بررسی شرایط خودروسازان جهان از لحاظ کیفی و کمی

در این مطلب قصد داریم با درنظر گرفتن دو گزارش معتبر به این نتیجه برسیم که کدام خودروسازان ضمن قرار داشتن در صدر رضایت از کیفیت محصول، بیشترین تیراژ تولید را داشته و این کیفیت مطلوب را در اختیار تعداد بیشتری از مشتریان قرار داده‌اند.

از لحاظ کیفی باز هم جیپ جزو بدترین و غیرقابل‌ اعتمادترین برندهای بازار جهانی است. اما در نقطه مقابل، ب‌ام‌و بهترین برند خودروسازی سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است.

گزارش مشتریان از کیفیت خودروها

مجموعه «کانسومر ریپورتز» یا به‌اختصار CR که کار بررسی و تحلیل کیفیت محصولات گوناگون در بازار و گردآوری نظر کاربران را برعهده دارد، در بخشی از انجام ‌وظایفش به‌بررسی خودروها نیز می‌پردازد.

خودروهای تازه بخش مهمی از گزارش‎های CR را تشکیل می‌دهند. در راستای همین گزارش‌ها، اخیرا فهرستی از خودروهای پیشنهادی برای سال ۲۰۲۴ بر اساس پارامترهای تست‌های جاده‌ای (شامل بیش از ۵۰ تست)، قابلیت اطمینان (بر اساس گزارش مالکان)، رضایت و ایمنی منتشر شده است.

هرچند در فهرست یادشده معمولا این ۱۰ خودرو برتر هستند که توجه ویژه‌ای به‌آن‌ها می‌شود، اما بدترین‌ خودروها هم توجه برخی کاربران را به‌خود جلب می‌کنند تا مبادا به‌فکر خرید آن‌ها بیفتند. در جدول منتشرشده به‌ترتیب رتبه‌های ۳۰ الی ۳۴ به‌عنوان قعرنشینان این فهرست از آنِ برندهای ریویان، جی‌ام‌سی، جگوار، لندروور و جیپ است.

سه برند آلفارومئو، مازراتی، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن هم نزدیک به‌آخرین‌های فهرست هستند. تسلا به انتهای لیست نزدیک نبود؛ اما نهایتا به‌رتبه هجدهم رسید. جلوتر از برقی‌ساز آمریکایی، شرکت فورد در مقام هفدهم بود که به‌گفته متخصصان CR، بیشترین پیشرفت را در مقایسه با سایرین داشته است.

در نقطه مقابل این مجموعه‌ها، CR توصیه می‌کند که مردم به‌خرید خودروهای ب‌ام‌و، هوندا، مینی، کیا، پورشه و آکورا بپردازند. دو برند برتر امسال مانند سال ۲۰۲۳ هستند؛ ب‌ام‌و با امتیاز ۸۲ در صدر گروه قرار دارد و پس از آن سوبارو با امتیاز ۸۰ قرار دارد.

نکته کلیدی برای هر دو شرکت، امتیازات بالای آن‌ها در تست جاده‌ای و قابلیت اطمینان پیش‌بینی‌شده بوده که بسیار خوب است. پورشه هم با امتیاز ۸۰ جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده است. البته این رسانه اعلام کرده چهار برند لوسید، پول‌استار و رم از این بررسی کنار گذاشته شده بودند؛ چراکه تنها یک محصول از هر کدام بررسی شده بود.

فهرست برترین خودروها برای سال ۲۰۲۴ شامل مدل‌هایی چون سوبارو کراس‌ترک، تویوتا پریوس، پریوس پرایم و تسلا مدل Y است. در این قسمت از رده‌بندی کانسومر ریپورتز، ۷ دستگاه از میان ۱۰ مدل خودرو برتر برقی بودند و قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار داشتند. تنها مدل‌های بنزینی ۱۰ خودرو برتر کراس‌تک، فراستر و مزدا ۳ بودند. مدل‌های پلاگین-‌هیبرید ستاره بررسی‌های امسال به‌شمار می‌رفتند؛ اما متخصصان رسانه یادشده مدعی شده‌اند که تصمیم‌گیری درست درباره آن‌ها نیازمند زمان بیشتر است. به‌گزارش CR مدل‌های PHEV در ابتدا هزینه بیشتری را بر دوش خریدار می‌گذارند؛ اما با گذر زمان و صرفه‌جویی، از مدل‌های بنزینی به‌صرفه‌تر می‌شوند.

