بازار خودروهای تجاری

پیش‌بینی می‌شود حجم بازار تجاری‌ها با نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۶ درصدی از ۸۷۷.۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۹۵۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد

حجم بازار جهانی خودروهای تجاری به فاکتورهای بسیاری وابسته است که گاه تاثیر منفی و گاه تاثیر مثبتی بر این بازار می‌گذارند. همان‌طور که در سال‌های قبل شیوع ویروس کووید-۱۹ توانست بازار را با نابسامانی همراه کند، حالا توسعه فناوری به کمک این بازار آمده است تا رشد بالای ۸درصدی را تا پایان سال ۲۰۲۴ برای این خودروها رقم بزند. این در حالی است که انتظار می‌رود این رشد مستمر بوده و تا چهار سال آینده نیز بر این بازار سایه بیفکند. رشد تکنولوژی در بازار جهانی خودروهای تجاری، نتایج مهمی ازجمله کاهش مصرف سوخت، افزایش بهره‌وری و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی را درپی خواهد داشت. ورود تکنولوژی‎های جدید و برقی‎سازی ناوگان خودروهای تجاری یکی از مهم‎ترین عوامل رشد تقاضا طی سال‎های آینده بیان شده است. چراکه نسل خودروهای تجاری قرار است از خودروهای درون‌سوز به خودروهای برقی تغییر پیدا کند. این مساله خود باعث خواهد شد که میزان تقاضا نیز تغییر کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال‎های آینده تقاضا در این بازار روند افزایشی خود را حفظ کند.

انتظار رشد نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۶درصدی طی چهار سال

بازار جهانی خودروهای تجاری در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود حجم این بازار با نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۶ درصدی از ۸۷۷.۰۵میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۹۵۲.۵میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. رشد این بازار را می‌توان به عواملی مانند گسترش تجارت جهانی، توسعه زیرساخت‌ها، افزایش فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، مقررات دولتی موثر بر بازار خودروهای تجاری و حمل‌ونقل کالاهای مصرفی نسبت داد. از سوی دیگر انتظار می‌رود اندازه بازار خودروهای تجاری در چند سال آینده شاهد رشد قوی‌تری باشد و در سال ۲۰۲۸ با نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۸درصد به ۱۳۳۳.۳۹میلیارد دلار برسد. استمرار این رشد را می‌توان به رشد لجستیک تجارت الکترونیک، توسعه راه‌حل‌های تحویل، تمرکز بر رویه‌های لجستیک پایدار و سبز و تلاش‌ها برای افزایش کارایی در زنجیره تامین نسبت داد.

پیشرفت‌های تکنولوژیک؛ عامل اصلی رشد بازار تجاری‌ها

بررسی‌های انجام‌شده در این صنعت نشان از آن دارد که تداوم پیشرفت‌های تکنولوژیکی عامل اصلی رشد بازار در دوره مورد پیش‌بینی صنعت خودروهای تجاری هستند. در دهه گذشته، این بخش شاهد پیشرفت تکنولوژیک قابل توجهی بوده است، روندی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز تشدید شود. براساس گزارش «فوربس»، ۱۰ ویژگی تکنولوژیک قابل‌توجه در سال ۲۰۲۰ شامل رانندگی خودکار، سیستم‌های دستیار راننده، دسترسی بیومتریک به وسایل نقلیه، ردیابی جامع خودرو، نمایشگرهای فعال، خاموش کردن وسایل نقلیه از راه دور هستند که نقش موثری در پیشبرد بازار خودروهای تجاری در این دوره خواهند داشت. سازندگان بزرگ خودروهای تجاری سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در فناوری خودروهای بدون‌راننده برای کاهش ترافیک، جلوگیری از تصادفات و صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام می‌دهند.

کمک‌ فناوری به کاهش مصرف سوخت و افزایش کارآیی

وسایل نقلیه تجاری بدون راننده از رادار، GPS و فناوری کامپیوتری برای درک محیط خود و حرکت مستقل استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند UPS و آمازون درحال انجام آزمایش‌هایی با وسایل نقلیه تجاری بدون راننده برای افزایش کارآیی عملیاتی و کاهش هزینه‌ها هستند. شرکت‌های پیشرو در بازار خودروهای تجاری، محصولات خود را متنوع می‌کنند و نوآوری‌هایی مانند سیستم‌های خنک‌کننده خودروهای تجاری را برای پاسخگویی به نیاز گسترده پایگاه‌های مشتریان، افزایش فروش و افزایش درآمد معرفی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، شرکت دنسو ژاپن سیستم Everycool را راه‌اندازی کرد؛ یک سیستم خنک‌کننده نوآورانه برای خودروهای تجاری در سپتامبر ۲۰۲۳. این سیستم راحتی راننده را در طول گرمای تابستان افزایش می‌دهد، اثرات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد و با مصرف ۵۷ درصد انرژی کمتر نسبت‌به سیستم‌های خنک‌کننده معمولی در کل کابین، کارآیی انرژی را کاهش می‌دهد.

بازارهای تاثیرگذار در روند رشد تقاضای خودروهای تجاری

ازسوی‌دیگر، انتظار می‌رود با افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل کارآمد، رشد بازار خودروهای تجاری را شاهد باشیم. حمل‌ونقل کارآمد به ناوگان گسترده‌ای از وسایل نقلیه تجاری به منظور رفع نیازهای رو به رشد لازم دارد که شامل کامیون‌ها، وانت‌ها، اتوبوس‌ها و سایر خودروهای تجاری می‌شود. طبق گزارش اداره آمار حمل‌ونقل آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲، خدمات حمل‌ونقل ۱.۳ تریلیون دلار معادل ۵.۶ درصد به افزایش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک کرد. آمریکای شمالی بزرگ‌ترین منطقه در بازار خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۳ بود. آسیا و اقیانوسیه دومین منطقه بزرگ در بازار خودروهای تجاری بود. سایر مناطقی که استفاده چشمگیری از خودروهای تجاری دارند شامل آسیا-اقیانوسیه، اروپای غربی، اروپای‌شرقی، آمریکای شمالی، آمریکای‌جنوبی، خاورمیانه، آفریقا می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =