خودروهای بزرگ

به‌دلیل محبوبیت شاسی‌بلندها، ابعاد خودروهای امروزی از همیشه بزرگ‌تر شده است. در این‌جا به‌روند رشد اندازه خودروها طی ۲۰ سال گذشته نگاهی خواهیم داشت.

فدراسیون حمل‌ونقل و محیط‌زیست اروپا اوایل سال جاری مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد خودروهای شاسی‌بلند برای جاده‌ها و پارکینگ‌های اروپا بسیار بزرگ شده‌اند. همچنین از آن‌جا ‌که آلودگی بیشتر شاسی‌بلندها هم به یک نگرانی تبدیل شده، فعالان محیط‌زیستی اصرار دارند برای دارندگان خودروهای بزرگ محدودیت‌هایی اعمال شود.

در همین رابطه، چندی پیش یک همه‌پرسی در پاریس انجام شد و نشان داد اکثر مردم این شهر با اعمال محدودیت‌های مورد بحث موافق هستند. پاریسی‌ها در این همه‌پرسی به‌افزایش سه برابری هزینه پارکینگ به‌ساعتی ۱۸ یورو در مرکز شهر برای دارندگان خودروهای بزرگ رأی مثبت داده‌اند. هرچند مصوبه پاریس فقط به‌وزن خودروها توجه دارد، اما این موضوع ما را بر آن داشت تا به‌اندازه خودروهای امروزی نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

ایالات‌متحده

آمریکایی‌ها به ابعاد بزرگ علاقه دارند، غذا، خیابان و البته خودرو. ایالات‌متحده بهشت پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ است و از آن‌جا ‌که بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های این کشور معمولا بزرگ هستند، رانندگی با خودروهای کوچک در آمریکا عجیب به‌نظر می‌رسد. طبق بررسی‌ها، در سال ۲۰۰۳ میانگین طول خودروهای سواری در آمریکا ۴,۹۹۱ میلی‌متر و میانگین عرض آن‌ها ۱,۸۶۴ میلی‌متر بوده است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، اندازه خودروها از آن زمان رشد داشته؛ اما شاید کسی به مقدار این رشد توجهی نکرده باشد. در سال ۲۰۱۳ میانگین طول خودروها در آمریکا به ۵,۱۵۸ میلی‌متر و میانگین عرض آن‌ها به ۱,۹۲۷ میلی‌متر رسید. این دوره‌ای بود که پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها واقعا بر بازار آمریکا سلطه پیدا کردند؛ اما طی ۱۰ سال اندازه خودروها همچنان رشد کرد و سبب شد در سال ۲۰۲۳ خودروها از همیشه بزرگ‌تر شوند. سال گذشته، میانگین طول خودروهای سواری بازار آمریکا به ۵,۲۴۳ میلی‌متر و میانگین عرض آن‌ها به ۱,۹۵۸ میلی‌متر رسید.

این اعداد تنها چند سانتی‌متر از طول و عرض مرسدس S کلاس کنونی کمتر است. رشد اندازه خودروها اما به‌خاطر افزایش جمعیت خانواده‌ها نیست؛ زیرا نرخ رشد جمعیت آمریکا از ۰.۹۶ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، رشد اندازه خودروها بیشتر به‌خاطر افزایش راحتی و استانداردهای ایمنی است.

کشورهای پیشرفته از خودروهای بزرگ بیزار شده‌اند!

کشورهای پیشرفته از خودروهای بزرگ بیزار شده‌اند!

اتحادیه اروپا

برخلاف آمریکایی‌ها که همیشه به‌خودروهای بزرگ علاقه داشته‌اند، اروپایی‌ها از دیرباز بیشتر سراغ خودروهای کوچک ‌رفته‌اند. از آن‌جا ‌که شهرهای اروپا مدت‌ها پیش از ورود خودرو ساخته شدند، یافتن جای پارک در این قاره کاری چالش‌برانگیز است.

علاوه‌بر این، اروپا نسبت به ایالات‌متحده خودکفایی انرژی کمتری دارد که رانندگان را مجبور به‌خرید خودروهای کم‌مصرف‌تر می‌کند. بااین‌ حال، محبوبیت شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر حتی در اروپا هم قابل کتمان نیست. در سال ۲۰۰۳ یعنی چند سال پیش از ورود شاسی‌بلندهای معمولی به‌بازار قاره سبز، متوسط طول خودروها تنها ۴,۳۱۳ میلی‌متر و میانگین عرض آن‌ها ۱,۷۳۷ میلی‌متر بود.

این اعداد با ابعاد فولکس‌واگن گلف امروزی قابل ‌مقایسه است. در سال ۲۰۱۳ اما میانگین طول و عرض خودروها به‌ترتیب به ۴,۴۱۸ و ۱,۷۹۶ میلی‌متر رسید و سال گذشته هم خودروهای بازار اروپا با میانگین طول ۴,۵۳۶ میلی‌متر و عرض ۱,۸۴۴ میلی‌متر از همیشه بزرگ‌تر شدند. به‌طور کلی، روند رشد اندازه خودروها پاسخی برای ارائه راحتی و رفاه بیشتر است؛ یعنی چیزهایی که خریداران از خودروهای امروزی می‌خواهند. چالش‌های این رویه یافتن فضا درخیابان‌ها و پارکینگ‌هاست؛ اما آیا افزایش هزینه‌ها و مالیات این روند را متوقف خواهد کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =