واردات خودرو

در پی فراهم شدن فرصتی مبنی بر امکان ویرایش ثبت‌ نام‌ های قبلی جانبازان و همچنین ثبت‌ نام‌ متقاضیان جدید خودروهای وارداتی، متقاضیان از روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه طی سه روز فرصت دارند ثبت‌نام یا ویرایش خود را انجام دهند.

امکان ویرایش ثبت‌نام خودروهای جانبازان در شرایطی فراهم شده است که به‌گونه‌ای مرحله سوم ثبت‌نام برای متقاضیانی که طی دو مرحله قبلی، موفق به ثبت‌نام نشده‌ بودند، به‌حساب می‌آید.

بر این اساس از روز گذشته (سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه)، امکان ثبت‌نام یک مدل خودرو وارداتی برای جانبازان فراهم شده است. در فرصت فراهم‌شده علاوه‌بر این‌که جانبازان ثبت‌نام کرده در نوبت‌های قبلی ٩ تا ١٣ بهمن‌ماه و ششم تا ۱۲ اسفندماه، امکان ویرایش اطلاعات مرتبط با خودرو ثبت‌نامی را خواهند داشت، جانبازان جامانده از ثبت‌نام نیز می‌توانند برای ثبت‌نام جدید اقدام کنند.

در این نوبت از ثبت‌نام جدید یا ویرایش همچون مراحل قبلی، ثبت‌نام در سه سطح و به‌تفکیک میزان درصد جانبازان واجد شرایط انجام می‌شود.

این افراد می‌توانند ثبت‌نام جدید یا ویرایش ثبت‌نام‌های قبلی خود را از طریق سایت Janbazan.saleauto.ir انجام دهند.

تاکید می‌شود ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به‌منزله واردات قطعی نبوده و مراحل بعدی از طریق مراجع ذیصلاح اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین قابل توجه است درصورتی‌ که جانبازی بعد از تاریخ دوم دی‌ماه ۱۳۹۱ (لازم‌الاجرا شدن قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ خودرو داخلی یا خارجی بهره‌مند شده باشد، مشمول دریافت خودرو وارداتی نخواهد بود؛ چنان‌چه در طی فرآیند ثبت‌نام و انتخاب خودرو مشخص شود که جانباز مشمول، از تسهیلات ماده ۴۵ استفاده کرده، از فهرست معرفی‌شده حذف خواهد شد.

از طرفی روز گذشته سپهر دادجویی توکلی، سخنگوی شورای‌رقابت درخصوص افزایش قیمت خودرو عنوان کرد: «تنها ۵ درصد از توان شورای‌رقابت به‌حوزه خودرو اختصاص پیدا کرده و با پرونده‌های بزرگی همچون فولاد، یوتیلیتی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و غیره روبه‌رو هستیم.»

وی با بیان این‌که حدود ۱۸ ماه با سرکوب قیمت خودرو در بازار مواجه بودیم، گفت: «زمانی که سران سه‌قوه مطابق مصوبه، مدیریت و قیمت‌گذاری را به‌نهادهای دیگری واگذار کردند، حدودا ۱۸ ماه با این چالش مواجه بودیم.»

وی با اعلام این‌که تنها ۵ درصد از توان شورای‌رقابت به‌حوزه خودرو اختصاص پیدا کرده است، گفت: «طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۲ هزار شکایت از خودروسازان داخلی را بررسی و به‌نتیجه رساندیم.»

سخنگوی شورای‌رقابت با اشاره به این‌که شورای‌نگهبان به صورت خودجوش نسبت به‌بازار خودرو حساس بود، یادآور شد: «بعد از ورود مجدد شورای‌رقابت به‌عرصه قیمت‌گذاری خودروها، در گام نخست کارگروهی بر مبنای یک خرد جمعی تشکیل شد که منجر به‌مصوبه ۵۴۳ شد.»

وی ادامه داد: «بر اساس این دستورالعمل (مصوب ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به‌وزارت صمت اعلام می‌شود.»

دادجویی توکلی تاکید کرد: «البته این به‌معنای کنار گذاشته شدن کامل شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیست و صرفا وظیفه ابلاغ مصوبه قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها بر دوش وزارت صمت افتاده و از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی خواهد بود و چنان‌چه در نحوه‌ اجرا شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.»

به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، به‌دنبال کاهشی ‌شدن قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار روز گذشته کاهشی شده است. اسد کرمی دراین‌باره اظهار داشت: «به‌دنبال افزایش بهای ارز، قیمت خودرو نیز در بازار سیر صعودی داشت؛ اما با توجه به افت بهای ارز در بازار روز گذشته، شاهد کاهش قیمت انواع خودرو در بازار بودیم.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: «براین اساس قیمت انواع خودروهای تولید داخلی و مونتاژی در روز گذشته حدود ۵ درصد کاهش یافت.» وی در پایان اظهار داشت: «بازار خودرو همچنان راکد است و تقریبا خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود.»

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که اطلس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۰ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۳ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‎میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۹۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیاردتومان و کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد هیچ تغییر قیمت خاصی نبودیم و این گروه خودروها با ثبات قیمت در بازار روز گذشته به‌کار خود پایان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =