کد خبر: 248694
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
مهدی اوجانی

مهدی اوجانی *

به مرور زمان با توسعه خودروسازی، شاهد استفاده از دستگاه‌های مالتی‌مدیا و خودروهای متصل هستیم. درحال‌حاضر خودروهای متصل به اینترنت تماما از سیستم‌های عامل وارداتی بهره می‌برند و به نوعی کپی سیستم‌های عامل خارجی هستند.

استفاده از سیستم‌های عامل خارجی موجب می‌شود که اشرافی به لایه‌های عمیق سیستم‌های عامل نداشته باشیم و هر تغییر جزئی که بخواهیم در سیستم عامل ایجاد کنیم، مجبور هستیم به سمت شرکت‌های خارجی برویم اما مشخص نیست خدمات آن را به کشور ما ارائه دهند یا خیر.

اگر خودروساز بخواهد تغییری در خودرو ایجاد کند که نیاز به کدنویسی در سیستم عامل خود داشته باشد، باید این تغییر به قطعه‌ساز و از قطعه‌ساز به شرکت خارجی ارجاع داده شود و شرکت هم بعد از مدت طولانی به ما جواب دهد که با پرداخت هزینه‌های گزاف، یک قطعه کد را در سیستم ایجاد کند.

امنیت از دیگر چالش‌های سیستم‌های عامل خودرو است؛ از نظر ایمنی سیستم‌های عامل یک نقطه آسیب‌زاست و تجربه نفوذ به بخش‌های مختلف کشور را داریم و در صورتی که روی سیستم‌های عامل متمرکز می‌شدیم، به‌راحتی می‌توانستیم از نظر اقتصادی و ایمنی، صنعت خودرورا متحول کنیم.

با توجه به این زوایا چند سالی است که ما در این حوزه فعال شدیم تا با ۵۰ متخصص یک سیستم‌عامل اختصاصی مالتی‌مدیا را برای خودروهای معمولی و هم برای خودروهای متصل توسعه دهیم. برای اثبات این فناوری، از سازمان فناوری اطلاعات ایران تاییدیه تخصصی را دریافت کرده‌ایم.

توسعه این محصول به پایان رسیده و نمونه‌های اولیه به خودروسازان ارائه‌شده است. این سیستم عامل برای خودروسازی کشور بومی‌سازی شده است، ولی امکان تغییر هر چند جزئی را روی این

سیستم‌ها در کشور فراهم کرده و ما هر تغییری را که خودروساز بخواهد اعمال کند، زمینه آن را به‌صورت لحظه‌ای فراهم کرده‌ایم، ضمن آنکه پشتیبانی بعد از نصب نیز در دسترس خودروساز است. در حالی که اگر یک خودرو خارجی خریداری شود، هیچ آپدیت جدیدی روی سیستم عامل ایجاد نمی‌شود و تنها یک بار برای همیشه به کشور وارد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =