موسی ترابی ، کارشناسان حوزه صنعت خودرو

چین در تلاش است سهم خود در بازارهای بین‌المللی خودرو را افزایش دهد و به رقیبی برای خودروسازان ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و آمریکایی تبدیل شود؛ حال این سوال مطرح است اگراین روند ادامه یابد، آینده‌ خودروسازی ایران چه رنگ و بویی خواهد داشت.‍

در ادامه موسی ترابی، فعال و کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود می پردازد.

خودروسازی ایران از صنعت خودرو چین با سابقه‌تر است، به نظر شما دلایل رشد سریع صنعت خودرو چین به نسبت دیگر خودروسازان آسیایی چیست؟

آن‌چه ابتدا صنعت خودرو چین را در ریل توسعه قرار داد، سرمایه‌گذاری خودروسازهای خارجی بود؛ اما شرط چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی به‌خوبی نشان می‌دهد این کشور از دهه‌ها قبل برای تبدیل‌شدن به قطب خودروسازی دنیا برنامه‌ریزی کرده است. قیاس صنعت خودروسازی ایران و چین به دلایل مختلفی کارشناسانه نیست.

آیا تولید خودروهای برقی می‌تواند عقب‌ماندگی صنعت خودرو ایران را به نسبت دیگر رقبای آسیایی جبران کند؟

کیفیت پایین سوخت، هزینه گزاف آن و استهلاک بالای خودروهای بنزینی برای خودروهای الکتریکی فرصتی را فراهم می‌کند تا بتوانند بازار نوظهوری را برای نیازهای جدید خلق کنند. در ایران و با تشدید آلودگی هوا به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی، خودروهای الکتریکی می‌توانند فرصتی ایده‌آل برای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا داشته باشند؛ البته این ابهام که تولید برق به چه قیمتی و با سوزاندن چه سوختی، در کدام نقطه از کشور انجام خواهد شد، خود محل بحث است؛ چراکه این موضوع می‌تواند آلایندگی چندبرابری برای شهرهای اطراف و محیط‌زیست به‌وجود آورد.

به‌نظر شما همکاری خودروسازان داخلی با همتایان چینی می‌تواند زمینه را برای رشد خودروسازان ایرانی در عرصه جهانی فراهم آورد؟

برنده‌ واقعی در بازار خودرو جهان، بی‌تردید تولیدکنندگان محصولات برای مصرف‌کنندگان عام هستند. اگر هر خودروساز بتواند به رقیبی جدی برای خودروسازان بزرگ ژاپنی، کره‌ای، فرانسوی، آلمانی و آمریکایی تبدیل شود، رقابت در بازار خودرو جهانی داغ‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    صنعت خودروسازی ایران که به حالت عادی هم رنگ و بویی نداره دیگه اگر اون اومد دیگه کامل باید تخته بشن در خودروسازان همین الان هم اگر درشون تخته بشه هم خوبه دیر نشده .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =