خودروهای وارداتی شهرداری تهران

قیمت‌های نجومی حواله‌های خودروهای وارداتی پدیده‌ای است که به‌تازگی در بازار خودرو مشاهده می‌شود؛ جایی که خودرو حتی پیش از ورود به کشور در آن خرید و فروش می‌شود. در حال حاضر محدودیت‌ها بازار سیاه خودرو را پررونق‌تر از بازار سالم و قانونی آن کرده است

پرونده واردات خودروهای کارکرده که به‌دلیل ابلاغ نشدن آیین‌نامه آن از سوی دولت به‌نوعی مسکوت مانده بود، با اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

حدود ۹ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. درحالی‌ که قرار بود دولت ظرف یک ماه، آیین‌نامه مربوطه را ابلاغ کند، هنوز این اتفاق رخ نداده است. حالا نیز که خیلی‌ها در انتظار ابلاغ آیین‌نامه مورد نظر هستند، وزیر صمت نسبت به‌خودروهای کارکرده خارجی ابراز «حساسیت» کرده است.

عباس علی‌آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت درپاسخ به‌پرسشی درباره سرنوشت آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها گفته است: «از شنیدن کلمه واردات خودرو دست‌دوم کهیر می‌زنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.»

وی در ادامه تاکید کرده است: «معتقدم باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود در بازار خودرو تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»

وزیر صمت تاکید کرده البته برای اجرای طرح خودروهای وارداتی دست‌دوم تلاش می‌کند. این اظهارات وزیر صمت درحالی است که بیش از شش ماه از پایان مهلت مجلس به‌دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات دست‌دوم‌ها می‌گذرد و در این مدت، وعده‌های زیادی برای ابلاغ آن از سوی دولت داده شده است.

نخستین‌بار، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت در شهریور امسال اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده برای تصویب به هیات دولت رفته است. حدودا دو ماه بعد، وزیر صمت نیز خبر از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در هیات وزیران داد؛ اما درعین‌ حال تاکید کرد دفتر دولت باید به‌زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به‌خواسته خود برسند. حال باید منتظر ماند و دید آیا در سال جدید، این طرح به‌سرانجام می‌رسد؟

از سوی دیگر، قیمت‌های نجومی حواله‌های خودروهای وارداتی پدیده‌ای است که به‌تازگی در بازار خودرو مشاهده می‌شود؛ جایی که خودرو حتی پیش از ورود به‌کشور در آن خرید و فروش می‌شود! درحال حاضر محدودیت‌ها به‌بازار سیاه خودرو درمقایسه با بازار سالم و قانونی آن، رونق‌ بیشتری بخشیده است.

درواقع بازار سیاه این روزهای کشور حول محور خرید و فروش حواله یا نوبت خودروهای وارداتی می‌گردد و حواله این خودروها با قیمت‌های نجومی بین فعالان بازار درحال معامله شدن است.

محدویت‌ها سبب شده است خودروهای وارداتی پیش از ورود به‌بازار، خرید و فروش شوند و بخش اعظم معاملات را به‌خود اختصاص دهند. با نگاهی به آگهی‌‎های خرید و فروش خودرو، می‌توان به‌متوسط قیمت حواله‌های خودروهای وارداتی پی برد.

در گروه‌های مختص خرید و فروش خودرو، نام خریدارانی به‌چشم می‌خورد که خودرو مشخصی مدنظرشان نیست؛ آن‎‌ها صرفا به‌دنبال دلالی و سودی هستند که در خرید خودرو خارجی نهفته است. بر این اساس بازار خرید و فروش حواله‌ها نیز گرم است. مالک یک حواله می‌گوید خودرو مورد نظر از هزینه‌های گمرکی و مالیاتی و شماره‌گذاری معاف است؛ ضمن آن‌که واردات آن با ارز دولتی انجام می‌شود.

برخی دیگر هم بازه قیمتی مشخص می‌کنند و در آگهی‌ها می‌نویسند: «خودرو وارداتی ۳۰ و ۳۵ هزار یورویی را به‌صورت قطعی می‌خریم».

در این میان فروشندگان بازارگرمی می‌کنند و می‌گویند: «این خودرو به‌محض ورود به‌بازار، ۴ میلیاردتومان قیمت‌گذاری می‌شود.» درواقع هیچ‌کس انتظار ارزانی خودرو را ندارد و همین ناامیدی بازار سیاه را پررونق کرده است.

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته کاهش بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۹۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۹۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۵ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۴ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۸۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان رسید.

در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =