خودروهای تجاری بهمن

آمارهای ارائه‌شده از تولید خودروهای تجاری در سال گذشته نشان از افزایش تولید در بخش‌های باری و کاهش تولید در بخش‌های مسافری دارد

تجاری‌سازان کشور در سالی که گذشت، کم‌وبیش توانستند موفقیت‌هایی را ثبت کنند و از مشکلات تولید و عرضه‌ای که در سال‌های گذشته به‌واسطه مسائل تحریمی و اقتصاد کشور به آن‌ها تحمیل شد، یک گام فاصله بگیرند. با این‌حال، این موفقیت‌ها بیشتر درخصوص حوزه خودروهای باری دیده می‌شود و کمتر می‌توان این وضعیت را به خودروهای مسافری سنگین نیمه‌سنگین نیز بسط و توسعه داد. بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای تجاری باری نیز در سالی که گذشت، بر این باور بودند که وضعیت نسبت به سنوات گذشته برای تولید و عرضه این خودروها بهتر شده است. بر همین اساس، آمارهای ارائه‌شده از تولید خودروهای تجاری در سال گذشته نشان از افزایش تولید در بخش‌های باری و کاهش تولید در بخش‌های مسافری دارد.

رشد تولید تجاری‌های باری در میان تولیدکنندگان بخش خصوصی

براساس آمار منتشرشده از تولید خودروهای تجاری در سال گذشته، تولید انواع وانت در میان خودروسازان بخش خصوصی با ۲۲درصد رشد نسبت به سال قبل از آن همراه بود و به ۳۲هزار و ۲۰۹ دستگاه رسیده است. تولید ۲۱هزار و ۹۳۰ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. این در حالی است که تولید ون، مینی‌بوس و میدل‌باس، و اتوبوس در بخش خصوصی به ترتیب ۴۰درصد، ۴۶ درصد و ۳۸درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهند که در ۱۱ماهه سال گذشته، ۱۵۲هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید شده که نسبت‌به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است. آمار ثبت شده از تولید وانت کشور در ۱۱ماهه سال گذشته، رقمی در حدود ۱۰۰هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است. آمار تولید خودروهای سنگین باری در مجموع ۱۱ماهه سال جاری عدد ۳۴هزار دستگاه را ثبت کرده است که رشد ۱۰درصدی تولید این خودروها را نسبت به ۳۰هزار خودرو سنگین باری تولیدشده در ۱۱ماهه ۱۴۰۱، نشان می‌دهد. از آمار تولید خودروها در ۱۱ماهه ۱۴۰۲، نزدیک به ۲۸۰هزار دستگاه خودرو با سهم ۱۱ درصدی، مختص تولید خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروساز خصوصی است که در مقایسه با تولید ۱۷۳هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، ۶۱ درصد رشد داشته است.

ثبت هفت رکورد در ایران‌خودرودیزل

در میان تمام خودروسازانی که در سال گذشته درصدد تامین نیاز بازار تجاری به انواع خودروهای باری و مسافری بوده‌اند؛ برخی تولیدکنندگان گام‌های بلندتری برداشته و در کنار تولید و عرضه، رکوردشکنی‌هایی را هم به ثبت رساندند. ازجمله آن‌که در روزهای پایانی سال گذشته، ایران‌خودرودیزل اعلام کرد که موفق به شکستن رکورد تولید سالانه خود شده است. این تجاری‌ساز بزرگ کشور با تولید بیش از ۱۸هزار دستگاه انواع محصول تجاری توانست دوباره رکورد تولید سالانه تاریخ ۶۴ ساله خود را بشکند که این خودروها شامل ۶۶۷۲ دستگاه انواع کامیون باری و کمپرسی، ۳۹۶۰ دستگاه انواع کامیون کشنده، ۱۴۴۸ دستگاه کامیونت، ۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس، ۲۳۵۲ دستگاه ون و ۳۱۲۶ دستگاه انواع وانت پیکاپ است. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرودیزل، این شرکت در سال ۱۴۰۲، هفت رکورد جدید را ثبت کرد که شامل رکورد جدید فروش خالص تاریخ ایران‌خودرودیزل، رکورد جذب نقدینگی، رکورد تحویل ماهانه، رکورد تحویل سالانه، رکورد تعداد اخذ پلاک و رکورد سهم فروش خالص نمایندگی‌های شرکت می‌شود.


تولید ۲۲هزار خودروهای تجاری توسط بهمن‌دیزل

شرکت بهمن‌دیزل نیز از دیگر تجاری‌سازان داخلی بود که در سال گذشته با تولید ۲۲هزار و ۵۶۰ دستگاه انواع خودرو تجاری توانست نسبت به سایر رقبا بالاترین میزان تولید را به نام خود ثبت کند. این خودروها شامل ۱۷هزار و ۲۲۹ دستگاه انواع وانت، ۳هزار و ۲۳۰ دستگاه انواع کامیونت، ۱۳۶۷ دستگاه کامیون کشنده، ۳۱۵ دستگاه کامیون و ۴۰۸ دستگاه مینی‌باس بوده است. این شرکت به‌عنوان زیرمجموعه گروه بهمن در سال‌های اخیر با اجرای برنامه توسعه‌ای، سهم داخلی‌سازی محصولات خود را بالا برد و توانست نشان اقتصاد مقاومتی استان قزوین را هم به دست بیاورد. این شرکت همچنین در سال گذشته جایگاه نخست خدمات فروش خودروهای تجاری را به خود اختصاص داد و در شاخص وضعیت نمایندگی نیز با کسب امتیاز ۷۸ بالاترین رتبه را نسبت به رقبای خود به دست آورد.

رکورد تولید ۱۲ساله زامیاد شکسته شد

زامیاد نیز از دیگر تجاری‌سازان داخلی بود که در سال گذشته رکورد تولید خود را به ثبت رساند. براساس اعلام این خودروسازی در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲، زامیاد از تولید ۱۲ساله خود عبور کرد. سال قبل از آن نیز زامیاد موفق شده بود که رکورد تولید ۱۱ساله خود را پشت سر بگذارد. به گفته مدیرعامل این شرکت، ورود نماد «خزامیا» به تابلوی بازار اول، رشد ۱۰درصدی فروش، خروج از زیان انباشته در سال مالی ۱۴۰۱ و استمرار آن در سال‌های آتی، افزایش سرمایه ۴۳درصدی، حضور در بازارهای صادرات ازجمله کشورهای حوزه آفریقا و پاکستان با تولید خودرو وانت نیسان راست فرمان، ازجمله اقداماتی است که در سال ۱۴۰۲ در این خودروسازی رقم خورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =