محمد رضوانی‌فر

محمد رضوانی‌فر *

براساس آمار گمرک، پارسال ۸۶۰هزار تن قطعات و اجزای خودرو و موتورسیکلت به ارزش ۸.۴ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

میزان واردات و صادرات اجزا و قطعات مربوط به وسایل نقلیه از تعداد ۲۶۱ کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی ۸۶۰ هزار تن و به ارزش ۸.۴ دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۳درصدی در ارزش و ۲۴درصدی در وزن داشته است.

در سال ۱۴۰۲ صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت ۱۴۱میلیون دلار بود، که بیش از ۲۵درصد نسبت‌به سال ۱۴۰۱ افزایش نشان می‌دهد.

با تفکیک دو وسیله‌نقلیه خودرو و موتورسیکلت از هم، در بخش خودرو که حدود ۲۱۷ کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشور حدود ۱۳۳ میلیون دلار بوده، که افزایش بیش‌از ۲۵درصدی نسبت‌به سال ۱۴۰۱ داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران‌خودرو، سپاهان‌خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازارهای صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

میزان واردات قطعات و اجزای خودرو نیز ۷۶۹ هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش ۳۲درصد و از لحاظ وزنی ۲۴ نسبت‌به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت. کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و کوروش‌موتور آریا بالاترین آمار واردات قطعات و اجزای خودرو را به خود اختصاص دادند. چین با ۷۱درصد، بزرگ‌ترین مبدأ وارداتی این محصولات به کشور بود، امارات‌متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتورسیکلت در سال گذشته حدود ۱۴درصد از نظر وزنی و ۱۲.۵درصد لحاظ ارزشی نسبت‌به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، که این میزان حدود ۸.۶میلیون دلار بوده است.

بازارهای اصلی این محصولات کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند. واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال۱۴۰۲ حدود ۷۸۲میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش ۴۱درصدی داشته است. شرکت‌های کویرموتور، نیروموتور سامان و نیروموتور سهند بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصولات بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =