سعید مدنی

وعده وزیر صمت مبنی‌بر تولید و عرضه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان در سال ۱۴۰۳ در حالی که ارزان‌ترین خودرو داخلی حدود ۴۰۰میلیون تومان است، با شکست مواجه خواهد شد.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در این خصوص معتقد است «عدم طراحی خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی و نبود بازار صادراتی مناسب عملا تولید خودرو اقتصادی در کشور را با شکست مواجه کرده است.»

برخی کارشناسان معتقدند برخی وعده‌های مطرح‌شده در زمان وزارت فاطمی‌امین جنبه تبلیغاتی و کار رسانه‌ای داشته است، آیا وعده تولید خودروهای اقتصادی در کشور امکان تحقق دارد؟

وعده خودرو اقتصادی دوسال قبل توسط وزیر پیشین صمت مطرح شد که نشان می‌دهد آقای فاطمی‌امین تجربه خوبی در این زمینه نداشته است چراکه خودروهای داخلی نظیر پژو ۴۰۵، ساینا، شاهین و ... با توجه به آپشن‌های حداقلی و قیمتی که در مقایسه با نرخ جهانی دارند، جز خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

باتوجه به اینکه خودروسازان ایرانی محصولات زیر ۱۰هزاردلار را تولید و به بازار عرضه می‌کنند عرضه خودرو اقتصادی شامل چه محصولاتی می‌شود؟

خودرو اقتصادی در کشور به معنای تولید خودرو استاندارد با قیمت تمام‌شده پایین است به طوری که قدرت خرید آن توسط مصرف‌کننده با درآمد متوسط وجود داشته باشد اما خودرو اقتصادی در مقیاس جهانی یعنی خودرویی در تیراژ و ظرفیت بسیار بالا با مهندسی دقیق و پیشرفته در کشورهای مختلف تولید شود. خودرو تندر۹۰ به عنوان خودرو اقتصادی در مقیاس جهانی است؛ با تعریف پروژه تندر۹۰ ازسوی رئیس هیات‌مدیره گروه رنو نیسان و تولید آن در تیراژ بالا و مهندسی بسیار سنگین در کشورهای مختلف، قیمت تمام‌شده این محصول در دنیا کاهش پیدا کرد.

راهکار پیشنهادی شما برای ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو و عرضه محصولات اقتصادی به متقاضیان چیست؟

متاسفانه به‌رغم تاکید بر تولید خودرو اقتصادی در کشور اما تاکنون پروژه‌ای در این رابطه تعریف نشده و عدم طراحی خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی و نبود بازار صادراتی مناسب عملا تولید خودرو اقتصادی در کشور را با شکست مواجه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =