کد خبر: 248831
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
صنعت خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ضرورت شفافیت بیشتر در سیاستگزاری‎ها» پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت خودرو در ایران طی یکی، دو دهه اخیر با موضوع و چالش بسیار مهمی به نام کیفیت مواجه بوده است. کیفیت خودروها به‌زعم همه طرف‎ها از خودروساز گرفته تا قطعه‎ساز، مدیران دولتی و البته ذی‎نفع نهایی یعنی مشتریان چندان رضایت‌بخش نبوده است. تقریبا همه بر پایین بودن کیفیت خودروها تاکید دارند و برای آن هم دلایل مختلفی بیان می‎کنند. خودروساز و قطعه‎ ساز، قیمت‎ گذاری دستوری و مشتریان خودروساز را متهم می‌کنند.

البته طی سال‎های اخیر همواره گزارش‎هایی ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، (isqi) منتشر می‎شد که نشان‌دهنده وضعیت کیفی خودروهای داخلی بود. هرچند چندسالی است این گزارش‎ها مانند قبل دیگر به‌طور شفاف اعلام نمی‌شوند اما افکار عمومی علاقه‌مند است تصمیمات ریزودرشتی که توسط سیاستگزار اتخاذ می‌شود نیز به طور شفاف اعلام شود.

اگرچه برخی گزارش‎های منتشرشده نشان می‎دهند جز برخی مدل‎های چینی و البته مونتاژی‎های باکیفیت خارجی مابقی خودروها با یک یا دو و نهایتا سه‌ستاره کیفی به بازار عرضه می‌شدند.

وقتی دلیل عدم‌انتشار این گزارش‎ها را جویا می‎شویم پاسخ شفافی دریافت نمی‌کنیم. ظاهرا وزارت صمت نیز تمایلی به انتشار این گزارش‎های کیفی ندارد. هرچند برخی نیز معتقد هستند خودروسازان هم از این‌کار استقبال نمی کنند.

براساس شنیده‎ها کیفیت مونتاژ برخی خودروهای چینی نیز طی یکی دو سال اخیر افت چشمگیری داشته است. هرچند در برخی مدل‌ها این خودروها توانسته‎اند امتیازات بالایی کسب کنند.

در مورد خودروهای داخلی نیز ظاهرا شرایط به‌صورت سینوسی بوده و کیفیت تولید بر یک مدار مشخص حرکت نمی‎کند.

عدم شفافیت در حوزه تولید و کیفیت ناشی‌از تصمیمات کلان است. این عدم شفافیت نه فقط در بحث تولید، بلکه در بحث واردات خودرو نیز دیده می‌شود.

یک روز گفته می‎شود قرار نیست خودروهای دست‌دوم وارد شود و روز دیگر می‌گویند ارز برای واردات این خودروها تامین شده و به زودی آیین‌نامه ابلاغ می‌شود.

عدم اجرای قانون در این بخش از صدها روز عبور کرده و این عدم شفافیت در تصمیم‌گیری باعث شده است بازار هم دچار مشکل شود. بخش سیاستگزار با عدم شفافیت در بسیاری از تصمیم‎ گیری‎ها شرایط را برای تولیدکننده و مشتری سخت کرده است.

در حوزه کیفیت؛ عدم انتشار گزارش‎ها، در حوزه قیمت‎گذاری یک بام و دو هوا بین شورای رقابت و سازمان حمایت، در حوزه تولید و فروش خودروها نیز با قرار دادن سامانه فروش و بعد تغییرنام آن به سامانه نوبت‌دهی و روزی هم با غیرالزام‌آور بودن ثبت‌نام در این سامانه، گردش مالی و تولید را در کشور زیر سوال برده است.

در حوزه واردات خودرو نیز یک‌روز از ورود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور صحبت و درنهایت گفته می شود تنها ۸ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است.

این عدم شفافیت به حدی رسیده که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرده است تصمیم‌گیران برای بخش صنعت متعدد شده‌اند و هر روز نیز شاهد تصمیم‌گیری جدید و غیرمرتبط در حوزه تولید و واردات خودرو هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =