صفر کیلومترهای بین‌ المللی

با ورود به‌سال ۲۰۲۴ شاهد پایدار شدن تقاضا برای خودروهای جدید هستیم؛ اما هنوز هم خودروهای زیادی وجود دارند که با قیمت بالاتری نسبت به‌نرخ پیشنهادی سازنده یا MSRP به‌فروش می‌رسند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد همچنان بین تولید و تقاضای خودروهای صفرکیلومتر مشکل عدم‌توازن به‌چشم می‌خورد و همین امر سبب شده است اختلاف قیمت کارخانه و نمایندگی همچنان بالا باشد. قیمت خودروهای صفرکیلومتر به‌رکوردهای جدیدی رسیده؛ اما این آمار شامل اقدامات موسوم به «تنظیمات بازار» نمایندگی‌های فروش نیست.

با ورود به‌سال ۲۰۲۴ شاهد پایدار شدن تقاضا برای خودروهای جدید هستیم؛ اما هنوز هم خودروهای زیادی وجود دارند که با قیمت بالاتری نسبت به‌نرخ پیشنهادی سازنده یا MSRP به‌فروش می‌رسند.

بیشترین اختلاف در این زمینه به‌قیمت مینی کوپر هاردتاپ بنزینی مربوط می‌شود که نرخ کارخانه‌ای آن ۲۹ هزار و 858 دلار است؛ اما تحقیقات iSeeCars نشان می‌دهد قیمت فروش متوسط آن در نمایندگی‌ها رقم قابل‌ توجه ۳۷ هزار و ۴۷۳ دلار را ثبت می‌کند.

رشد ۲۵ درصدی پس از تحویل از کارخانه

درواقع این اعداد به‌معنی اختلاف ۲۵.۵ درصدی بین نرخ پیشنهادی سازنده و قیمت نمایندگی‌هاست و به‌یک سوال مهم برای خریداران مینی تبدیل شده است. البته باید دانست قیمت‌های یادشده به‌نسل قبل مینی که از سال ۲۰۱۴ در بازار حضور داشته، تعلق دارد. خودرو جدید و برقی کوپر سال پیش پدیدار شد و امسال نیز نسخه بنزینی آن معرفی شد.

با این وجود طرفداران مینی خیلی اهل انتظار کشیدن نبوده‌اند و قیمت بیشتری را برای محصولات این خودروساز پرداخته‌اند. هاردتاپ تنها محصول مینی در این فهرست نیست و با بررسی بیشتر می‌توانیم به‌خودروهای مینی کانتری من و کلابمن برسیم که اختلاف قیمت کارخانه و نمایندگی آن‌ها ۱۸.۷ درصد است.

درواقع خریداران مجبور بوده‌اند برای این دو خودرو به‌ترتیب ۴۰ هزار و 757 و ۴۳ هزار و 238 دلار بپردازند. در فهرست مینی برقی هم با قیمت متوسط ۳۶ هزار و 434 دلار دیده می‌شود که قیمت آن ۱۷.۸ درصد بیشتر از بهای پیشنهادی سازنده است.

پورشه‌ نیز سودآور شد

خریداران محصولات پورشه نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرده‌اند. سدان تایکان پس از مینی هاردتاپ در رده دوم قرار گرفته و خریداران به‌طور متوسط ۲۳.۱ درصد مبلغ بیشتری برای خرید آن پرداخته‌اند.

درواقع آن‌ها ۲۵ هزار و 836 دلار بیشتر هزینه کرده‌اند تا بتوانند تایکان را با قیمت متوسط ۱۱۱ هزار و 893 دلار بخرند. پورشه نیز وضعیتی مشابه مینی دارد و سایر محصولاتش هم در این فهرست به‌چشم می‌خورند. کاین، ماکان، تایکان اسپرت توریسمو و ۷۱۸ باکستر-کیمن حدود ۲۰ درصد اختلاف قیمت بین بهای کارخانه و نمایندگی دارند. درواقع محصولات پورشه و مینی نیمی از خودروهای فهرست ۲۰ تایی iSeeCars را تشکیل داده‌اند.

تویوتا کرولا ۳۳ هزار دلاری به جای ۲۸ هزار دلاری!

