کد خبر: 248867
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۵
ساسان قربانی

بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو پر شده از اجناس غیر اصل و تقلبی که کیفیت مناسبی ندارد و بلافاصله پس از نصب دچار مشکل می‌شود. این روند هزینه‌های بسیاری روی دست مردم گذاشته است. واردات قطعات از چین آن هم قطعات بی‌کیفیت چالش‌های بسیاری برای مصرف‌کننده و تولیدکننده ایرانی ایجاد کرده است. روندی که زودی باعث از بین رفتن قطعه‌ساز ایرانی خواهد شد.

در همین زمینه ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت قطعات موجود در بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مردم چگونه می‌توانند بدانند که منشأ قطعات کجاست؟

برخی افراد و تعمیرکاران اطلاعی از منشأ قطعه ندارند و ممکن است آن را استفاده کنند و نمی‌دانند قطعه اصل نیست. برخی قطعات غیراصل با قیمت پایین وارد بازار می‌شوند که توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند، اما باید در نظر داشت قطعه ارزان، قطعا از نظر کیفی در درجه پایینی قرار دارد. باید گفت که واردات گسترده قطعات غیر اصل، نه به نفع صنعت و نه به نفع مردم و نه به صلاح کشور است.

چرا قطعات چینی موجود در بازار ایران کیفیت مناسبی ندارند؟

با واردات گسترده قطعات غیراصل به بازار، دست قطعه‌سازان داخلی از بازار کوتاه شده ‌است. باید این موضوع را در نظر داشت که در چین قطعات خودرو در سطوح کیفی متفاوتی تولید می‌شوند؛ واردکنندگان ایرانی اما قطعات بی‌کیفیت را برای واردات به کشور انتخاب می‌کنند و می‌توان گفت قطعه‌ای که به کشور وارد می‌شود، بی‌کیفیت‌ترین قطعه چینی است که منافع مردم را در خطر می‌اندازد.

با این شرایط سرنوشت قطعه سازان ایرانی به کجا خواهد رسید؟

شما هر سمت را نگاه می‌کنید، از بازار قطعات خودرو گرفته تا بازار لوازم‌خانگی، پوشاک و خودرو در انحصار چین است. در صنعت خودرو شاهد هجوم بی‌سابقه انواع خودروهای چینی به بازار هستیم اما از آنجاکه خودروهای چینی در تیراژ محدود به کشور وارد می‌شوند، برای قطعه‌ساز ایرانی، ساخت قطعات صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه قطعات خودروهای چینی نیز از چین وارد می‌شوند و در آخر در کارخانه قطعه‌ساز ایرانی بسته می‌شود و بحث حمایت از تولید داخلی مغفول می‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =