بورس

با بررسی گزارش‌های عملکرد سالانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی صنعت خودرو و ساخت قطعات در بازار سرمایه طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، مشخص می‌شود درآمدهای عملیاتی صنعت خودرو طی این ۵ سال نزدیک به ۱۱برابر شده است.

بر این اساس،درآمد صنعت خودرو در سال ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۴۶هزار میلیارد تومان بوده، در حالیکه این رقم تا در سال گذشته به ۴۹۸هزار میلیارد تومان رسیده که حاکی از رشد ۱۱برابری است. البته درآمد عملیاتی این صنعت بورسی در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۸۲،۸۵ و ۳۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

ادامه رشد شاخص‌کل بورس

روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۴۰هزار نوبت معاملاتی ۹۹۰میلیون سهم به ارزش ۴۱۳ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با کاهش روبه‌رو شد.

همچنین ارزش بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته به بیش‌از ۲۷۹ هزار میلیارد تومان رسید. این درحالی است که روز چهارشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۹۴۶واحدی در محدوده ۲میلیون و ۳۰۴ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با رشد ۴.۶۴۵ واحدی در محدوده ۷۶۳ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۳میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۹ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس هم با افزایش ۱۱۶واحدی در محدوده ۲۵هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۸.۷ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دلایل بنیادی برای حرکت شاخص‌کل بورس و عبور آن از سقف خود، ایجاد شده یا درحال شکل‌گیری است که براساس آن اعداد فعلی شاخص‌کل، مخابره خواهد شد. به‌خصوص اینکه کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد، ارزش دلاری بازار و حتی جذاب نبودن سایر بازارها به دلیل رشدهای قبلی، ازجمله دلایلی هستند که شاخص‌کل در ۳‌ماهه اول سال، سقف تاریخی خود را می‌شکند.

همچنین فاصله بیش‌از ۵۰ درصدی ایجادشده نرخ نیما با دلار آزاد سبب شده است حاشیه سود شرکت‌ها به صورت معناداری کاهش پیدا کند. اما در این روزها شاهد رشد آرام ولی ممتد نرخ دلار نیما هستیم که می‌تواند رفته‌رفته سود بر باد رفته را بر جیب شرکت‌ها برگرداند.

به زعم کارشناسان، دولت باید با فاصله گرفتن از تصمیمات ناگهانی، سیاستگزاری‌های دستوری و خروج از بخشی‌نگری، زمینه را برای افزایش اعتماد عمومی فراهم آورد تا به مرور شاهد تزریق سرمایه به بازار سهام باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =