کد خبر: 248669
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
بابک صدرایی

بابک صدرایی *

اینکه گفته می‌شود یک واردکننده قیمت خودرو ۱۰ هزار دلاری را ۱۵ یا ۲۰ هزار دلار اظهار کند، صحت ندارد، زیرا وزارت صمت مستقلا استعلام قیمت‌ها می‌گیرد، ضمن آنکه خیلی راحت می‌توان از طریق اینترنت قیمت فوب خلیج‌فارس انواع خودرو را نیز مشخص کرد.

به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی‌از عدم ارتباط بانکی بین‌المللی قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی بیش‌از بقیه کشورهاست و همین امر سبب می‌شود واردکننده هزار تا دوهزار دلار قیمت خودرو را بیشتر اعلام کند، اما اینکه بخواهد ۵۰درصد بیش‌اظهاری کند چنین امکانی وجود ندارد.

مشکلات و حاشیه‌هایی که امروز برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به وجود آمده به‌دلیل نبود شفافیت است امروز همان بلایی که سر بازار خودرو داخلی آمد برای خودرو وارداتی نیز تکرار شده است.

به‌طورمثال امروز اگر کسی بخواهد یک خودرو ۲۰۷ خریداری کند با دو قیمت روبه‌رو است یکی نرخ کارخانه و دیگری قیمت بازار این یعنی هیچ قیمت مشخصی وجود ندارد و به‌دلیل نوسان زیاد نرخ ارز و نبود سیاست‌های مشخص حتی نمی‌توانید قیمت خودرو داخلی در بازار را پیش‌بینی کنید.

برای خرید یک خودرو داخلی شما باید در سامانه ثبت‌نام کنید و اگر شرایط داشته باشید باید منتظر بمانید که تولیدکننده اعلام ظرفیت کند و بعد از آن در بهترین حالت ۹۰ روز بعد می‌توانید خودرو خود را تحویل بگیرید.

حالا همین وضعیت برای خودروهای خارجی به وجود آمده و امروز کسانی می‌توانند خودرو خارجی داشته باشند که چندماه قبل ۵۰۰میلیون در سامانه سپرده گذاشته و حالا براساس خودروهای معرفی شده یکی از آنها را انتخاب کنند.

در این شرایط مشخص است تویوتا کرولا ۲۰۲۳ که ۲میلیارد و ۲۰۰ در سامانه عرضه شده قیمت آن حداقل ۴میلیارد می‌شود این به دلیل نبود شفافیت در نحوه واردات و توزیع خودرو است از طرفی بازار به صحبت‌ها و وعده‌های مدیران اعتماد ندارد به‌طورمثال وقتی قانون واردات خودرو دست‌دوم تصویب شد قیمت خودروهای خارجی که در سال‌های قبل وارد شده بود ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش پیدا کرد، اما وقتی بازار دید با اینکه قانون است، اما وارداتی صورت نمی‌گیرد دوباره قیمت‌ها جهش پیدا کرد و حتی گران‌تر از قبل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =