پیکاپ های فول سایز

سیلورادو و جی‌ام‌سی سیرا جنرال‌موتورز بیشترین تعداد پیکاپ‌های فروخته‌شده روی یک پلت‌فرم مشترک را به دست آوردند، درحالی‌که فورد بیش‌ترین فروش را در یک پلت‌فرم دارد

در ژانویه سال ۲۰۲۴ برخی سایت‌های خارجی اعلام کردند که با گذشت سه‌سال از مشکلات زنجیره تامین و تورم ناپایدار ناشی از همه‌گیری کووید- ۱۹، امسال رویه تولید در صنعت خودرو به سمت حالت پیش‌از کرونا حرکت خواهد کرد و از این مشکلات کمی فاصله خواهد گرفت. در سال ۲۰۲۳ در تمام سگمنت‌ها، مشتریان و متقاضیان بسیاری به سمت صنعت خودرو حرکت کردند و تقاضا را در این بخش افزایش دادند.

بخش پیکاپ‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبود و بازار آن برای دستیابی به رونق دوباره، به تکاپو افتاد. پیکاپ‌ها در سه بخش فول‌سایز، میان‌سایز و کوچک (جمع‌وجور) در بازار ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار این خودروها، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گرچه پیکاپ‌ها در این بازار در تلاش برای خروج از افت تولید و فروش ناشی از همه‌گیری بوده‌اند، اما درحال‌حاضر تمام این تولیدکنندگان نتوانسته‌اند محصولات خود را از بحران نجات دهند و آمارها همچنان نشان از افت تولید این خودروها در سه‌ماهه سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ داشته است.

رشد تقاضا و فروش پیکاپ‌های فول‌سایز

در بخش پیکاپ‌های نیم‌تنی یا همان مدل‌های فول‌سایز، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ تغییرات چندانی حاصل نشده و از نظر رتبه‌بندی می‌توان گفت؛ هر محصول جایگاه‌ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حفظ کرده است. براساس اعداد ارائه‌شده از وضعیت تولید و بازار این خودروها می‌توان به این نتیجه رسید که تولید پیکاپ‌های فول‌سایز همچنان روبه‌افزایش است.

سیلورادو و جی‌ام‌سی‌سیرا جنرال‌موتورز بیشترین تعداد پیکاپ‌های فروخته‌شده روی یک پلت‌فرم مشترک را به دست آوردند، درحالی‌که فورد بیشترین فروش را در یک پلت‌فرم دارد.

براساس آمارهای منتشرشده در بازار ایالات متحده، جنرال‌موتورز در مجموع ۱۹۸هزار و ۵۸۴ دستگاه پیکاپ فول‌سایز به فروش رسانده است که شامل سیلورادو و سی‌یرا می‌شود و نسبت‌به سال قبل رشد ۲.۳درصدی را نشان می‌دهد. با این‌حال، فورد گرچه فروشی معادل ۱۵۲هزار و ۹۴۳ دستگاه در سری F داشته، اما با کاهش ۱۰.۲درصدی در تولید همراه بوده است.

شورولت سیلورادو نیز با رشد ۲.۴ درصدی توانسته است ۱۲۹هزار و ۹۸۷ دستگاه پیکاپ‌های فول‌سایز خود را به فروش برساند. آمار فروش رم نیز با ۱۵درصد کاهش به ۸۹هزار و ۴۱۷ هزار دستگاه رسیده و این ارقام برای جی‌ام‌سی‌سی‌یرا با ۴۱.۳ درصد رشد به ۱۵هزار و ۳۳۷ دستگاه رسیده است. نیسان تیتان نیز بر اساس این آمارها توانسته است در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ با رشد ۲.۶ درصدی ۴هزار و ۱۴۵ دستگاه فروش داشته باشد.

فروش «رنجر» و «هوندا ریج‌لاین» منفی شد

در سال ۲۰۲۴ به دلایل مختلف با بازار جدیدی در پیکاپ‌ها مواجه هستیم؛ موانع زنجیره تامین دوران بیماری همه‌گیر مدت‌هاست از بین رفته و به‌روزرسانی‌ها سرعت پیدا کرده‌اند. چراکه با گسترش سریع رقابت، خودروسازان تلاش بیشتری برای توسعه پیکاپ‌های خود انجام می‌دهد. این وضعیت روی بازار پیکاپ‌های میان‌سایز نیز تاثیر گذاشته است.

در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی نیسان با رشد ۲۶.۶ درصدی فروش فرانتیر همراه شد و توانست ۱۹هزار و ۷۴۴ دستگاه از این خودروها را به فروش برساند.

شورولت کلرادو نیز ۱۲.۶ درصد رشد و ۱۴هزار و ۹۲۲ دستگاه فروش را به ثبت رسانده است.

جیپ گلادیاتور اما با کاهش ۴درصدی در تولید به رقم ۱۲هزار و ۹۸۹ دستگاه رسیده است. تویوتا تاکوما نیز با افت ۵۵.۵ درصدی تنها فروش ۸هزار و ۳۱۰ دستگاهی را به ثبت رسانده است.

جی‌ام‌سی کانیون نیز با رشد ۹.۳ درصدی فروش ۵هزار و ۴۸۴ دستگاهی را تجربه کرده است.

هوندا ریج‌لاین و فورد رنج نیز در این میان با کاهش ۲۲.۳ و ۸۳.۳ درصدی تنها توانسته‌اند به ترتیب فروش ۳هزار و ۹۶۷ دستگاه و یک‌هزار و ۹۱۸ دستگاهی را به ثبت برسانند.

رقابت نابرابر «ماوریک» و «سانتاکروز» در بازار پیکاپ‌های جمع وجور

برخلاف دو بخش دیگر، در میان پیکاپ‌های جمع‌وجور بازار در آمریکا رقابت چندانی وجود ندارد. فورد در سال ۲۰۲۴، مدل ماوریک را به‌عنوان شروع وارد این بازار کرد. ‌

مدل‌های زیادی در این بخش وجود ندارد، اما همین دو مدل موجود در این بازار یعنی فورد ماوریک و هیوندای سانتاکروز رقابت برابری ندارند؛ فورد ماوریک با رشد ۸۱.۹درصدی فروش ۳۹هزار و ۶۱ دستگاه را به ثبت رسانده، درحالی‌که این رقم برای سانتاکروز با افت ۱۲درصدی همراه بوده و به یک دهم فروش ماوریک یعنی ۳ هزار و ۳۶۲ دستگاه رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =