واردات خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا سامانه فروش خودروهای وارداتی و سامانه فروش خودروهای برقی در اردیبهشت‌ماه، نخستین عرضه سال ۱۴۰۳ را انجام دهند. در عرضه‌های پیش رو، در کنار عرضه خودروهای قبلی محصولات جدید تویوتا، هوندا، نیسان و... حضور دارند و در سامانه خودروهای برقی هم محصولات تمام‌الکتریکی از نشان‌های معتبر اروپایی و آسیایی به فروش خواهند رسید

براساس اطلاعات رسیده، به‌زودی نخستین عرضه خودروهای وارداتی جدید در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد عرضه خودروهای وارداتی جدید در سامانه به‌زودی آغاز می‌شود. وی دراین‌باره گفت: «درحال حاضر سامانه خودروهای وارداتی در دست به‌روزرسانی است و پس از تکمیل آن، عرضه خودروهای وارداتی جدید در سال ۱۴۰۳ از سر گرفته می‌شود.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد نحوه فروش خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ گفت: «به‌دنبال آن هستیم تا فرآیند خرید خودروهای وارداتی از شرکت‌ها را آسان‌تر کنیم و به‌زودی شرایط جدید فروش خودروهای وارداتی را اعلام می‌کنیم.

همچنین در کنار سامانه عرضه خودروهای وارداتی، سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته‌ایم و در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای نخستین‌بار فروش این دسته از خودروها را آغاز می‌کنیم که شرایط خرید به‌مراتب راحت‌تری را از خودروهای وارداتی دیگر دارند.»

مهدی ضیغمی درمورد روند واردات خودرو گفت: «خوشبختانه روند ورود خودروهای خارجی به‌کشور در شرایط خوبی قرار دارد و درحال حاضر به‌دنبال آن هستیم که فرآیند ترخیص و تحویل خودروها به‌مشتریان را سریع‌تر کنیم. از اواخر سال گذشته تیراژ قابل توجهی از خودروهای خارجی به‌گمرکات کشور رسیده‌اند و در سال جدید، به‌دلیل مدیریت فضای تخلیه خودروها، قراردادهای جدیدی را با گمرکات دیگر منعقد کرده‎‌ایم. این روزها گمرکات خودرویی کشور حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی را در خود جای داده‌اند و به‌دنبال ترخیص و تحویل هرچه‌سریع‌تر این خودروها هستیم. به‌عنوان مثال گمرک بندر شهید باهنر بندرعباس، میزبان تیراژ به‌مراتب بالاتری از خودروهای وارداتی نسبت به‌دوره قبلی واردات است و از ابتدای سال جاری، حجم قابل توجهی از خودروهای برقی و بنزینی خارجی به گمرک شهید رجایی آمده‌اند.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: «تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا سامانه فروش خودروهای وارداتی و سامانه فروش خودروهای برقی در اردیبهشت‌ماه، نخستین عرضه سال ۱۴۰۳ را انجام دهند. در عرضه‌های پیش رو، در کنار عرضه خودروهای قبلی، محصولات جدید تویوتا، هوندا، نیسان و… حضور دارند و در سامانه خودروهای برقی هم محصولات تمام‌الکتریکی از نشان‌های معتبر اروپایی و آسیایی به‌فروش خواهند رسید.»

همچنین احتمالا در دوره جدید فروش خودروهای وارداتی، محصولاتی مانند تویوتا لوین بنزینی، تویوتا لوین هیبرید، هوندا e-NS۱، لاماری ایما HEV، هوندا سیتی، نیسان سیلفی و... به‌فروش می‌رسند.از طرفی سیاست دستوری دولت برای کنترل قیمت خودرو در مبدا، در کنار همه عارضه‌های منتج از قیمت‌گذاری دستوری، حداقل سبب جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت در کف بازار شده است.

بنابراین اگر بخواهیم منطقی به‌داستان قیمت خودرو در بازار نگاه کنیم، باید علت پیشی گرفتن قیمت خودرو نسبت به‌تورم عمومی سالانه کشور را در دو دسته از دلایل، نخست عوامل اقتصادی و دوم ناترازی عرضه و تقاضای ناشی از ممنوعیت مطلق واردات در دولت دوازدهم، جست‌وجو کنیم.

بررسی این آمارها بیانگر آن است که رفتار حمایت‌گرایانه دولت‌ها از صنعت‌خودرو بدون توجه به امر رقابتی‌سازی در بازار نمی‌تواند راهکار درستی برای سوق دادن این صنعت به‌سمت توسعه باشد.

به‌طور کلی تولیدات خودرو از منظر اقتصادی بستگی به‌توانایی رقابت در هر بازار دارد. وقتی ارزش‌های رقابتی از بازار حذف شود، نتیجه آن ناکارآمدی است. بنابراین در سال‌هایی که واردات خودرو ممنوع بوده، دولت مجبور شده برای غلبه بر ناترازی عرضه و تقاضا، به‌روش‌های نامطلوبی نظیر قرعه‌کشی روی آورد.

افزایش قیمت ۴۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۴۵ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۳۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۰۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۵ میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۶ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۰۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

درعین حال روز گذشته در گروه خودروهای خارجی، شاهد افزایش بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی دو مدل خودرو بودیم؛ جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =