کد خبر: 248777
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
روح‌اله ایزدخواه

روح‌ا... ایزدخواه *

در مجلس یازدهم، هم بحث ساماندهی صنعت و بازار خودرو را دنبال کردیم و هم موضوع واردات خودرو را در دستور کار قرار دادیم، اما هم دولت قبلی که تقریباً پایان دوران کاری‌اش با شروع کار ما توأم شده بود و هم دولت فعلی، از اینکه مجلس در این رابطه به آن‌ها کمک کند، فرار کردند.

این دو دولت دائما اعلام می‌کردند مجلس به صنعت و بازار خودرو ورود نکند و خودمان این شرایط را درست می‌کنیم، اما شاهدیم اوضاع به‌سامان نشد. درخصوص ساماندهی صنعت خودرو طرحی را با ۲۰ ماده آماده کردیم، ولی هم دولت دوازدهم و هم دولت سیزدهم با آن مخالفت کردند و از طرفی، افرادی هم از داخل مجلس مانع به نتیجه رسیدن این طرح می‌شدند و در نهایت هم این طرح به جایی نرسید و شرایط بهبود پیدا نکرد.

در آخرین اقدام نیز رسیدیم به موضوع واردات خودرو. در این رابطه مصوبه داشتیم که همه افراد حقیقی و حقوقی در حد نیاز کشور بتوانند کار واردات خودرو را انجام دهند، به طوری که لطمه‌ای به تولید داخل وارد نشود. در موضوع تامین ارز هم گفته بودیم از محل ارز اشخاص و ارز خارج شمول و بدون منشأ باشد که این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و به چیز دیگری تبدیل شد.

حال با این اتفاقات می‌بینیم موضوع واردات خودرو قفل است و اگر هم وارداتی صورت می‌گیرد، قطره‌چکانی است. به این ترتیب معتقدم برای موضوع سامان دادن به صنعت و بازار خودرو، مجلس باید بدون هیچ ملاحظه‌ای و بدون توجه به باشگاه خودرویی کشور و مدیرانی که ۳۰، ۴۰سال در این بخش صاحب نفوذ و صندلی هستند، چه مدیران مستقیم و چه مدیران غیرمستقیم و چه مقاماتی که دخالت می‌کنند و مسئولیت هم نمی‌پذیرند و پاسخگویی به مجلس و مردم هم ندارند، این لابی را کنار بزند و به صورت منطقی، یک‌بار سیاست صنعت خودرو را تنظیم و دولت را هم ملزم به اجرا کند.

برای رسیدن به این مهم، دستگاه‌های دیگر مثل هیات‌عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بیایند و همکاری کنند، نه اینکه ما در مجلس پس از چند ماه پیگیری همه ابعاد، شاهد تغییرات اساسی در تشخیص مصلحت نظام باشیم.

باید با قاطعیت برای رفع این چالش اقدام کنیم و شاید این جراحی، هم درد داشته باشد، هم خونریزی و هم صدای برخی را دربیاورد. امروز به جایی رسیدیم که نه توانمندی‌های واقعی صنعت کشور در بخش خودرو فعال می‌شود، نه مردم از بازار خودرو راضی هستند و از طرفی بازار خودرو کشور را در اختیار خودروسازان درجه ۴، ۵ قرار می‌دهیم، آن هم بدون کسب تکنولوژی و بدون تسلط بر فناوری.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =