الکتروباس‌

غیر از اراک برخی از شهرهای کشور ازجمله تهران، کرج، اصفهان و مشهد هم نسبت به خرید اتوبوس برقی اقدام کرده‌اند که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است

تکاپوی استفاده از خودروهای برقی در ایران، به الکتروباس‌ها رسیده است و خبرهای مختلفی از خرید و بهره‌برداری از این خودروها برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی کشور به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین خبر، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی اراک اعلام کرده است که این شهر برای نخستین بار به‌صورت عملیاتی از اتوبوس‌های برقی استفاده کرده، این در حالی است که پیش از این خبرهایی درخصوص خرید اتوبوس‌های برقی توسط کرج و اضافه‌شدن الکتروباس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت منتشر شده بود، اما حالا به‌گفته علی‌اصغر غفاری به نظر می‌رسد ورود اتوبوس به این شهرها در هیچ یک از شهرها عملیاتی نشده و اراک قرار است نخستین شهری باشد که به صورت عملیاتی از این خودروها استفاده می‌کند. سال گذشته قراردادهایی در این خصوص منعقد شد و حتی شهردار کرج اعلام کرد اتوبوس‌های برقی به‌زودی در این شهر مسافران را جابه‌جا خواهد کرد، اما خیلی زود اخباری درخصوص عدم ورود اتوبوس‌های برقی به این کلان شهر منتشر شد. در پایتخت نیز با اختلاف نظرهایی که بین شهرداری و خودروساز رخ داد، عملا اتوبوس برقی وارد چرخه حمل و نقل نشد تا این اراک باشد که عملیاتی شدن استفاده از این خودروها را اعلام کند.

اولین شهر بهره‌بردار از اتوبوس‌های الکتریکی

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: «اتوبوس برقی به‌صورت عملیاتی به ناوگان حمل‌ونقل اراک به‌عنوان اولین شهر در کشور اضافه شده است و تا هفته آینده ۶ دستگاه دیگر نیز اضافه می‌شود.»

علی‌اصغر غفاری بیان کرد: «اواخر سال گذشته از شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس برقی بازدید شد و روند ساخت این دستگاه در شرکت‌های بازدیدشده مورد بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار کرد: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در نهایت شرکت ایران‌خودرودیزل برای خریداری این اتوبوس‌ها انتخاب شد.»

غفاری درخصوص علت انتخاب این شرکت تصریح کرد: «بیشتر شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس برقی در واقع مونتاژکننده دستگاه بودند و اتوبوس از کشوری مانند چین وارد می‌شدریال اما شرکت ایران‌خودرودیزل مراحل طراحی و ساخت اتوبوس را قبلا انجام داده و بعد از مطالعه و بررسی نیز تولید کرده است که به همین دلیل خریداری از این شرکت انجام شد.»

پایتخت از خرید الکتروباس بازماند

غفاری در حالی اراک را به‌عنوان نخستین شهر بهره‌بردار از اتوبوس‌های برقی معرفی می‌کند که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران سال گذشته وعده داده بود که تا پایان دی‌ماه سال گذشته، ۳۰ دستگاه اتوبوس برقی یکی از مسیرهای اتوبوسرانی پایتخت به‌کارگیری می‌شود.

همچنین گفته بود که این اتوبوس‌ها قرار بود در آبان‌ماه به شهر تهران برسند. در نخستین جلسه شورای شهر تهران نیز که در فروردین سال جاری برگزار شد، رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرده بود که اتوبوس‌های الکتریکی امسال به تهران برسند. مهدی چمران همچنین وعده داده که در سال جاری شاهد ورود 2500 دستگاه اتوبوس برقی به تهران باشیم.

اتوبوس‌های الکتریکی به کرج هم نرسیدند

تهران به‌عنوان پایتخت در حالی از ورود و به کارگیری اتوبوس‌های برقی بازمانده و جایگاه خود را به اراک واگذار کرده است که پیش از این نیز کرج در اقدامی مشابه به‌عنوان نخستین سفارش‌گذار اتوبوس‌های برقی ساخت داخل عنوان شد. شهردار کرج در این خصوص اعلام کرده بود که 7هزار میلیارد ریال به خرید اولین اتوبوس‌های برقی این کلانشهر اختصاص یافته است.

مهرداد کیانی همچنین گفته بود که اتوبوس‌های برقی در آینده نزدیک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج اضافه می‌شود که نقش موثری در کاهش آلودگی محیط‌زیست و توسعه خدمات ارزان حمل‌ونقل عمومی دارد.

طبق اعلام وی قرار بود تا پایان سال گذشته بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به شبکه حمل‌ونقل عمومی کرج افزوده شود؛ موضوعی که در نخستین گام‌های خود متوقف شد و کرج هم نتوانست شهری برخورداری از الکتروباس‌ها شود.

شهرهای بزرگ؛ بازنده خرید اتوبوس‌های الکتریکی!

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی اراک نیز بااشاره به توقف خرید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شهرهای مختلف اظهار کرده است که برخی از شهرهای کشور از جمله اصفهان و مشهد نسبت به خرید اتوبوس برقی اقدام کرده‌اند اما به صورت عملیاتی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و به همین دلیل اراک اولین شهر استفاده‌کننده از این دستگاه در ناوگان حمل‌ونقل شهری کشور است.

وی گفت: «مجوز خریداری ۳۰ دستگاه اتوبوس برقی برای اراک صادر شده و تاکنون خرید ۱۰ دستگاه صورت گرفته که چهار دستگاه آن اواخر سال گذشته وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شد و ۶ دستگاه دیگر نیز در مرحله نصب دستگاه کارت‌خوان و بارکدخوان گوشی همراه قرار دارد.» غفاری در پایان بیان کرد: «هزینه خریداری هر دستگاه اتوبوس برقی از شرکت ایران‌خودرودیزل ۱۵۰میلیارد ریال است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =