عطا بهرامی کارشناس اقتصادی

در چنین شرایطی که دولت 400هزار میلیارد ریال بدهی برای این صنعت به بار آورده است، کارشناسان این حوزه معتقدند این صنعت که انحصاری مدیریت می‌شود نباید زیان‌ده باشد.

همه اینها گویای این است که دولتی‌ها در مدیریت صنعت خودرو کشور تاکنون ناکارآمد بوده‌اند و در چنین شرایطی اگر بخش‌خصوصی بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود باید بر ارتقای مدیریت متمرکز شود. در ادامه عطا بهرامی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود می‌پردازد.

واگذاری صنعت خودرو به بخش‌خصوصی در شرایط کنونی پرداخت چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد؟

خودروسازی کشور امروز ترکیبی‌از دو بخش خصوصی و دولتی است. ازسویی گفته می‌شود خصوصی است چون مردم می‌توانند سهام آن را خرید و فروش کنند و مسئولان با همین استدلال تاکید دارند صنعت خودرو کشور سال‌هاست خصوصی شده است.

آیا فضای خودروسازی قابل‌رقابت می‌دانید؟

دولتی‌ها با تاکید بر فعالیت پنج شرکت خودروساز در کشور بر رقابتی بودن بازار تاکید دارند اما همه اینها ظاهر ماجراست و در عمل نبود قیمت‌های رقابتی و عدم تنوع در محصولات حاکی از آن است که دولتمردان در مدیریت شرکت‌های خودروساز توانمندانه عمل نکرده‌اند، همچنین کیفیت محصولات خودروسازان مطلوب نیست و قیمت آنها در مقیاس جهانی بالاست.

برخی کارشناسان معتقدند صنعت خودرو هم پا با خودروسازان جهان رشد نکرده است و برای تحقق برنامه سالانه تولید باید بازنگری‌هایی انجام پذیرد، نظر شما در این خصوص چیست؟

صنعت خودرو ایران در دانش مهندسی توانمند است با این حال دانش مهندسی بخش کوچکی از صنعت به‌شمار می‌آید و حتی اگر در کشور هم وجود نداشته باشد می‌توان آن را خرید بنابراین تحولی که صنعت خودرو به آن نیاز دارد این است که مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به گروه سهامداران بپیوندد و تنها به اندازه سهم خود اثرگذار باشد نه بیش‌از آن. تقویت حضور بخش خصوصی در خودروسازی و واگذاری مدیریت آن می‌تواند بازار را رقابتی کند. اگر بخش خصوصی در این زمینه توانمندانه عمل کند افتخاری برای کشور است و اگر هم ضرر کند سرمایه‌گذار سرمایه شخصی خود را از دست داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =