کد خبر: 248670
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
امیرحسن کاکایی

سال ۱۴۰۲ برای صنعت خودرو در حالی به پایان رسید که تولید خودرو نسبت‌به سال قبل آن کاهش پیدا کرد و میزان تولید با برنامه وزارت صمت فاصله بسیاری داشت.

قیمت‌گذاری دستوری و تولید با زیان در کنار مشکلات مربوط به تامین نقدینگی و تامین ارز باعث شد تا این صنعت بیش‌از پیش آسیب ببیند. در همین زمینه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

سال ۱۴۰۲ برای صنعت خودرو چگونه بود؟

سال گذشته بدترین سالی بود که به عمر کاری خود دیدم، چون هیچ سالی تا این حد ندیده بودم که صنعت خودرو را تخریب کنند و کار را به جایی برسانند که تمام مردم و مسئولان، تنها راه نجات را شروع واردات خودرو بدانند. تا آن‌جاکه من اطلاع دارم، حتی در ۴۰سال گذشته هم این سابقه نداشته است. سالی که گذشت، دیدیم که تولید ایران‌خودرو و سایپا کاهش پیدا کرد، بخش مونتاژی ۵۸درصد رشد را به خود دید و سهم آن از نظر تعدادی از ۵درصد به ۲۳درصد رسید. هم‌زمان ما دیدیم که با قیمت‌گذاری دستوری چگونه این توازن را کامل به‌هم ریختند. در حوزه واردات تلاش شد که واردات آزاد شود، اما زمان برد تا این اتفاق بیفتد. بالاخره از زمانی که واردات آزاد شود تا زمانی که به بازارهای منطقه بروید، زمان می‌برد. یک چیزی در حدود ۱۰هزار خودرو آمده و ۹۳ هزار خودرو ثبت‌سفارش شده است.

با این شرایط سال ۱۴۰۳ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه با وضعیت بدی وارد سال ۱۴۰۳ می‌شویم. به طور طبیعی ایران‌خودرو و سایپا امسال تضعیف می‌شوند؛ آن هم با این همه زیانی که وجود دارد و داستان‌هایی که درباره خصوصی‌سازی می‌بینیم.

بازار به سود چه خودروهایی است؟

ما در حوزه خودروهای نسبتا ارزان‌ با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو هستیم و برعکس، در بخش مونتاژی اوضاع خوب است که هم‌زمان واردات هم انجام می‌شود. در این میان، در بخش متوسط قیمت‌ها که خودروهای بالای یک میلیارد تومان قرار دارند، یک بازار بسیار متنوع و رقابتی داریم؛ البته به این معنا نیست که قیمت‌ها پایین می‌آید، زیرا ارزش ریال افت کرده، ولی در بازار شاهد فروش قسطی خودرو هستیم، زیرا خریدار وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =