کد خبر: 248719
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
سید سلمان ذاکر

سیدسلمان ذاکر *

معیشت مردم نباید به نرخ تورم و دلار گره بخورد، رکود اقتصادی از موارد خطرناکی است که باعث شده معاملات اصناف متوقف شود و بار سنگین مالیات و عوارض که روز به روز افزایش می‌یابد نیز به این معضل دامن می‌زند.

متاسفانه گره خوردن معیشت مردم به تورم و نرخ دلار، باعث شده است سفره اکثریت کارگران و فعالان صنعت کوچک شود. غلبه تورم بر شرایط زندگی اقشار کم‌درآمد و فاقد درآمد مشکلات جدی را ایجاد کرده است تا جایی‌که دهک‌های7 به پایین در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند که نیازمند ورود جدی مسئولان مربوطه است.

همان‌طور که خط فقر نشان می‌دهد؛ میزان افزایش حقوق کارمندان نیز پاسخگوی نیاز آنها نیست بنابراین دولت باید رفع تورم را جدی بگیرد و تحقق این مهم را در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

رکود اقتصادی در چند سال اخیر به معضلی بدل شده است که منافع اکثریت مردم جامعه را تحت‌شعاع خود قرار داده است. برخی کارشناسان اقتصادی این وضعیت را برای بنگاه‌های تولیدکننده در صنایع بزرگ را تهدیدکننده می دانند. کاهش تیراژ تولید و افزایش تقاضا برای محصولات بادوام نشان از این تغییر رویه در بازارهای کشور است.

این وضعیت می‌طلبد که دولت و مجلس یک جا برای بهبود معیشت مردم سنگ تمام بگذارند و برای تحقق این مهم در مرحله نخست می‌توان اقلام یازدهم‌گانه اساسی که برای سفره مردم پیش‌بینی شده است فارغ از نگاه دولت به بار مالی که به همراه خواهد داشت با قیمت پایین‌تر در اختیار مردم گذاشت، همچنین یارانه‌ها باید با نرخ تورم همسان‌سازی شود.

سال گذشته موضوع تشکیل صف خرید برای محصولات خودروسازان بود و امروز مشکل اصلی تامین کالا برای سبد خرید شهروندان است.

معیشت مردم نباید به نرخ تورم و تحریم‌ها گره بخورد چراکه کاهش تورم و دور زدن تحریم‌ها امری زمان‌بر بوده که نیازمند سیاست‌های راهبردی است ازسوی‌دیگر شرایط اقتصادی نباید متاثر از نرخ دلار باشد.

بی‌تردید تمام ارکان حاکمیت باید در جهت تامین رضایت عمومی گامی اساسی بردارند و در این مسیر از ظرفیت تولیدات داخلی و درآمد حاصل از فروش نفت، گاز، محصولات پتروشیمی، فولاد و خودروسازی استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =