اسماعیل شجاعی، کارشناس اقتصادی

صنعت خودرو در نهایت در مسیر خصوصی‌سازی واقعی قرار گرفته و اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود سال آینده بخشی از این صنعت به‌دست مدیران بخش خصوصی خواهد افتاد. موردی که بسیاری به توسعه این صنعت امیدوار کرده است.

در همین زمینه اسماعیل شجاعی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا امیدوارکننده است؟

اگر عقلانیت و تدبیر در نظام حکمرانی صنعت خودرو جاری شود، آینده خوبی خواهیم داشت اما اگر وضعیت فعلی در صنعت خودرو ادامه یابد ما نه‌تنها خودروسازی خود را از دست می‌دهیم بلکه با بحران بسیار بزرگی روبه‌رو خواهیم شد که مانند یک سونامی همه اقتصاد کشور را به ورشکستگی می‌کشاند چون صنعت خودرو، موتور محرک اقتصاد است و پیشران فعالیت اقتصادی ما برای رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود.

خصوصی‌سازی در این صنعت را چگونه می‌بینید؟

منظور از خصوصی‌سازی درست، تنها واگذار کردن بنگاه‌ها به بخش خصوصی نیست، بلکه باید قوانین نادرستی همچون قیمت‌گذاری دستوری، سامانه فروش یکپارچه، موانع غیرتعرفه‌ای و دخالت‌های دولتمردان برداشته شود و از طرفی به جای اختصاص اعتبارات بانکی به بخش دلالی اعتبارات لازم و پشتیبانی مالی به شکل صحیح به خودروسازان تخصیص یابد.
رسانه‌های ما باید علیه مافیا و افراد سودجو که قصد نابودی اقتصاد ایران را دارند، عمل کنند و باید به کمک تولید بیایند.

به‌طور کلی آیا با تغییرات پیش روی امکان حضور در بازارهای جهانی را پیدا خواهیم کرد؟

اینکه دولت به جای تلاش برای رفع موانع تولید، قیمت محصولات تمام‌شده بنگاه‌های اقتصادی ما ازجمله ایران‌خودرو و سایپا را محدود و در کنار آن‌ها ده‌ها بنگاه کوچک به بهانه افزایش رقابت ایجاد می‌کند، در واقع امکان تولید برای رقابت جهانی در صنعت خودرو را متوقف می‌سازد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی امسال با تصویب قانون واردات خودروهای دست‌دوم آدرس نادرست دیگری برای حمایت از مصرف‌کنندگان دادند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    البته اگر دولت بزاره صنعت خودرو خصوصی سازی واقعی بشه که اونم بعیده!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

آخرین اخبار