کد خبر: 248752
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
خودروسازان

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « رنکینگ فروش ایران‌خودرو و سایپا در میان ۵۰ خودروساز پرفروش جهان » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

گزارش سالانه JATO Dynamics از ۱۰۰ خودروساز پرفروش جهان حکایت از آن داشت که سه شرکت خودروساز داخلی نیز توانسته‌اند در این رنکینگ جایی برای خود پیدا کنند.

بنا بر این گزارش، ایران‌خودرو، سایپا و زامیاد پس از برندهای چینی‌، هندی‌ و رومانیایی‌ شامل چانگان، جیلی، چری، ماهیندرا، داچیا و JAC به ترتیب در رتبه‌های ۴۲ و ۴۳ و ۹۸ آمار فروش جهانی ایستادند.

صدر این جدول به تویوتا اختصاص دارد که در سال گذشته میلادی، نزدیک به ۹.۵میلیون دستگاه خودرو فروخت. جایگاه دوم نیز در این رتبه‌بندی با حدود ۵.۳میلیون دستگاه به فولکس‌واگن و سومین سکو نیز با حدود ۴.۲میلیون دستگاه به فورد تعلق گرفته است. هیوندای و هوندا نیز به ترتیب با فروش حدود ۴ و ۳.۵میلیون دستگاه در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. رده‌های ششم تا دهم این رده‌بندی را نیز نیسان، کیا، سوزوکی، BYD و شورلت در اختیار گرفته‌اند. خودروسازان ایرانی حاضر در این جدول، تنها شرکت‌های پرفروش‌ تماما متکی به بازار داخل کشورشان هستند.

ایران‌خودرو و سایپا به لطف فروش در بازار بسته ایران و بدون تکیه بر بازارهای خارجی و هدف‌گذاری صادارتی در رتبه‌های ۴۲ و ۴۳ آمار فروش جهانی جا خوش کرده‌اند.

در سال گذشته میلادی، ایران‌خودرو در مجموع ۵۹۰هزار و ۷۲۹ دستگاه خودرو به فروش رساند. این رقم براساس رده‌بندی جهانی، ایران‌خودرو را به جایگاه ۴۲ پرفروش‌ترین برندهای خودرویی در سال ۲۰۲۳ رساند.

سایپا نیز سال ۲۰۲۳ را با فروش ۴۹۳هزار و ۱۸۷ دستگاه خودرو به پایان رساند. این خودروساز دولتی از منظر فروش اکنون چهل‌وسومین خودروساز پرفروش جهان به شمار می‌رود.

هرچند جایگاه این دو خودروساز در میان ۵۰ خودروساز پرفروش جهان به لحاظ اعداد و ارقام ارزنده است، اما پرسش اصلی این است که آیا درصورت واردات گسترده خودرو با تعرفه‌های متعارف، آیا محصولات داخلی قابلیت حفظ سهم فروش خود را از بازار کشور خواهند داشت یا همین بازار داخلی را نیز که فارغ دغدغه بازارگشایی خارجی و رصد مقاصد صادراتی با محصولات غیررقابتی در اختیار گرفته‌اند، تا حد بسیاری از دست خواهند داد.

گفتنی است؛ در میان خودروسازان داخلی، نام زامیاد نیز در جدول آمار فروش خودروسازان بزرگ جهان به چشم می‌خورد. زامیاد در سال گذشته میلادی درمجموع ۴۶هزار و ۳۵۶ دستگاه خودرو به فروش رساند.

این خودروساز داخلی اکنون در رده ۹۸ جدول آمار پرفروش‌ترین خودروسازان جهان است. در این خصوص نیز پرواضح بوده که این عدد با تکیه بر محصول وانت‌نیسان حاصل شده است که برخلاف تصور عمومی دست‌کم به پاکستان صادرات دارد. اما انتظار می‌رود با حمایت مالی دولت وانت‌نیسان نیز جای خود را به نسخه به‌روزشده خود (اکستند) دهد که از جهات مختلف به‌روزرسانی و استانداردسازی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =