مصطفی صفرخانی

برخی کارشناسان معتقدند امکان تولید قطعات موتورسیکلت به روش مهندسی معکوس در کشور وجود دارد، به همین دلیل وزارت صمت باید در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخل از واردات قطعاتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، جلوگیری کنند.

در ادامه مصطفی صفرخانی فعال و تولیدکننده قطعات موتورسیکلت به بیان نظرات خود می‌پردازد.

خودکفایی در تولید قطعات موتورسیکلت در کشور چه میزان صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت؟

با توجه به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات تولید موتورسیکلت به کشور و امکان تولید قطعات به روش مهندسی معکوس فراهم شده است اگر وزارت صمت در جهت حمایت از تولیدکنندگان برنامه مشخصی دارد می‌تواند از واردات قطعاتی که داخلی‌سازی آنان آغاز شده یا زیرساخت‌های تولید آنها در داخل وجود دارد، جلوگیری کنند.

آیا قطعه‌سازان داخلی توان تامین نیاز خطوط تولید موتورسیکلت‌سازان و لوازم یدکی بازار را دارند؟

امکان داخلی‌سازی همه قطعات به دلیل تنوع موتورسیکلت در کشور وجود ندارد اما با ساخت قطعات موتورسیکلت‌هایی مانند هوندا۱۲۵ که از سال۵۰ وارد کشور شده و از سال ۵۷ در داخل به تولید رسیده با حمایت مسئولان می توان از ۶۰درصد به صددرصد خودکفایی رسید.

چه میزان قطعات های‌تک در این صنعت داخلی‌سازی شده است؟

ظرفیت تولید انجین (قوای‌محرکه) موتورسیکلت در داخل به‌عنوان حلقه مفقوده این صنعت است. این توانمندی در کشور وجود دارد و سال‌ها پیش نیز یکی از تولیدکنندگان در تبریز برای ساخت داخل انجین سرمایه‌گذاری کرد اما عدم حمایت‌های دولت مانع داخلی‌سازی انجین در کشور شد.

تولید قطعات موتورسیکلت در داخل نیازمند سرمایه‌گذاری‌های فراوان است، مسلما سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه داخلی‌سازی نیازمند حمایت‌های ویژه ازسوی دولت و متولیان خواهند بود.

با توجه به ظرفیت ساخت قطعات موتورسیکلت در داخل، دولت با اعطای تسهیلات کم‌بهره و سایر نهادها و ارگان‌های دولتی ازجمله وزارت دفاع که تکنولوژی ساخت قطعات را در اختیار دارند، می‌توانند به رشد داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

آخرین اخبار