ناصر سودانی

ناصر سودانی *

از ابتدا در زمینه بنزین کشور وابستگی قابل‌توجهی به خارج داشته است و جز در مقاطع کوتاهی نتوانسته به خودکفایی بایسته‌ای برسد. عمده‌ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف باعث شده است با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.

عمده‌ترین تلاشی که باید در کشور صورت بگیرد، کاهش مصرف و افزایش تولید است به‌گونه‌ای که تولید بنزین از مصرف آن بیشتر باشد.

کاهش مصرف بنزین به عوامل متعددی وابسته است، نخست‌آنکه باید استاندارد خودروهای تولید داخل را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم زیرا با این استانداردها فاصله قابل‌توجهی داریم.

موضوع دیگری که باعث مصرف بالای بنزین شده، تردد خودروهای تک‌نفره است، این ترددهای نامتعارف تقریبا بسیار زیاد است. البته جاده‌ها و خیابان‌های ما نیز شرایط مطلوبی ندارند و همین امر بر افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است.

ازسوی‌دیگر نتوانسته‌ایم سبد سوختی را متنوع کنیم و جایگزینی را برای بنزین درنظر بگیریم. باید برای کاهش مصرف بنزین از گاز و برق و سایر سوخت‌های فسیلی هم استفاده کنیم تا مصرف بنزین در کشور و تقاضا برای آن کاهش یابد.

متاسفانه تولیدات خودروسازان ما به سمت خودروهای هیبرید و با سوخت‌های سبز پیش نرفته است. با وجود گشایش پالایشگاه خلیج‌فارس هنوز نتوانسته‌ایم پابه‌پای مصرف تولید را افزایش دهیم و این امر باعث شده است به واردات بنزین تن دهیم.

البته سیاست‌های دیگری وجود دارد که عمده آنها به مصرف‌کننده آسیب می‌رساند. پس باید سیاستگزاران مجموعه تولید و مصرف بنزین یعنی وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و صنعت و معدن یک قرارگاه واحدی را تشکیل دهند و راهکارهای علمی و به‌روز را با استفاده از تجارت جهانی و همین‌طور متخصصان داخلی و خبرگان و نخبگان برای متنوع کردن سبد سوخت خودروهای داخلی استفاده کنند.

باید از توان نخبگان موجود در کشور برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده کرده و اقدام به پروراندن این اندیشه‌ها و ایده‌های جوانان کنیم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم مافیا در بنزین همواره سعی کرده است به واردات این فرآورده سوختی دامن بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =