کد خبر: 248649
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
Xiaomi SU7

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « درس شیائومی برای صنعت خودرو » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

شیائومی؛ شرکت تولیدکننده گوشی‌های تلفن‌همراه و طیف گسترده‎ای از گجت‎ها و لوازم خانگی است، طی هفته گذشته و با رونمایی از خودرو SU7 رسما وارد صنعت خودرو شد.

شیائومی طی سال‌های اخیر با جاگذاشتن رقبای قدر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه در جهان شده است. حرکت اصولی این شرکت و تولید محصولاتی به غایت رقابتی و با کیفیت رمز اصلی و اساسی شیائومی برای کسب بخش بزرگی از بازارهای جهانی بوده است.

حالا این شرکت با ورود به حوزه خودرو قصد دارد بازی در این بازار را هم به نفع خود تغییر دهد. جایی که رقبایش در بازار گوشی تلفن همراه یعنی سامسونگ هنوز ورود نکرده و اپل هم فعلا پروژه ساخت خودروهای خودران و هوشمند خود را کنار گذاشته است. اما شیائومی وارد این بازی شده و با توجه به بازخوردی که از منتقدان حوزه خودرو دریافت کرده به نظر در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و می‌توان این شرکت را در آینده نزدیک به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر خودروهای برقی و هوشمند دید.

شیائومی هرچند در همکاری با با شرکت خودروسازی دولتی BAIC Group این محصولات را به بازار عرضه کرده اما نمی‎توان منکر برنامه ‎ریزی دقیق و البته مدیریت قدرتمند این شرکت تکنولوژی بود.

شیائومی ثابت کرد تولید خودرو به خصوص خودروهای برقی فعلی هرچند کار آسانی نیست اما شدنی است و نیازی به پشتوانه چند ده ساله برای خودروساز بودن یا مونتاژکار بودن ندارد.

این شرکت در سال 2021 تصمیم خود برای ورود به صنعت خود را اعلام کرد و طی سال جاری یعنی پس از سه‌سال محصول شگفت‌انگیز خود را به بازار عرضه کرد و پیش‌فروش 50 هزار دستگاه دیگر را هم در 27دقیقه انجام داد.

به‌گفته مدیران این شرکت تحویل مدل‌های استاندارد و مکس از اواخر آوریل آغاز می شود و تحویل مدل‌های پرو نیز تا پایان ماه می انجام خواهد شد. هرچند به دلیل استقبال گسترده و پیش‌فروش این خودروها این شرکت اعلام کرده، ممکن است با تاخیر در تحویل بین 4 تا 7 ماه مواجه شود.

حال این روند را با لانچ و عرضه محصولات داخلی مقایسه کنید تا متوجه شویم فرسنگ‌ها با توسعه و داشتن صنعت خودرو فاصله داریم. هرچند همه مشکلات به صنعت خودرو داخلی بازنمی‌گردد و عوامل بسیاری در راه تولید در کشور وجود دارد اما به هرحال روند طراحی و تولید و عرضه خودرو در کشور بسیار طولانی است. حتی در طراحی خودروهایی که تفاوت چندانی با خودرو اصلی به لحاظ ظاهری دیده نمی‌شود و مشترکات فراوانی بین خودرو فیس‌لیفت‌شده و نسل قبلی وجود دارد بازهم عرضه محصول چند سال زمان می برد. البته صنعت خودرو در ایران در شرایطی قرار دارد که همان خودروهای چندسال تولیدشده نیز برای عرضه به یک‌سال زمان نیاز دارند.

تولید خودرو در شیائومی نشان داد خواستن، توانستن است. هرچند شیائومی برای دستیابی به این رویا 10میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. موردی که برای خودروسازان داخلی یک رویاست و این روزها با چالش تامین نقدینگی برای پرداخت بدهی زنجیره تامین و همچنین تامین ارز برای واردات قطعات ارزبر مواجه است.

در هر صورت بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو ایران با ابرچالش‌ها مواجه است اما واقعا نمی توان از درسی که شرکت شیائومی به صنعت خودرو داده هم غافل بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =