علاقه هنری فورد به خودروهای مشکی

چندی پیش ویدیویی از یک توریست خارجی در ایران منتشر شد که در آن از حجم زیاد خودروهای سیاه و سفید در خیابان‌ها متعجب بود و می‌پرسید چرا ایرانی‌ها سراغ خودروهای رنگی نمی‌روند؟

درحال‌حاضر ۳۹درصد خودروهای جهان رنگ سفید دارند. در رتبه‌ دوم، رنگ مشکی قرار دارد که یک درصد از کل خودروها را به خود اختصاص داده است. رنگ آبی در رتبه‌های بعدی پرطرفدارترین رنگ در خودروها قرار دارد و سهم ۹درصدی را به خود اختصاص می‌دهد. البته رنگ‌های خنثی هم در ایران و هم در کشورهای مختلف جزو پرتقاضاترین رنگ‌های خودرو محسوب می‌شوند و اکثر خریداران، خواهان خرید خودرو با این رنگ‌ها هستند.

کمپانی BASF که یک شرکت آلمانی و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ مواد شیمیایی صنعتی (از جمله انواع رنگ و همچنین رنگ خودرو در جهان است) هرسال تحقیقاتی را درخصوص انتخاب رنگ مناسب خودرو انجام می‌دهد.

براساس یکی از ارزیابی‌هایی که این موسسه انجام داده است، ۷۷درصد خودروهای موجود در ایالات‌متحده و آمریکای‌شمالی دارای یکی از رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری بوده‌اند.

هنری فورد عاشق رنگ مشکی بود

در ابتدای قرن بیستم ، رنگ‌آمیزی خودروها به‌شدت متاثر از رنگ‌هایی بود که در کالسکه‌های اسبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این رنگ‌ها اغلب روغن‌-پایه بودند و استفاده از آن‌ها روی بدنه‌ خودروها مشکلات زیادی به‌بار می‌آورد. این رنگ‌ها گران بودند، هفته‌ها طول می‌کشید تا خشک شوند، ماندگاری زیادی نداشتند و پس از مدت کوتاهی دچار رنگ‌پریدگی می‌شدند و خودرویی که با رنگ روغن-پایه رنگ شده بود، زرد می‌شد. همین مشکل رنگ‌پریدگی باعث می‌شد صاحبان خودرو هزینه‌های زیادی را صرف رنگ‌آمیزی مجدد خودروها کنند.

هنری فورد در آن زمان به این مشکلات رنگ‌های روغن‌-پایه پی ‌برد و نوع جدیدی از رنگ خودرو را وارد بازار کرد که به‌جای روغن-پایه، آسفالت-پایه بود. این رنگ‌های آسفالت-پایه‌ جدید بسیار سریع‌تر خشک می‌شدند البته به دلیل استفاده از آسفالت در ترکیبات خود، مشکی بودند و تنوع رنگی نداشتند اما ماندگاری بالایی داشتند و روند رنگ‌آمیزی خودروها با این رنگ، کاملا با روش خط تولید معروف سری‌کاری که هنری فورد مبدع آن بود، سازگار شد.

خودروهای رنگ‌آمیزی‌شده با رنگ‌های آسفالت‌پایه با مزیت‌هایی که داشتند مورد استقبال بسیاری از مشتریان قرار گرفتند. در این زمان کمپانی رنگ‌سازی Dupont که یکی از پیشگامان صنعت ساخت رنگ خودرو بود، با استفاده‌ از ماده‌ای به نام پایروزالین، دست به تولید رنگ‌های متنوعی زد که در چند دقیقه خشک می‌شدند، با گذشت زمان زرد نمی‌شدند و برای مدت طولانی بدون از دست دادن کیفیت، باقی می‌مانند. در این زمان مشتریان بازار خودرو برای اولین بار شاهد عرضه‌ خودروهایی با چهار رنگ مختلف بودند.

در آن زمان برای اولین‌بار خودروهایی با رنگ‌های نارنجی، قرمز و آبی به بازار راه پیدا کردند. هنری فورد که هزینه‌ زیادی را برای توسعه‌ رنگ‌های آسفالت‌پایه‌ کارخانه‌ خود انجام داده بود از اولین کسانی بود که در مقابل ورود خودروهای رنگی به بازار که با استقبال مشتریان مواجه شده، ایستاد.

او شعاری با این مضمون که «هر مشتری می‌تواند خودرویش را با هر رنگی که می‌خواهد داشته باشد؛ به‌شرط آنکه خودرویش مشکی باشد» مطرح کرد.

فورد تضمین می‌کرد اگر مشتریان، خودروهای مشکی این کمپانی را بخرند، هر زمانی که بخواهند می‌توانند خودرو را به کارخانه تحویل دهند تا کمپانی آن را مجددا رنگ‌آمیزی کند. اما این شعار فورد هم نتوانست از ورود سیل‌آسای خودروهای رنگی به بازار جلوگیری کند.

کالای سرمایه‌ای سفید و مشکی!

خودرو در ایران یک کالای سرمایه‌ای است، بنابراین کسانی که اقدام به خرید خودرو می‌کنند، فروش راحت خودرو را نسبت به سلیقه خود در اولویت قرار می‌دهند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند رنگ‌های متعارف و معمولی مثل سفید، مشکی و خاکستری را برای خودرویشان انتخاب کنند تا بتوانند به راحتی آن را بفروشند. مشتری‌های ایرانی دلایل خاصی برای انتخاب این رنگ ها دارند که البته بیشتر اقتصادی است.

همچنین اکثر مردم معتقدند خط و خش اثر چندانی روی خودروهای سفید رنگ ندارد و ظاهر آن‌ها را به اندازه خودروهای دیگر مخدوش نمی‌کند، در نتیجه آن‌ها راحت‌تر می‌توانند خودرو را با کمترین افت قیمت بفروشند.

ازسوی‌دیگر، چون خیلی از افراد به پارکینگ شخصی دسترسی ندارند، خودرو سفید را به خودروهای تیره ترجیح می‌دهند؛ زیرا باورشان این است خودرو تیره نور خورشید را بیشتر به خود جذب می‌کند و این مساله علاوه‌بر اینکه کابین را بسیار داغ می‌کند، در درازمدت باعث پوسیدگی برخی تجهیزات خودرو نیز می‌شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های خریداران خودروهای رنگی این است که اگر خودرو دچار سانحه شد، آیا می‌توان رنگ خودرو را به دقت و کیفیت رنگ‌های خنثی مثل سیاه و سفید درآورد؟ البته صافکاران خودرو می‌گویند تمام رنگ‌های خودرو را می‌توان مثل روز اول درآورد، اما این امر بستگی به مهارت صافکار دارد.

آنها می گویند اگر صافکاری مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است برای درآوردن یک رنگ ساده مثل خاکستری و حتی مشکی هم دچار مشکل شود.

در پایان جالب است بدانید چند سال قبل، قربان‌قلی‌بردی ‌محمداف (رئیس‌جمهور وقت ترکمنستان) علاقه زیادی به خودروهای سفید رنگ داشت و از این رو پلیس از مردم درخواست کرد برای این که جریمه نشوند، رنگ خودروهای خود را به سفید تغییر دهند.

پس از اعلام این خبر، مردم برای تغییر رنگ خودروهایشان به سفید، به تعمیرگاه‌ ها هجوم آوردند یا خودروهای تیره خود را برای فروش گذاشتند. این موضوع باعث افزایش قابل‌توجه هزینه‌ خدمات تغییر رنگ خودروها شد که البته بیشتر این کارگاه‌ها نیز به نزدیکان رئیس ‌جمهور وقت ترکمنستان تعلق داشتند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =