دیپال SL۰۳

این خودرو یک موتور برقی در محور عقب و یک پیشرانه درون‌سوز بنزینی دارد که موتور بنزینی، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند

چانگان SL03 EV-R سایپا که در کشور چین با نام شنلن SL03 EV-R شناخته می‌شود، ازجمله سدان‌های برقی پرچمدار در کشور اژهای زرد است. ورود چنین خودرویی توسط شرکت سایپا به کشور، نشان از آن دارد که سایپایی‌ها رده‌بالاترین خودروسازان چینی را برای همکاری در نظر گرفته و بهترین محصولات آن‌ها را برای عرضه در ایران هدف‌گذاری کرده‌اند. برای روشن‌تر شدن این موضوع بهتر است تصریح کنیم که برند دیپال‌شنلن، یکی از زیرمجموعه‌های گروه چانگان است که از همکاری شرکت‌های بزرگی مثل هواوی، چانگان، شرکت نیو انرژی چین (وابسته به وزارت صنعت چین) و ابرشرکت CATL (غول باتری‌سازی چینی) متولد شده است. هدف برند دیپال‌شنلن، ساخت خودروهای صف‌شکن و مدرن اما با قیمت اقتصادی است. محصولاتی مثل چانگان SL03 EV-R سایپا (دیپال) و چانگان شنلن S7، مصداق بازار تحقق این هدف هستند.

ظاهری مدرن از نوع تمام‌عیار

ابعاد چانگان SL03 EV-R سایپا دقیقا از یک سدان بزرگ و خانواده‌پسند حکایت می‌کند که ابعاد آن شامل 4820میلی‌متر طول، 1890میلی‌متر عرض و 1480میلی‌متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2900میلی‌متر می‌رسد.

این فاصله‌ محوری، به لطف برقی‌بودن به دست آمده است و چنین چیزی در خودروهای بنزینی، اصلا دیده نمی‌شود. در مقام مقایسه می‌توان اشاره کرد که فاصله محورهای تویوتا کمری با طول ۴۸۸۵میلی‌متر، دقیقا ۲۸۲۵میلی‌متر است.

در نمای جلو چانگان SL03 EV-R سایپا، چراغ‌های مدرن و ال‌ای‌دی را داریم و انواع و اقسام رادارها و سنسورهای مختلف در این قسمت به چشم می‌آیند. همچنین این چراغ‌ها از طرح پیکسلی بهره می‌برند که زیبایی دوچندانی را به تصویر می‌کشند.

نمای کناری علاوه بر پورت فست‌شارژ، میزبان رینگ‌های ۱۹اینچی با فلاپ‌های آیرودینامیکی است و دستگیره‌های مدرن «پاپ اوت» هم در این قسمت به چشم می‌آیند که روی کاهش ضریب درگ، به‌شدت تاثیرگذار هستند.

سایپا «SL03 EV-R»؛ پرچمدار سدان‌های برقی چانگان

آینه‌ها و ستون‌ و سقف دو رنگ هم از زیبایی‌های این قسمت به حساب می‌آیند. در نمای عقبی، نوع جدیدی از چراغ‌ خطرها را داریم که تا واقعا نمونه‌ آن را در هیچ‌کدام از محصولات چینی ندیده بودیم. این چراغ‌ خطرهای به‌هم پیوسته طرح پیکسلی دارند و دقیقا در وسط آن‌ها می‌توانید نشان دیپال را مشاهده کرد. چراغ خطر سوم هم به سبک و سیاق خودروهای فرمول‌یک، در این قسمت نصب شده است.

کابین و داشبورد چانگان SL03 EV-R سایپا میزبان فرمان دی‌کات با غربیلک دو پره، کلاستر دیجیتال 10.2اینچی و مالتی‌مدیای دیجیتال 14.6اینچی است. سیستم نورپردازی با طرح لانه‌زنبوری هم دقیقا بالای دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع چانگان SL03 EV-R سایپا به‌چشم می‌آید و روی کنسول وسطی هم به‌جز سلکتور دنده، جا لیوانی و ترمز پارک برقی چیز دیگری دیده نمی‌شود. سقف پانوراما، تریم تمام‌چرم، صندلی‌های اسپرت با تنظیم برقی و سنسور تشخیص چهره راننده هم از نکات جذاب داشبورد و اتاق چانگان SL03 EV-R سایپا هستند.

برخورداری از فناوری «EV-R»؛ برگ برنده«SL03»

این سدان پرچمدار در سه تریم مختلف، راهی بازار چین شده است که شامل چانگان دیپال SL03 هیدروژنی، برقی معمولی و نسخه EV-R (که وارد ایران شده است) می‌شود. نسخه برقی معمولی، موتور 190کیلوواتی و باتری‌های 58کیلووات ساعتی دارد و نسخه هیدروژنی نیز 218اسب‌بخار قدرت ایجاد می‌کند.

چانگان SL03 EV-R وارداتی سایپا، یک موتور موتور برقی در محور عقب و یک پیشرانه درون‌سوز بنزینی دارد که موتور بنزینی، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند.

موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی یا همان ژنراتور بنزینی، یکی از معروف‌ترین موتورهای چانگان است که آن را با کد JL473QJ می‌شناسیم و در می‌تواند حداکثر 90 اسب بخار قدرت را تولید کند. در کنار این موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی (از نوع سنترال سنکرون آهنربای دائمی) در محور عقبی قرار دارد که توان آن به ۱۶۰ کیلووات (۲۱۸اسب‌بخار قدرت) و ۳۲۰نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد.

سایپا «SL03 EV-R»؛ پرچمدار سدان‌های برقی چانگان

شتاب صفر تا 100 چانگان SL03 EV-R سایپا در بهترین شرایط تقریبا زیر 7.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن هم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور برقی، به 190کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اصولا بحث گیربکس در موتورهای سنترال برقی بی‌معنی به نظر می‌رسد، اما برای تبیین بهتر موضوع باید گفت؛ گیربکس این خودرو از نوع گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک است.

ظرفیت باتری‌ها در خودرو برقی چانگان SL03 EV-R سایپا از 28.39 کیلووات ساعت بیشتر نمی‌شود و اگر سفر خود را فقط با اتکا به موتور برقی و باتری‌ها شروع کنید، خیلی زود به یک ایستگاه شارژ نیاز پیدا خواهید کرد، چراکه شعاع حرکت این خودرو در حالت برقی، از 200 کیلومتر بیشتر نمی‌شود. اما اگر باک بنزین پر باشد و باتری‌های خودرو نیز فول‌شارژ باشند، می‌توانید به مسافت‌هایی مثل 1200 کیلومتر هم فکر کنید.

ناگفته نماند باتری‌های چانگان SL03 EV-R برقی سایپا از نوع LFP و ساخت شرکت CATL هستند که این شرکت، یکی از مطرح‌ترین باتری‌سازهای چینی به حساب می‌آید. این باتری‌ها به کمک شارژرهای فست شارژ DC در کمتر از 30 دقیقه، دوباره فول شارژ می‌شوند و سیستم خنک‌کننده آن‌ها هم از نوع آب‌خنک است.

سایپا «SL03 EV-R»؛ پرچمدار سدان‌های برقی چانگان

نهایت ایمنی و آسودگی

چانگان SL03 EV-R سایپا به ۳۴ سنسور مختلف، یک رادار لیدار سه ‌عدی، ۶رادار اولترا سونیک، ۳رادار موج میلی‌متری و ۶دوربین نظارتی مجهز شده است. پردازنده قدرتمند اسنپدراگون کوالکام 8155، مغز متفکر این خودرو به حساب می‌آید و هر عملی را بی‌درنگ پایش می‌کند.

در فهرست‌نامه‌ای که سایپا از گزیده امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن‌های این خودرو در نمایشگاه‌های تخصصی به نمایش درآورده است، مواردی همچون سیستم خودران سطح3، سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم ترمز اضطراری (AEB-C/1)، کروزکنترل تطبیقی و هوشمند (ACC S&G)، سیستم تشخیص عابر پیاده به‌صورت هوشمند همراه با ترمز اضطراری (AEB-P)، سیستم حفظ خودرو بین خطوط (Lane-Keeping)، تشخیص نقطه کور، هشدار تغییر خطوط، هشدار برخورد از عقب، دوربین 360درجه پانورامیک با قابلیت تصاویر، ESP،HDC ،BA ،TCS ،ABS+EBD و... به چشم می‌خورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =