پژو پارس

طبق بخشنامه اخیر «ایران‌خودرو» چهار مدل پژو پارس تغییر قیمت داشته است

اسفندماه سال گذشته ایران‌خودرو بنا بر ضرورت برآورد تعهد خود نسبت‌به مشتریان پژوپارس، مجوز ادامه تولید این خودرو تا پایان بهار سال ۱۴۰۳ را دریافت کرد.

بر این اساس، به‌نظر می‌رسد پژو پارس تا اطلاع ثانوی روی خط تولید خواهد بود. از سوی دیگر، بخشنامه جدید ایران‌خودرو نشان می‌دهد سرانجام هشدارهای ایران‌خودرو درخصوص زیان انباشته تولید یکی از پرطرفدارترین محصولاتش یعنی پژو پارس شنیده شده و شرکت توانسته است مجوز تغییر قیمت را دریافت کند. بدین‌ترتیب می‌توان حدس زد خانواده پارس حتی پس از بهار نیز روی خط تولید باقی می‌ماند.

تغییر قیمت چهار مدل پژو پارس

طبق بخشنامه اخیر ایران‌خودرو، چهار مدل پژو پارس برای متقاضیان اولویت زمستان این خودرو تغییر قیمت داشته است. از بین این چهار مدل، پژو پارس‌سفارشی ELX با موتور XU7P بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. این خودرو حدود ۱۵۷میلیون تومان گران‌تر شده و حالا با قیمت کارخانه‌ای ۴۳۹میلیون و ۵۲۹هزار تومان به فروش می‌رسد. البته این قیمت بدون احتساب مالیات ارزش‌افزوده (۱۰درصد)، بیمه، شماره‌گذاری و... است.

با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، پژو پارس با موتور XU7P با قیمت درِ کارخانه‌ای تقریبا ۳۷۲میلیون تومان، با نرخ نهایی ۴۴۵.۷۴۲.۳۰۰ به مشتری تحویل داده می‌شود.

بدین‌ترتیب متقاضیان با اولویت بهار۱۴۰۳ موظف به پرداخت مابه‌التفاوت مترتب بر قیمت این خودرو هستند. به همین منوال، قیمت پژو پارس معمولی با موتور XU7P نیز با ۱۲۵میلیون تومان افزایش به ۳۷۲.۹۵۸.۴۷۲ تومان، قیمت پژو پارس با موتور TU5 با ۱۳۷میلیون تومان افزایش به ۴۰۲.۰۴۶.۰۷۲ تومان و قیمت پژو پارس سفارشی با موتور XU7P با ۱۲۰میلیون تومان افزایش به ۳۸۰.۸۷۱.۲۸۸ تومان رسیده است.

پایان مدت‌ها بلاتکلیفی

افزایش قیمت کارخانه‌ای پژو پارس پس از مدت‌ها بلاتکلیفی سرانجام درحالی اعمال شد که گفته می‌شود شرکت سازنده از مدتی قبل مجوزهای لازم برای اعمال این افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده بود، اما تاکنون قیمت پژو پارس ثابت ماند. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت این خودرو، زیان‌ده بودن آن برای ایران‌خودرو با قیمت پیشین عنوان شده است. به گفته فعالان و کارشناسان صنعت خودرو، پژو پارس در گذشته زیان‌ده‌ترین محصول این شرکت خودروساز بوده و قیمت جدید می‌تواند این معضل را برطرف کند.

حاشیه سود همچنان بالای پژوپارس

با توجه به تورم سالانه بالا و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، این اقدام ایران‌خودرو تا حدودی قابل پیش‌بینی بود، اما حتی با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای، هنوز اختلاف قابل‌توجهی میان قیمت بازار آزاد و کارخانه برای پژو پارس وجود دارد. براساس برآوردها، خرید این خودرو با قیمت کارخانه‌ای جدید می‌تواند سود حدود 50درصدی را برای مشتریان به همراه داشته باشد. از این رو، به‌نظر نمی‌رسد این افزایش قیمت، تقاضای خرید آن را کاهش دهد.

برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس

باتوجه به محبوبیت و کارایی مناسب پژو پارس به عنوان یک سدان شهری، افزایش تیراژ تولید پژو پارس در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته است تا از یک‌سو بتواند تقاضای موجود را پاسخگو باشد و از سوی دیگر، با عرضه بیشتر، از التهاب و گران‌فروشی این خودرو در بازار آزاد جلوگیری کند.

بر همین اساس، سرانجام در روز نهم فروردین‌ماه امسال، ایران‌خودرو اعلام کرد: «با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، ظرفیت تولید محصول پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال کاری ۱۴۰۳، در کمتر از دوماه به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.»

گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌منظور افزایش ظرفیت تولید محصول پارس و فراخوان متقاضیان طبق اولویت‌بندی سامانه یکپارچه، با هماهنگی با شبکه تامین و قطعه‌سازان این خودرو، ظرفیت تولید روزانه را از ۴۰۰دستگاه از ابتدای امسال، به تدریج به ۷۰۰ دستگاه در کم‌تر از دو ماه خواهد رساند.

این اقدام ایران‌خودرو پیرو تمدید مجوز تولید پارس ازسوی سازمان ملی استاندارد برای بهار امسال صورت گرفته است. به این ترتیب، با افزایش ظرفیت خطوط پارس در پایگاه‌های تولیدی ایران‌خودرو، تولید این محصول طبق مجوز صادره با حداکثر ظرفیت تولیدی که تاکنون وجود داشته است، ادامه خواهد داشت.

طرح تبدیل پارس با اولویت زمستان ۱۴۰۲

گروه صنعتی ایران‌خودرو درعین‌حال، طرح تبدیل خودروهای پژوپارس متعلق به متقاضیان با اولویت زمستان 1402 را به محصول جدید سورن پلاس مجهز به پیشرانه XU7P اعلام کرد.

این اقدام در راستای به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت محصولات این شرکت صورت می‌گیرد. براساس اطلاعات منتشرشده، قیمت تعیین‌شده برای پژو پارس در شرایط فروش نقدی، 4میلیارد و 457میلیون و 423هزار ریال اعلام شده است. این خودرو با کد کلاس 35106 و شماره برنامه فروش 108432 و 108437 در رنگ سفید عرضه می‌شود و موعد تحویل آن 60روزه است.

اما در مقابل، متقاضیان می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ، خودرو سورن‌پلاس مجهز به پیشرانه XU7P با کد کلاس 58402 و شماره برنامه فروش 108434 و 108439 را در رنگ سفید و مشکی با قیمت 4میلیارد و 648میلیون و 914هزار ریال خریداری کنند. البته برای این گزینه، تخفیف 15میلیون تومانی در نظر گرفته شده و موعد تحویل آن 90روزه است.

علاوه بر شرایط فروش نقدی، گروه صنعتی ایران‌خودرو شرایط فروش اقساطی را نیز برای سورن‌پلاس مجهز به موتور XU7P در نظر گرفته است. در این حالت، متقاضیان باید مبلغ 3میلیارد و 653میلیون و 314هزار ریال را به‌عنوان ودیعه پرداخت کنند و چهار فقره چک به مبلغ 250میلیون ریال با سررسیدهای 15اردیبهشت، 15مرداد، 15 آبان و 27 اسفند 1403 ارائه دهند.

شماره این برنامه فروش اقساطی 108435 و 108441 است و موعد تحویل این گزینه نیز 90 روزه است. متقاضیان برای آگاهی از جزئیات بیشتر و شرایط نهایی می‌توانند نمایندگی‌های مجاز گروه صنعتی ایران‌خودرو تماس بگیرند و اطلاعات را از منابع رسمی کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =