بازار خودرو

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد سال گذشته اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران بیش از ۸۰ پروانه نمایشگاه‌ها را باطل کرد؛ زیرا دارندگان این پروانه‌ها به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودرو کشور عطای این حرفه را به لقای آن بخشیدند و شغل خود را به کلی تغییر دادند

بازار خودرو سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرد؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد رشد بهای ارز دلیل اصلی آن باشد. تا واپسین روزهای سال گذشته، منحنی قیمت در بازار خودرو به‌روند رو به‌رشد خود که از چند ماه قبل‌تر آغاز شده بود، ادامه داد؛ اما انتظار می‌رفت این روند در تعطیلات نوروز متوقف یا حداقل تعدیل شود. با این ‌حال، تداوم رشد انتظارات تورمی و بالا رفتن بهای ارز، اجازه نداد بازار خودرو به‌تعطیلی قیمتی برود. درنتیجه، رشد بهای خودرو نه‌تنها متوقف نشد، بلکه ادامه هم داشت تا افتتاحیه‌ای گران برای بازار خودرو ۱۴۰۳ رقم بخورد.

محاسبات نشان می‌دهد در بازار خودروهای داخلی، میانگین قیمت‌ها در انتهای نیمه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به‌آخرین روز غیرتعطیل اسفند پارسال، حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

در بازار خودروهای مونتاژی نیز شاهد رشد قیمت خفیفی طی بازه زمانی اواخر اسفند ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ هستیم. در بازار وارداتی‌ها اما سه مسیر قیمتی متفاوت طی سال جاری شکل گرفته است؛ به‌نحوی که برخی خودروها (که اغلب چینی‌ هستند) کاهش قیمت را نسبت به‌انتهای سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ برخی خودروها ثبات قیمت نسبی داشته‌اند و مدل‌های دیگری نیز سال نو را با جهش قیمت آغاز کردند. هرچند نمی‌توان اثر کمبود عرضه را در رشد قیمت خودرو بی‌تاثیر دانست؛ اما بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این موضوع تاکید دارند که رشد ناگهانی قیمت ارز منحنی قیمت‌ها را بالا برده است.

به‌نظر می‌رسد در ادامه سال، نرخ ارز همچنان تعیین‌کننده اصلی سمت و سوی بهای خودرو در بازار و چه بسا قیمت کارخانه خواهد بود. البته نمی‌توان تاثیر عوامل دیگر مانند تولید و عرضه را بر سرنوشت قیمت خودرو در بازار نادیده گرفت؛ اما این عوامل بیشتر حکم کاهنده و افزاینده سرعت قیمت را خواهند داشت.

همچنین روز گذشته رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران شرحی از وضعیت بازار خودرو در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ ارائه کرد و گفت: «هرچند هنوز قریب به اتفاق نمایشگاه‌داران خودرو در تهران فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، اما به‌طور کلی بازار خودرو همواره از نوسانات ارزی تاثیرپذیر بوده و نوسانات روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چنان‌که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ هم شاهد تاثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار خودرو بودیم.»

اسد کرمی افزود: «پیش‌بینی می‌شود در سال پیش رو تورمی ۱۵ تا ۳۰ درصدی بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ هرچند بازار خودرو همچنان با رکود برآمده از ضعف عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما نوسانات ارزی و تورم سالانه تاثیر خود را بر قیمت خودرو خواهد گذاشت. با این حال عملکرد واقعی بازار وقتی نمود پیدا می‌کند که معاملات در هفته آینده از سر گرفته شود.»

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: «سال گذشته اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران بیش از ۸۰ پروانه نمایشگاه‌ها را باطل کرد؛ زیرا دارندگان این پروانه‌ها به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار خودرو کشور، عطای این حرفه را به لقای آن بخشیدند و شغل خود را به‌کلی تغییر دادند.»

وی اظهار کرد: «در چنین شرایطی شماری نیز از این فضای آلوده سوءاستفاده کرده و بدون دریافت پروانه اقدام به‌برپایی نمایشگاه و فروشگاه خودرو کرده‌اند و امکان بروز تخلف در معاملات خودرو را به‌ویژه در گوشه و کنار تهران افزایش داده‌اند. عبدل‌آباد، افسریه، آزادی و شادمان مناطقی هستند که شمار بیشتری از نمایشگاه‌های خودرو بدون مجوز را در خود جای داده‌اند.»

افزایش قیمت ۶۰ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بهای یک تا ۲۶ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۲۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۲۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقایافته (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۹۰۲ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۲ میلیون‌تومان و شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۶۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد نوسان قیمت نبودیم و فعلا خودروهای لوکس در بازار آزاد به‌روند صعودی نرخ ارز و افزایش بهای دیگر خودروها، واکنشی نشان نداده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =