خودروهای وارداتی شهرداری تهران

در حالی هفته گذشته رئیس سازمان توسعه‌ تجارت از عرضه نخستین خودروهای برقی از امروز یکشنبه ١۶ اردیبهشت‌ماه خبر داد که طبق شنیده‌ها، مدیر سامانه یکپارچه خودروها عنوان کرد عرضه‌ خودروهای وارداتی برای ثبت‌نامی‌های قبلی است؛ بنابراین هنوز هیچ چیز مشخصی در این زمینه وجود ندارد و سایت سامانه در حال به‌روزرسانی است.

سه‌شنبه هفته گذشته ١١ اردیبهشت‌ماه بود که رئیس سازمان توسعه‌ تجارت از عرضه‌ خودروهای وارداتی و برقی از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی خبر داد.

به‌گفته‌ ضیغمی، طبق سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تصمیم بر آن شده است که سامانه فروش خودروهای وارداتی از ۱۶ اردیبهشت‌ماه فعال و خودروهای برقی و وارداتی نیز عرضه شوند.

به‌دنبال انتشار این خبر، این موضوع از مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مورد پیگیری قرار گرفت. این مقام مسئول گفت اطلاعات دراین‌باره دقیق نیست و جلسات پیرامون این موضوع ادامه دارد. درعین حال مطابق با شنیده‌ها وی به‌تازگی و در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «عرضه خودروهای وارداتی در روز یکشنبه مختص ثبت‌نام کنندگان قبلی است و فعلا برنامه‌ای برای ثبت‌نام جدید وجود ندارد.»
درعین حال سایت سامانه عرضه‌ خودروهای وارداتی نیز درحال به‌روزرسانی است و اگر قرار باشد از امروز عرضه‌ای صورت بگیرد، تا لحظه تنظیم این مطلب، اطلاعیه‌ای به‌دست تیم تحریریه نرسیده است.
این در حالی است که مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در اوایل هفته گذشته گفته بود: «خودروهای وارداتی برای افرادی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، عرضه خواهد شد و در این دوره ثبت‌نام جدید نخواهیم داشت.»

نخستین عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ قرار است روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت آغاز شود. در این مرحله علاوه‌بر خودروهای بنزینی برای نخستین‌بار خودروهای وارداتی برقی نیز عرضه خواهد شد.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی درمورد این‌که چه کسانی در این دوره مجاز به انتخاب خودرو هستند؟ گفت: «خودروهای وارداتی برای نفراتی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند عرضه خواهد شد و در این دوره ثبت‌نام جدیدی نخواهیم داشت.»

درحالی خبری از ثبت‌نام جدید برای خودروهای وارداتی نیست که وزیر صمت اخیرا گفته بود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکات موجود داریم. با این حال مشخص نیست عرضه خودروهای وارداتی چه زمانی سرعت خواهد گرفت تا بازار خودرو آرام گیرد.

همچنین رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران ضمن تشریح قیمت روز انواع خودرو در بازار گفت: «عرضه خودرو همچنان ضعیف است و آن‌چه درباره تقویت واردات گفته می‌شود، هنوز اثر خود را در بازار نشان نداده است.»

سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران از تداوم رکود در بازار خودرو خبر داد و گفت: «اوایل هفته گذشته قیمت انواع خودرو در بازار تا ۲ درصد ریزش را نیز تجربه کرد؛ اما این کاهش قیمت تداوم نداشت و در اواسط هفته گذشته بار دیگر به‌قیمت‌های پیشین بازگشت.»

موتمنی خاطرنشان کرد: «درسال ۱۴۰۳ قیمت بیشتر خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار نسبت به‌آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، افزایش ۴ تا ۵ درصدی را تجربه کرده‌ است.»

وی تصریح کرد: «عرضه همچنان ضعیف است و آن‌چه درباره تقویت واردات گفته می‌شود، هنوز اثر خود را در بازار نشان نداده است؛ درواقع اگر عرضه به‌اندازه کافی بود، وضعیت قیمت خودرو در بازار متفاوت از امروز بود.»

افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی همراه بود. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۸۷ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۲ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۸ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش به ۹۷۲ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در آخرین روز هفته گذشته، در میان خودروهای خارجی لوکس هیچ تغییر قیمت و نوسانی را شاهد نبودیم و خودروهای لوکس در بازه زمانی یادشده از ثبات بها برخوردار بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =