیمت خودرو موضوع مهمی است که باید در سال جدید برای آن تصمیم‌گیری شود.

در همین زمینه جواد مرزبان از کارشناسان صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

چه راهکاری برای خروج خودروسازان از زیان وجود دارد؟

اگر خودروسازان بتوانند خودروهایشان را با هزینه تمام‌شده به علاوه سود معقول راهی بازار کنند، از زیان دهی خارج خواهند شد. خودروسازان و وزارت صمت باید متولیان قیمت‌گذاری را در خصوص رشد بهای محصولات قانع و توجیه کنند.

روند قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید چه تغییراتی باید داشته باشد؟

معمولا اول هرسال با توجه به نرخ تورم دولت‌ها مجوزهای افزایش قیمت را به بخش‌های مختلف ازجمله خودرو می‌دهند تا قیمت‌ها به‌روز شود.

ادامه سیاست دستوری مسیر باطلی است و احتمالا قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت اما اینکه میزان افزایش قیمت‌ها چقدر باشد هنوز مشخص نیست.

تاثیر نرخ ارز بر خودرروهای وارداتی مونتاژی بیشتر از خودروهای داخلی است ضمن اینکه بر این رقم، هزینه‌های جانبی مثل مالیات، سود شرکت و ... هم به قیمت تمام‌شده اضافه می‌شود. البته دولت قصد دارد به هر روش ممکن، نرخ ارز را تا پایان سال ثابت نگه دارد تا دیگر بازارها نیز به تبعیت آن، تغییری نداشته باشند ازسوی‌دیگر باتوجه به افزایش نسبی تقاضا تا پیش از عید، در صورتی که خودروسازان بتوانند پاسخگوی آن باشند، نوسانات بازار خودرو در حد بسیار جزئی خواهد بود؛ اگرچه خودروسازان ثابت کردند هیچ وقت نمی‌توانند افزایش تقاضای سالانه نزدیک عید را تامین کنند.

با این شرایط قیمت خودرو در سال آینده به چه عواملی بستگی دارد؟

تغییرات قیمت خودرو در سال آینده نیز وابسته به شرایط اقتصادی کشور است، بنابراین تغییراتی خواهد داشت که همین موضوع باعث نوسان قیمت خودرو می‌شود. ثبات در سیاست‌های اقتصادی، کنترل تورم و عرضه خودرو می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ کمک کند اما باید منتظر ماند و دید درنهایت چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =