اطلس الکتریکی

در بخش قوای فنی، اطلس برقی به یک موتور الکتریکی با 70 کیلووات قدرت و 250 نیوتون‌متر گشتاور مجهز است

گروه خودروسازی سایپا در پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت زیست‌بوم خودرو برقی حضور موثری داشت. این خودروساز یکی از محصولات تمام‌الکتریکی داخلی خود را به همراه سه محصول برقی وارداتی که برای عرضه به ناوگان تاکسیرانی نیز در نظر گرفته شده‌اند، با خود به نخستین رویداد زیست‌بوم خودرو برقی آورده بود؛ رویداد مهمی که در حاشیه پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان برگزار شد.

گفتنی است عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با حضور در غرفه گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه جانبی این رویداد، از محصولات برقی داخلی و وارداتی این خودروساز بزرگ کشور دیدن کردند. این محصولات شامل سایپا اطلس برقی، چانگان EADO EV460، چانگان SL03 EV-R و SINIGOLD بود.

«سایپا اطلس» برقی؛ هاچ‌بک الکتریکی پرشتاب

قطعات آبی‌رنگ روی بدنه اطلس، ظاهر این خودرو را نسبت به نسخه درون‌سوز آن متمایز جلوه می‌دهد؛ حتی روی رینگ‌ها و دستگیره‌های در خودرو نیز از رنگ آبی استفاده شده است. اما تفاوت اصلی میان اطلس برقی و اطلس بنزینی را از جلوپنجره این دو خودرو می‌توان متوجه شد؛ در نسخه برقی اطلس به‌جای جلوپنجره معمولی این خودرو، یک قسمت آبی‌ و سفید قرار گرفته که به‌طور کامل این قسمت را پوشانده است.

در بخش قوای فنی، اطلس برقی به یک موتور الکتریکی با 70کیلووات قدرت و 250نیوتون‌متر گشتاور مجهز است. پکیج باتری به ظرفیت 35 یلووات ساعت نیز وظیفه تامین انرژی این موتور را برعهده دارد.

براساس اعلام سایپا، محدوده پیمایش این خودرو 270کیلومتر خواهد بود. سایپا در کاتالوگ اطلس برقی، ذکر کرده است که این خودرو می‌تواند ظرف مدت 12ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 130کیلومتربرساعت خواهد بود. اطلس برقی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به هاچ‌بک سایپا کمک می‌کند تا در مدت 40 دقیقه، ظرفیت باتری‌هایش را از 20 به 80درصد برساند. پر شدن کامل باتری‌های این خودرو با شارژ معمولی نیز به چهار ساعت زمان نیاز دارد.

«چانگان ایدو EV460»؛ مدرن و جذاب

چانگان ایدو EV460 هم در قسمت بدنه و هم در کابین خود از طراحی مدرن، جذاب و لوکسی بهره می‌برد. ابعاد این خودرو مشابه سدان‌های سایزمتوسط است و فضای داخلی نسبتا وسیعی دارد.

فاصله بین محور آن 2700 میلی‌متر است که فضای کافی برای سرنشینان و بارگیری فراهم می‌کند. حجم صندوق عقب نیز 500 لیتر است که برای یک خودروی خانوادگی کاملا مناسب است.

برای ایدو۴۶۰ الکتریکی از یک موتور تمام‌برقی ۱۶۱ اسب بخاری استفاده شده است که می‌تواند گشتاور آنی ۲۴۵نیوتون‌متر را در اختیار چرخ‌های جلو قرار دهد و شتاب صفر تا صد ۱۰.۸ ثانیه‌ای را رقم بزند.

پکیج باتری این خودرو که محصول CATL چین است، ۴۷.۷۸ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و حداکثر پیمایش ۴۰۱ کیلومتری را برای چانگان ایدو۴۶۰ که احتمالا به عنوان تاکسی عرضه خواهد شد، فراهم می‌کند. این پک باتری با شارژ سریع حدود ۵۰ دقیقه و طی پروسه شارژ عادی ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد تا به‌طور کامل شارژ شود.

«سینوگلد» برقی؛ مناسب ناوگان تاکسیرانی

سینوگلد برقی سایپا خودرویی است که برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی توسعه پیدا کرده است. SINOGOLD یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴اسب‌بخار دارد و توان آن از طریق جعبه‌دنده تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو قابلیت بازیافت انرژی از شتاب منفی را دارد و باتری‌ها و قوای محرکه الکتریکی آن توسط مایع خنک کاری می‌شود.

با هر بار شارژ کامل باتری‌های سینوگلد می‌توان مسافت ۴۰۵ کیلومتر را با رانندگی بهینه طی کرد. همچنین شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصدی باتری‌های این سدان برقی با شارژر DC حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

«چانگان SL03 EV-R»؛ پرچمدار خودروهای برقی چین

خودرو لوکس، مدرن و بسیار زیبای SL03 EV-R سایپا، یک سدان پرچمدار در کشور چین است که از یک موتور موتور برقی در محور عقب و یک پیشرانه درون‌سوز بنزینی بهره می‌برد که موتور بنزینی آن، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند.

موتور چهارسیلندر 1.5لیتری تنفس طبیعی یا همان ژنراتور بنزینی، یکی از معروف‌ترین موتورهای چانگان است که آن را با کد JL473QJ می‌شناسیم و می‌تواند 90 اسب‌بخار قدرت را تولید کند.

در کنار این موتور بنزینی، یک موتورالکتریکی از نوع سنترال سنکرون آهنربای دائمی در محور عقب قرار دارد که توان آن به ۱۶۰کیلو وات (۲۱۸ اسب بخار قدرت) و ۳۲۰نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد.

شتاب صفر تا 100خودرو SL03 EV-R سایپا در بهترین شرایط تقریبا زیر 7.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور برقی، به 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

اصولا بحث گیربکس در موتورهای سنترال برقی بدون معنی به نظر می‌رسد، اما برای تبیین بهتر موضوع باید گفت گیربکس این خودرو EV-R سایپا از نوع تک‌سرعته اتوماتیک است. ظرفیت باتری‌ها در SL03 EV-R تا 28.39کیلووات ساعت بوده و شعاع حرکت این خودرو در حالت صرفا برقی 200کیلومتر است. اما اگر باک بنزین پر باشد و باتری‌ها هم فول‌شارژ باشند، با این خودرو می‌توان تا مسافت 1200کیلومتر هم پیمایش داشت.

ناگفته نماند که باتری‌های چانگان SL03 EV-R از نوع LFP و ساخت شرکت CATL هستند که این شرکت، یکی از مطرح‌ترین باتری‌سازهای چینی به حساب می‌آید. این باتری‌ها به کمک شارژرهای فست‌شارژ DC در کمتر از 30دقیقه، دوباره فول شارژ می‌شوند و سیستم خنک کننده آن‌ها هم از نوع آب‌خنک است. اندازه‌های SL03 EV-R سایپا دقیقا از یک سدان بزرگ و خانواده‌پسند حکایت می‌کند که ابعاد آن شامل 4820 میلی‌متر طول، 1890 میلی‌متر عرض و 1480 میلی‌متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2900میلی‌متر می‌رسد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیدختی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    اینم یه اشغال دیگه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

آخرین اخبار