البته در رتبه پنجم پس از مینی و چند مدل پورشه کادیلاک CT5-V قرار گرفته که این خودرو نیز به‌خاطر لوکس بودنش طبیعی است که رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و قیمت آن از ۵۶ هزار دلار کارخانه به ۶۷ هزار دلار در نمایندگی برسد. اما جای تعجب است که در رتبه هفتم پس از پورشه ۷۱۸ باکستر تویوتا کرولا کراس هیبرید را به‌عنوان نخستین خودرو هیبرید این فهرست مشاهده می‌کنیم که انتظار نداریم خودرویی که به‌تازگی وارد بازار شده، تا ۱۹ درصد اختلاف قیمت بازار و نمایندگی داشته باشد.

این خودرو ۲۸ هزار دلاری با قیمت ۳۳ هزار دلار به‌دست مشتری می‌رسد و البته از گروه تویوتا غیر از کرولا کراس هیبرید فقط لکسوس ال‌اس ۵۰۰ در جایگاه ۱۵ این لیست قرار دارد که رشد ۱۸ درصدی داشته است.

پس از کرولا ب‌ام‌و ایکس ۳ ام قرار دارد که به‌جای ۷۵ هزار دلار با قیمت بیش از ۹۰ دلار در بازار موجود است. مدل دیگر کادیلاک به‌نام سی‌تی ۴-وی هم جایگاه دهم این فهرست را به‌خود اختصاص داده و به‌جای ۵۵ هزار دلار با قیمت ۶۶ هزار دلار به‌دست مشتری می‌رسد. از میان محصولات کره‌ای جنسیس جی‌وی ۷۰ و جی‌وی ۸۰ در این فهرست قرار دارند که به‌ترتیب با قیمت ۴۹ و ۵۹ هزار دلار توسط این خودروساز به‌مشتری آمریکایی عرضه می‌شود. اما در بازار هر دو را با قیمت حدود ۷۰ یا حتی ۵۸ دلار می‌توان پیدا کرد.

دو محصول دیگر برند مینی یعنی کانتری‌من و کلابمن هم با وجود این‌که قیمت ۳۴ هزار دلاری دارند، آمریکایی‌ها مجبور هستند ۴۰ الی ۴۳ هزار دلار بابت خرید آن‌ها پرداخت کنند و البته از بین مرسدس‌بنزها نیز شاسی‌بلند GLE در این فهرست قرار گرفته که از ۶۹ هزار دلار اعلامی به ۸۲ هزار دلار رسیده است.

محصول اقتصادی فورد یعنی ماوریک تنها مدل قدیمی‌ترین خودروساز این کشور است که به‌جای ۲۷ هزار دلار اعلامی، شهروندان این کشور مجبور هستند با رشد ۱۸ درصدی بهای ۳۳ هزار دلاری را بابت آن پرداخت کنند.

تنها گزینه برقی این فهرست نیز مینی‌کوپر ای‌وی است که به‌جای قیمت ۳۰ هزار دلاری مجبور هستید ۹ هزار دلار بیشتر برای تحویل آنی پرداخت کنید. درنهایت می‌توان به‌آئودی آراس ۶ در تیپ آوانت اشاره کرد که به‌جای قیمت ۱۲۵ هزاردلاری اعلامی لازم است ۱۴۷ دلار (رشد ۱۷.۴ درصدی) را برای آن کنار بگذارید.

روندی که قرار است متوقف شود

خبر خوش برای خریداران در بازارهای جهانی این‌که اختلاف کلی قیمت بین کارخانه و نمایندگی درحال کاهش است.

در حال حاضر این اختلاف به‌طور متوسط از ۸.۹ درصد به ۷.۲ درصد رسیده و خودروهای برقی بیشترین افت قیمت را در نمایندگی‌ها داشته‌اند و خودروهایی همچون هیوندای کنا الکتریک و فولکس‌واگن ID.4 حتی اندکی کمتر از قیمت پیشنهادی سازنده فروخته می‌شوند.

کارل بروئر تحلیلگر اجرایی iSeeCars می‌گوید: «تولید خودرو به‌تدریج درحال توازن با تقاضاست و این به‌معنی کاهش اختلاف قیمت پیشنهادی سازنده و نمایندگی‌ها خواهد بود. در یک نقطه ما به‌دوران قیمت‌های قبل از همه‌گیری کرونا باز خواهیم گشت؛ اما فعلا به آن نقطه نرسیده‌ایم و با روند فعلی هنوز چندسالی فاصله وجود دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

آخرین اخبار