تیراژ تولید در کشورهای مختلف

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری از جدیدترین آمار تولید خودرو در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد. طبق آمار منتشرشده، ایران کماکان در جایگاه شانزدهم فهرست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان قرار دارد. تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ به ۹۳ میلیون و ۵۴۶ هزار دستگاه رسیده که نشان از رشد ۱۰ درصدی نسبت به‌سال گذشته دارد.

ایران برای سال چهارم، رشد دو رقمی تولید خودرو را حفظ کرده و ۱۲۴ هزار و ۲۵۶ دستگاه خودرو بیشتر از سال ۲۰۲۲ تولید کرده است. این رقم به‌رشد ۱۲ درصدی تولید خودرو در سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کند. اگرچه رشد ۱۲ درصدی تولید خودرو در ایران بالاتر از میانگین رشد جهانی است، اما بد نیست بدانید خودروسازان کشور در سال ۲۰۲۰ موفق شدند رشد ۳۰ درصدی را به‌ثبت برسانند. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۲۱ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد.

با این وجود از دیدگاه کارشناسان حوزه، تداوم رشد دو رقمی تولید نشان‌دهنده کاهش اثر تحریم‌ها و پایداری رشد و رونق صنعت‌خودرو در کشورمان است. آمار تولید خودرو در کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ به این واقعیت اشاره می‌کند که ایران توانسته بیش از کشورهای اروپایی همچون انگلیس، سوئد، ایتالیا، هلند، اتریش، بلژیک و روسیه خودرو تولید کند. با این وجود، کشور عزیزمان کماکان در جایگاه شانزدهم رده‌بندی تولیدکنندگان بزرگ جهان قرار دارد.

صدرنشین این فهرست با اختلاف بسیار، چین است. چین با تولید ۳۰ میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو، مقام نخست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ را به‌خود اختصاص می‌دهد. پس از چین، آمریکا با تولید ۱۰ میلیون و ۶۱۱ هزار دستگاه و سپس ژاپن با تولید ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جایگاه چهارم تا پانزدهم به ترتیب متعلق به‌هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، اسپانیا، برزیل، تایلند، کانادا، فرانسه، ترکیه، چک و اندونزی است.

خودروسازی به سبک هندی

شرکت تحقیقاتی کانترپوینت اعلام کرد انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی در هند پس از دو برابر شدن در سال ۲۰۲۳، امسال ۶۶ درصد افزایش یابد؛ زیرا یارانه‌های دولتی به‌افزایش تقاضا و ایجاد زیرساخت‌های حمایتی در این کشور کمک می‌کند.

رشد سریع فروش در زمانی است که رشد خودروهای برقی در سایر بازارهای مهم مانند ایالات‌متحده و چین در حال کاهش است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی نزدیک به ‌یک‌سوم بازار خودروهای شخصی هند را تشکیل می‌دهند.

بازار خودروهای برقی هند، کوچک اما رو به‌رشد و تحت سلطه خودروساز داخلی تاتا موتورز است. مدل‌های برقی دو درصد از کل فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دادند؛ اما دولت هند قصد دارد ۳۰ درصد را تا سال ۲۰۳۰ در نظر بگیرد. در صورتی که خودروسازان متعهد به‌سرمایه‌گذاری حداقل ۵۰۰ میلیون‌دلاری و شروع تولید داخلی طی سه سال آینده باشند، دولت هند آمادگی خواهد داشت مالیات واردات خودروهای برقی را بر برخی از مدل‌ها کاهش دهد که به‌عنوان یک پیروزی برای خودروسازان خارجی از جمله تسلا تلقی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =