علي خسرواني

علی خسروانی *

واردات خودروهای دست‌دوم (کارکرده) هنوز بلاتکلیف است. این طرح در مردادماه سال جاری توسط مجلس تصویب شد و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را تایید کرده‌اند که نشان می‌دهد این مصوبه، بدون اشکال است.

آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو زیر دست برخی مسئولان دولتی گیر کرده و متولیان هنوز آن را ابلاغ نکرده‌اند؛ بنابراین امروز بازار خودرو دچار نوسانات است و خریدار، فروشنده و حتی صنف نمایشگاه‌داران نیز ناراضی هستند.

بخشی از موانع واردات خودروهای کارکرده به بانک مرکزی به بهانه مصرف ارز باز می‌گردد. این درحالی است که واردات خودروهای کارکرده، با منشأ ارز خارجی قرار است انجام شود؛ ازسوی‌دیگر مگر درحال‌حاضر که نرخ ارز صعودی شده، واردات خودرو صورت گرفته است؟ به‌طور قطع این مصوبه چنانچه ازسوی معاون‌اول رئیس‌جمهور ابلاغ شود، قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی تا سطح نرخ کارخانه کاهش پیدا می‌کند.

با تصویب طرح واردات خودرو و صدور مجوز واردات، همه‌ افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، مجاز به واردات خواهند بود.

پس از صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده اگرچه، همه‌ مردم نمی‌توانند خودرو وارد کنند، اما به‌دلیل اینکه خودرو احتکارشده در خانه‌ها وارد بازار می‌شود، نه تنها قیمت‌ها می‌شکند، بلکه دیگر در زمان التهابات، نقدینگی وارد بازار خودرو نمی‌شود؛ بلکه این نقدینگی، وارد بازار سرمایه و سایر بخش‌های مولد می‌شود که به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

ازجمله دلایل اینکه خودروهای وارداتی صفر وارد و عرضه نمی‌شود، این‌ است که دولت در حالی وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ داده بود که تاکنون بخش کمی از این عدد وارد شده است؛ چراکه بیشتر شرکت‌هایی که قرار است خودرو وارد کنند، خود تولیدکننده یا مونتاژکار هستند و تمایلی ندارند با واردات خودرو قیمت‌ها بشکند؛ بنابراین به نوعی تضاد منافع وجود دارد.

واردات خودروهای دست‌دوم قرار بود با ارز واردکننده‌ها انجام شود. بنابراین نیازی به ارز دولتی نیست؛ ضمن اینکه اجرای این طرح کمک می‌کند بخشی از ارزی که هم اکنون در چرخه اقتصاد نیست، از طریق واردات خودرو به گردش درآید.

ازسوی‌دیگر صادرکنندگانی که مازاد ارز نسبت‌به تعهدات خود به بانک مرکزی دارند، می‌توانند در تهاتری با واردکنندگان در قالب واردات خودرو ارز را به کشور منتقل کنند. دولت نیز از طریق واردات خودروهای کارکرده، منافع مالی خواهد داشت. ضمن اینکه با آزادسازی واردات، بازار خودرو رقابتی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

آخرین اخبار