کد خبر: 248668
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « قیمت خودرو » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

قیمت خودرو که در هفته پایانی سال گذشته با شیب ملایم رو به افزایش بود، در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۲ جهش نسبتا بلندی را تجربه کرد که به عدم موجودی خودرو در کف بازار برمی‌گشت.

اما در روز سه‌شنبه، ۷ فروردین‌ ماه جاری که بسیاری آن را موعد آغاز معاملات در سال جدید می‌دانستند و هم‌زمان با ۶۱ هزار تومانی شدن دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو بار دیگر با افزایش شدید روبه‌رو شدند تا سال جدید هم با روند صعودی نرخ‌ها در این بازار شروع شود.

پس از عبور نرخ دلار از مرز ۶۳ هزار تومان، روند صعودی بازار خودرو نیز شیب تندتری پیدا کرد و همه خودروها اعم از داخلی، چینی و وارداتی غیرچینی دچار افزایش قیمت شدند که این افزایش با عبور دلار از سقف ۶۵هزار تومان در برخی خودروهای خارجی اعم از چینی و غیرچینی شدیدتر شد.

کارشناسان بازار خودرو در این باره می‌گویند؛ درصورتی‌که نرخ ۶۵هزار تومانی را نقطه توقف و تثبیت نسبی نرخ ارز باشد، بازار خودرو نیز روی قیمت‌های فعلی تثبیت خواهد شد، اما این در حالی است که متغیرهای دیگری همچون نرخ تورم کلی و تورم بخشی نیز در بازار خودرو بسیار تعیین‌کننده هستند.

ازجمله این متغیرها، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال جدید است که هنوز موعد اعمال آن مشخص نشده، اما می‌تواند مانند نرخ ارز به‌مثابه مهمیزی بر پهلوی بازار رمیده خودرو باشد، تا این توسن سرکش با سرعت و شتاب هرچه بیشتر به تاخت‌وتاز خود ادامه دهد.

در مقابل این گمانه‌زنی‌ها، برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند درصورت واقعی‌سازی قیمت خودرو بر مبنای فرمول سازمان حمایت (قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود متعارف) بخشی از حباب قیمت در بازار خودرو تخلیه خواهد شد. چراکه با نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه و بازار به یکدیگر، انگیزه سرمایه‌گذاری به قصد کسب سود در این بازار کم خواهد شد و سهم مصرف‌کنندگان واقعی از متقاضیان خودرو بالا خواهد رفت.

در این خصوص نیز باید اذعان داشت که چنین آمالی وقتی برآورده خواهد شد که تولید و عرضه خودرو متناسب با نیاز و تقاضای بازار باشد، وگرنه حتی درصورت ابلاغ قیمت‌های جدید نیز شاهد استمرار روند صعودی در بازار خودرو خواهیم بود. البته با توجه به وضعیت قیمت دلار، به نظر می‌رسد وزرات صمت به‌رغم پیگیری مصرانه انجمن خودروسازان، برای ابلاغ قیمت‌های تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، منتظر تثبیت قیمت دلار است تا اعلام قیمت‌های کارخانه‌ای جدید مانند نفتی بر آتش فعلی، بازار را شعله‌ورتر از این نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =