خرید و فروش خودرو

ابهاماتی در افکار عمومی وجود دارد که چرا وقتی فروش خودروسازان بسته است نمایندگی ها در ثبت نام از متقاضیان با یکدیگر رقابت می کنند؟

فروش خودرو از طریق شرکت‌ها چند سالی است که همواره با اختلال مواجه می‌شود و عرضه مستقیم توسط شرکت‌های خودرویی مادر تداوم و انضباط در خورِ توجهی ندارد. بر این اساس با ورود برخی سرمایه‌گذارها و بهتر بگوییم واسطه‌ها به‌بحث فروش خودرو در سال‌های اخیر، فروش مستقیم خودروسازان و مونتاژکاران بسیار محدود شده و دیگر همانند گذشته نیست؛ به‌طوری که عدم‌حضور مشتری در برخی شرکت‌ها و نمایندگی‌های خودروساز کاملا محسوس است .

در چنین شرایطی سود اصلی شرکت‌های واسطه و نمایندگی‌ها از این پل ارتباطی ناشی می‌شود؛ اما گویا این منفعت چندان هم شفاف نیست. در شرایطی که خودرو به‌صورت بسیار محدود توسط شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار عرضه می‌شود، معلوم نیست برخی شرکت‌ها و نمایندگی‌ها در قالب واسطه چگونه می‌توانند به‌صورت مستقل و جدا از شرکت دست به‌ثبت‌نام نا محدود یا بیشتر از ظرفیت بزنند و برای مشتری زمان تحویل نیز مشخص کنند؟! همین امر سبب شده است ابهاماتی در رابطه با فعالیت برخی نمایندگی‌ها و شرکت‌های واسطه در افکار عمومی ایجاد شود.

گفته می‌شود فروش خودرو از طریق واسطه‌های حقوقی به‌روش‌های مختلفی انجام می‌شود که اگرچه خارج از عرف و ضوابط شرکت‌ها نیست، اما عدم‌همخوانی میزان و آمار تولید، ثبت‌نام‌ها و عرضه توسط واسطه‌ها یکی از دلایل ایجاد ابهام در میان مردم شده است. این درحالی است که برخی واسطه‌های حقوقی در چنین برهه زمانی برای رقابت با یکدیگر به‌مشتریان مشوق‌هایی نیز ارائه می‌دهند تا با فروش بیشتر بتوانند سودهای بیشتری از آنِ خود کنند.

از سوی دیگر برخی شرکت‌های خودرویی مادر نیز که مجاز به‌فروش خودرو خارج از سامانه یکپارچه هستند، فروش بسیار محدودی دارند و درنهایت هفته‌ای یک یا دو بار سامانه فروش خود را برای تعداد محدودی باز می‌کنند تا واسطه‌های حقوقی بتوانند ثبت‌نام مشتریان را انجام دهند. این درحالی است که شاید مدت باز بودن سایت فروش شرکت‌های خودرویی در مجموع ۵ دقیقه هم نباشد و طی این مدت‌زمان کوتاه، ظرفیت در نظر گرفته شده توسط شرکت‌های مادر به‌پایان می‌رسد و سایت فروش بسته می‌شود.

از طرفی گفته می‌شود برخی دیگر از نمایندگی‌های فروش برخی شرکت‌ها، خودروها را با قیمت مناسبی پیش‌خرید می‌کنند. این اتفاق از سوی برخی نمایندگی‌ها به‌معنی خرید سبدی از بعضی شرکت‌هاست. این خرید سبدی هم احتمالا به‌صورت نقدی یا به‌صورت تهاتر با مطالبات نماینده‌ها از شرکت مادر انجام می‌شود. در این میان برخی نماینده‌ها که از ارتباط قوی‌تر با شرکت‌های مادر برخوردار هستند، خودروها را با تخفیف بیشتر از شرکت‌ها یا با قیمت مصوب به‌صورت سبدی خریداری می‌کنند و دوباره این خودروها را به‌فروش می‌رسانند.

احتمالا درچنین شرایطی نمایندگی‌ها برای فروش بهتر خود، با یکدیگر رقابت می‌کنند. اتفاقی که البته سبب می‌شود برخی از آن‌ها خودرو را با مشوق‌های بهتری به‌مشتریان ارائه کنند و به‌همین دلیل به‌نسبت دیگر نمایندگی‌ها، معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر و البته معتبرتر باشند.

این روزها مخاطبان از روزنامه «دنیای خودرو» و خبرنگاران آن سوالات بسیاری درباره چگونگی این فروش‌ها می‌پرسند که این ابهامات، سبب مردد شدن برخی از آن‌ها در خرید خودرو شده است. بر این اساس ممکن است برخی در تردید باشند که شاید بعضی از شرکت‌های واسطه حقوقی در زمان بسته بودن فروش شرکت‌های مادر به‌بهانه فروش خودرو از مردم پول بگیرند و خودرویی به آن‌ها تحویل ندهند که در صورت چنین اتفاقی این امر قطعا برای آن‌ها تخلف محسوب می‌شود و هیچ شخص حقوقی چنین ثبت‌نامی انجام نمی‌دهد؛ زیرا درصورت مشاهده این‌گونه تخلفات، نمایندگی‌های متخلف جریمه و حتی لغو امتیاز می‌شوند.

افزایش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی پادرا پلاس

خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش بهای شدید یک تا ۳۰ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۰۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۸ میلیون‌تومان و شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای چشمگیر ۱۰ تا ۷۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۷۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی روز گذشته در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد نوسان قیمت نبودیم و فعلا خودروهای لوکس در بازار آزاد به‌روند صعودی نرخ ارز و افزایش قیمت دیگر خودروها، واکنشی نشان نداده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =