نادیا محرابی

نادیا محرابی *

خودروسازان یکی از اصلی‌ترین عوامل ناترازی بنزین در کشور هستند. اکثر خودروهای داخلی براساس فناوری‌های قدیمی تولید می‌شوند که مصرف بنزین آنها، ۲برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.

سال‌هاست که صنعت خودرو ایران تحت حمایت‌های دولتی قرار دارد، با این امید که توانمندسازی این صنعت بتواند به ارتقای استانداردهای تولید و افزایش اشتغال کمک کند، اما پس از گذشت دهه‌ها و با وجود همه حمایت‌ها، خودروسازان داخلی نه‌تنها در بهبود کیفیت و ایمنی محصولات خود ناکام مانده‌اند؛ بلکه به یکی از عوامل اصلی تلفات جانی در جاده‌های کشور نیز تبدیل شده‌اند.

آمار تصادفات فاجعه‌بار و تلفات جانی به وضوح نشان می‌دهد زمان آن رسیده است با یک تجدیدنظر اساسی، رویکردی جدید در پیش گرفته شود. لازم است حمایت‌ها از خودروسازان داخلی پایان یابد و اتخاذ استراتژی‌های جدی برای تامین امنیت و جان مردم در اولویت قرار بگیرد؛ این موضوع یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی برای پیشرفت و پایداری کشور در آینده محسوب می‌شود.

صنعت خودرو ایران شاهد حمایت‌های گسترده‌ای ازسوی دولت است؛ این حمایت‌ها، عمدتا در قالب محدودیت بر واردات خودروهای خارجی و وضع تعرفه‌های بالا برای مقابله با ورود این خودروها به بازار داخلی صورت گرفته‌اند. این سیاست‌ها که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حفظ اشتغال در این صنعت انجام شده‌اند، به طور غیرمستقیم باعث ایجاد یک انحصار در بازار خودرو شده و به تبع آن، تولیدکنندگان را از نیاز به بهبود کیفیت و کارایی محصولات‌شان بی‌نیاز کرده است.

خودروهای داخلی که براساس فناوری‌های قدیمی‌تر و کم‌کارآیی‌تری تولید می‌شوند، مصرف بنزینی دو تا سه برابر بیشتر نسبت‌به استانداردهای جهانی دارند. این موضوع موجب شده است دولت مجبور به صرف هزینه‌های گزاف برای واردات بنزین شود تا بتواند تقاضای داخلی را برآورده کند. این موضوع فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش وابستگی به منابع خارجی می‌شود.

همچنین، مسائل زیست‌محیطی ناشی‌از افزایش آلاینده‌ها و تاثیرات منفی بر سلامت عمومی، هزینه‌های نهفته‌ای را بر دولت تحمیل می‌کنند که باید برای کنترل و مدیریت آنها بودجه‌ای قابل توجه اختصاص یابد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بعد از عزرائیل خودروسازان داخلی عامل مرگ و میر مردم هستند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =